• middiz

Emetofobernas tråd 5

Emma w S skrev 2010-06-13 01:11:17 följande:
    Vad äter ni när ni är utomlands? Jag ska till New York och Dominikanska Republiken, åker på onsdag. Jag är jättenervös över maten!
    Så, vad brukar ni anse är säkert?
    Sallad och frukt skulle jag passa mej för.
    Varm mat, så varm att man måste blåsa på den för att kunna stoppa in den i munnen, anses vara säker eftersom den har så hör temp då.
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • middiz

Idag ska vi åka till Halmstad med husvagnen, det tråkiga är att det enda jag kan tänka på är att vi kommer få magsjuka, antingen av att behöva gå på offentliga toaletter (man ska ju helst inte göra nr 2 i portapottin .) eller så kommer vi få det på äventyrslandet imon...hatar dessa tankar!! Jag jagar barnen för fullt så dom får knappt ha kul, måse verkligen sluta med det.
    Ska verkligen försöka låta barnen ha kul och så får man väl ta skiten sen.... usch...

• middiz
    milla2 skrev 2010-06-29 21:39:45 följande:
    GRR hur tänker folk.. jag fattar verkligen inte hur d tänker! jag har en relativt bra period nu man får va glad så länge den varar.. flera dagar har mina söner haft kompisar här å lekt.. önskar man kunde va lika avslappnad på vintern.. önskar man bodde utomlands verkar inte va "kräksjuka" där eller är det det?
    Min pappa är från serbien, när han kom till Sverige visste han inte ens vad magsjuka var. Det finns garanterat utomlands men inte alls i samma utsträckning!
    När vi varit i Italien så har jag aldrig någonsin sett renligare människor. På restaurangerna fick inte den som tog betalt ens gå in där dom lagade maten, hade dom inget att gör så gick dom och städade och putsade. Det var så rent så man kunde äta från golvet! Inte ett gruskorn på det.
    Så rent har vi inte ens på ett sjukhusrum här i Sverige.
    I mataffären var det ingen som tog frukt/bröd med händerna utan om man i sällsynta all fick plocka till sej det så använde dom en påse på handen som dom tag det med.

Sen dagis...det är absolut inte hälsosamt!
    Så många barn som samlas och smittar varandra med all skit.
    Så ska det inte vara.
    Tror inte ett skit på att dom måste utsättas för diverse sjukdommar för att få ett starkt immunförsvar, för hur gjorde dom innan dagis? Hade vi inget immunförsvar då?
    När vi var små och var hemma och lekte, ute och hos vänner, så var vi aldrig så sjuka. Visst att man fick någon förkylning då och då och magsjuka var 5 år ungefär, men inte alls som nu men magsjuka 5 gånger på 1 år istället!

Förstår inte när folk ska tröttna på alla vab dagar och sjuka barn och inse att man måste göra en föränding?!

Oj vad långt det blev...men fick ut lite av min frustration
  • middiz
    Fridayyy skrev 2010-06-30 20:42:38 följande:
    Håller INTE med. Jag var nästan aldrig sjuk som barn, hade inte magsjuka en enda gång, ev diarre en gång när jag var 2,5 år. Jag gick inte på dagis och lekte mest ute men ändå var jag och min syrra de som var minst sjuka när vi började skolan. Jag vet inte om vi har så mycket bättre immunförsvar än andra redan från födslen. MEN det är bevisat att barn får bättre immunförsvar från 3-4 år och det beror INTE på att de härdats på dagis ett par år utan rent biologiskt. Jag tycker det är tragiskt att folk accepterar att barn är sjuka halva sin tid när de är 2-3 år. Så sorgligt egentligen och jag tror att dagis är boven till detta, plus att alla ska åka till köpcentra på helgerna istället för att bara vara hemma som man ofta var för 30-40 år sedan.

