• middiz

Emetofobernas tråd 5

Frosk skrev 2011-03-27 08:49:47 följande:
    Nu är jag så less på det här. Förra lördagen hade vi ju kräk här hemma då minsta dottern var dålig. Nu inatt började stora tjejen kräkas. Jag väntar fortfarande på att få gå och lägga mig! Vilka skithelger det blir, jag blir så arg! Arg på att det finns, arg på att det alltid kommer olägligt, och mest arg på att jag blir så rädd!
    Usch jag lider verkligen med dej.. Känns som att man aldrig kommer ifrån det?
    Är det magsjuka den stora har eller kan det vara något annat?

Hur går det förresten med den lilla efter operationen? Återhämtar hon sej bra?

Vi har äntligen piggnat till lite här hemma. Den minsta bajsar dock fortfarande vatten, var snart en vecka sen hon blev sjuk!
    Igår städade jag precis ALLT med klorin och jag tvättar all tvätt i 90 grader Då borde väl inget överleva?
    Tygöverdraget till soffan har jag tvättat två gånger i 30 grader, innan jag tvättade det den andra gången så sprutade jag en lite svagare utblandning av klorin på hörnet där spyan kom. Tror ni man lyckats ta död på viruset där?

Jag läste att calicivirus är känsligt för uv-ljus. Man borde kunna hänga ut sofftyget och hoppas att om det finns något kvar så tar solen det?
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • middiz

Men USCH! Vad TRÖTT jag blir!!

Lilla tjejen, som började med magsjukan i måndags, spydde ner hela hennes säng i natt och fortsatte sen och nu bara rinner det ur henne.
    Jag måste åka och köpa väteskeersättning till henne, men jag får åka 4 mil för att köpa det!! Visst ska det finnas någon sort med goda bakterier i på apoteket?

Ingen som har någon bra idé för att få bort viruset ur hennes lilla kropp?

• middiz
    Lillave skrev 2011-03-28 17:34:12 följande:
    Panik Panik Panik

Dagmammans dotter spydde i skolan idag. Jag o sonen träffade henne inomhus i morse ca 5 minuter. Sonen har sedan inte varit i närheten av henne, men han har ju lekt i hennes hus och ätit dagmammans mat.....

Det smittar väl inte innan det brutit ut? Snälla säg att det inte gör det.
    Det smittar INTE innan. Det kan jag intyga nu med tanke på att jag inte blev sjuk jag jag träffade min mamma EN TIMME innan hon spydde.
  • middiz

Jag är garanterat inte immun efter den omgången vi fick

Lilltjejen har normal avföring nu idag så nu börjar jag räkna 48 timmar tills vi kan träffa folk!

• middiz

Ja alla andra säger 48 timmar efter sista symptom. Jag vill vara 100% säker att inte smitta detta vidare så jag räknar från normalt bajs istället.

• middiz

Jag känner att jag inte alls är lika rädd för magsjuka längre som jag var innan.
    Jag gick och byggde upp det till något stort i mitt huvud.
    När vi väl fick det så var det jobbigt och äckligt... MEN det är inte värt att lägga all sin tid, hälsa och välbefinnande på!

Idag har jag tagt med barnen och gått i massa olika affärer. Detta har jag bara gjort ytterst få gånger under hela vintern och jag har verkligen haft ångest efter. Nu känner  jag ingen ångest alls. Får vi det igen så får vi. Det är äckligt , men vi tar oss igenom det tillsammans!
    På fredag ska vi på fiskemässa med barnen, och jag ska ta mej tusan njuta av varje sekund av att barnen /och gubben )kommer vara i himmelriket.

• middiz
    lollisen skrev 2011-04-02 20:27:23 följande:
    Här var det väldigt tyst och lugnt idag...

Iallafall, sonen har mått illa till och från hela dagen men inte hänt mer... ?

Well, hoppas de e över nu och att det inte smittar!

Kram på er allihopa!
    Skönt att det var tyst och lugnt här
    Kanske är det bara en sån dag då kroppen är ur balans? Jag kan ha så ibland och då mår jag illa, men det händer inget mer!
    bizzziie skrev 2011-04-02 21:52:27 följande:
    Usch.. hade ju magsjuka för snart två veckor sen.. och sedan dess har min mage ballat ur fullständigt! Får diarré titt som tätt och har ju såklart tänkt tanken att magsjukan är tillbaka igen men det stämmer inte överens riktigt!

Jag mår inte illa direkt och det kör inte i magen så som det gjorde under magsjukan.. jag äter som vanligt trots diarrén och magont. Ingen övrig sjukdomskänsla heller som jag hade då (feber, ont i kroppen, trötthet mm).

Kan det vara laktosintollerans?? Har läst att det är vanligt med en sekundär sådan hos barn men gäller det vuxna med? Jag är känslig mot tex pannkakor och mjölk till maten annars med, men det brukar mest stanna vid att jag bara får ont i magen.