Jag önskar att jag slapp ha mina barn på dagis. Tycker det är en riktigt smittoplats, inte bara magsjuka. Många barn är ju jämt snoriga, hur kul är det?
    Kunde inte skrivit det bättre själv!
  • middiz
    zasata skrev 2010-07-04 07:30:16 följande:
    Sonen har ju typ vart frisk 5dagar sen han föddes och är nu 9 mån, inte bara i magsjuka utan i allt som dottern drar mig sig hem. Är inne på sin andra pecilinkur denna månaden.
    Jag tror stora dagisgrupper är boven i dramat mycket,
    När jag ifrågastte detta fick ag till svar att det inte finns nån maxgräns.
    DOm mäter luften hur den är, och då öppnar dom ett fönster så är den bra.
    25barn kommer dom vara på dotterns avdelning i höst.
    Skojar du?!
    Stackars barn......
  • middiz
    Avelyn skrev 2010-07-04 11:13:54 följande:
    Sonen på 5 månader har haft diarré en vecka nu utan förbättring så hopplöst. Storasysters diarré var över på 4 dagar. Ingen av oss vuxna har känt av något och ändå har vi torkat och fixat med båda små.När ska eländet gå över ?
    Rotavirus kanske? Det kan ju sitta i över en vecka...
  • middiz

Griskött kan man ha ett halvår i frysen, är det rökt så håller det bättre.
    Nötkött kan man ha ett år i frysen, så det är garanterat ingen fara!

• middiz
    Emma w S skrev 2010-07-24 11:45:27 följande:
    I vårt soprum (hatar ju soprum) så har vi tre stycken stora kärl för hushållsavfall. På den ena kryper det massor av vita små larver *ääääckligt*
    Är det når farligt eller är det "bara" äckligt? Jag slänger såklart inte i det äckligaste kärlet. Blä Skrikandes
    Det är bara äckligt, fluglarver heter dom.
    Vi har det nu när det är rötmånad i vår soptunna också...
  • middiz
    Fridayyy skrev 2010-07-25 08:32:34 följande:
    Det är väl ingen fara med fryst ris??? Varför skulle det vara det? Mat håller länge i frysen men smaken är ju inte densamma kanske.

Jag är mer orolig nu för rötmånaden och att affärerna inte sköter sin kötthantering, hur gör ni? Något ni undviker? Jag köper INTE utländsk kött, färdigkryddat eller marinerat kött. Helst ska det vara många dagar kvar innan det datumet går ut.
    Jag köper kött direkt från en bonde/slaktare så jag handlar aldrig det i affärer, litar inte alls på affärer och deras hantering av kött!
    Cachou skrev 2010-07-25 11:00:07 följande:
    Men rötmânaden har ju i stort sett redan varit...

Det är högre risk för röta dâ värmen och luftfuktigheten är hög, precis som det varit i Sverige den senaste mânaden. Och har de inte sagt att vädret nu skall bli kallare? Sâ du kan nog vara ganska lugn pâ den punkten. Bara du fortsätter att behandla din mat som du gjort nu i juli.

Ris kan ibland ha en viss bakterie (B.cereus) i sig som antingen kan ge diarre eller kräkningar beroende pâ vilket toxin som den utsöndrar. Diarren fâr man om man inte värmt riset tillräckligt för toxinet förstörs av hög värme. Det andra toxinet som bakterien avsöndrar (det som man kräks av) klarar dock värmen, sâ dâ spelar det ingen roll om man värmt upp riset eller inte. Det handlar om att inte varmhâlla riset under en längre period och kyla ner det snabbt (som vid vanlig mathantering  helt enkelt).
    Fast det märks väl att det är rötmånad nu, matvarorna håller inte alls så länge som dom ska (även om vi har väldigt kallt i kylen) och som sagt får vi dom äckliga fluglarverna i sopkärlet, det har vi bara under rötmånaden...

Läste för ett par dagar sen hur det kommer sej med rötmånad... Det var förr i tiden, efter den varmaste tiden som gjorde att jordkällaren blev varmt och maten blev dålig fort.
    Förr planerade dom väl inte operationer heller eftersom såren läker dåligare nu?
  • middiz
    Cachou skrev 2010-07-25 11:33:10 följande:
    Middiz: Det är ju precis det jag säger, att den precis har varit, inte att den kommer nu i augusti, om inte vädret fortsätter att vara varmt och fuktigt vill säga. Mânga (speciellt äldre) ser sig blinda pâ att det är i augusti som rötmânaden är och tänker inte pâ att det handlar om vädret, inte datum.
    Nu vet jag att man inte ska tro tidningar men dom skrev att man går in i rötmånaden den 23 juli, den följer lejonets tecken.
    Det jag menade när jag skrev historiken är att rötmånaden, förr i tiden iaf, kom efter värmen eftersom deras "kyl" då blivit uppvärmd av det varma vädret som varit...
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5