Vad tror ni?
    Åt fläskpannkaka till middag och har fått gå på toa två gånger ikväll. Äter godis mm emellan gångerna (har alltså aptit som vanligt) och känner inget illamående alls..
    Det kan vara laktosintolerans, men också att magen är ur balans.. Jag kan rekomendera surkål och rå lök ihop Gör underverk mot magen!
  • middiz

Men SUCK! Min äldsta dotter hade myskväll med hennes kusiner.. Då kom den äldsta av kusinerna hem från discot och spydde. Vi hade ju magsjuka för två veckor sen! Jag har inte ens hunnit ifatt med tvätten efter den gången och nu ska vi få det igen?! Har hunnit med en förkylning emellan också. Vill ha sommar nu!!

• middiz
    Frosk skrev 2011-04-10 21:20:59 följande:
    I fredags var jag på konster! Ett stort steg för mig eftersom jag brukar undvika allt sånt under den här tiden. Har haft lite ångest över det i helgen, men det fina vädret har gjort att det har känts så mycket bättre! Välkommen efterlängtade vår!!
    Jättebra av dej!
    Själv har jag ingen ångest alls längre och gör sånt som jag aldrig trodde jag skulle göra, funderar tom på att ta med barnen på lekland och äventysbad!!
    Vi går i affärer och på köpcentrum, hälsar på allt möjligt folk och igår var vi på dop, utan att jag hade ångest, jag tom åt av maten och med fingrarna utan att jag tvättade dom innan. OTROLIGT!
    zasata skrev 2011-04-10 20:42:04 följande:
    Vad duktiga n alla är.

själv sitter jag med ångest. säkert bara hjärnspöken.

hur känner ni INNAN? var i magen gör det ont? hur illa mår ni? spyr ni av smärta, illamående, eller varför?

jag har så ånt i magen nu, är trött och jätte yr!!! 
    Sist vi fick magsjuka så kände jag att det knep lite i magen och sen började det köra i den och sen fick jag springa till toaletten, det kommer vääldigt fort, så, på mej, kommer det nästintill direkt. Det är skönt!
    Jag känner också på mej att det är på gång, när det väl satt igång, man har bara någon konstig känsla att man kommer spy. Sist hade jag inte ens panik. Jag bara lät det komma.

Nu tänker jag inte längre på att vi kan få magsjuka när vi gör något. Jag känner mer att man vet aldrig hur länge man lever. Jag vill inte se tillbaka på mitt liv och känna att jag inte gjorde saker för man var rädd för att spy.
    Barnen är barn och måste få vara detta, det ska inte gå ut över dom.
    En som bodde i en grannkommun, ni har säkert hört talas om henne eller läst hennes blogg, Linda hette hon. Hon hade bröstcancer som spred sej. Jag tänker ofta på henne.
    Tänk om det skulle hända en själv och så har man bara suttit här och inte haft något kul bara för man inte vill ha magsjuka. NEJ så går det inte ha det.

Men nu hörröni, har vi både vitsippor och blåsippor i trädgården!! Snart är sommaren här!!
  • middiz
    zasata skrev 2011-04-11 11:32:03 följande:
    Mår fortfarande illa och ont i magen!!! Kanske fått det ni har? Hur långe mådde du så här?!? Mår så illa, kallsvettas. Värre efter jag ätit...
    Hade det varit magsjuka så hade du blivit dålig för längesen.
    Kan det vara att det äter fel saker?
    Äter du mycket fullkorn mm? Småäter? Mycket sött? Mycket frukt?

Min mage gillar inte när jag äter laktos, fullkorn, majs, ost mm..kanske är det något din mage reagerar på som du äter ofta utan att tänka på det?
  • middiz
    zasata skrev 2011-04-16 20:43:50 följande:
    nej han ropade bara mamma sen, inte ledsen alls.. mest arg för han skulle sova.. bajsade sen med, och var normal..
    Han fick 1,5 års sprutan i ons, kan de varit den?
    Jag tror att det är som Mina78 säger. Det har hänt på mina barn när dom precis ätit att dom rapat och böjt sej fram samtidigt och då har det kommit upp lite.
  • middiz
    zasata skrev 2011-06-28 18:28:36 följande:
    Jag får panik! Hela tiden klagar dottern på magont. Nu var vi iväg och fick gå in på en toa och där satt hon och skrek att det gjorde ont. Tydligen har en del fröknar haft ont i magen förra veckan, men bara ont och inget annat.. Hon har klagat jämt!! Jag orkar inte! Kan aldrig släppa fobin när det är så här!!! Vad ska man göra?
    Brukar hon se dej när du har ont i magen? Kan det vara så att hon "härmar" dej?
    Min stora dotter gör det med mej ibland. Hon vill inte gå på offentliga toaletter för det kan finnas bajs där. Detta brukade jag säga innan jag blev bättre i fobin.
    Annars kanske det kan vara laktos? Gluten? Stress? Många barn är otroligt stressade nu för tiden!
    För mycket fika eller godis?
    Koppkaka skrev 2011-06-28 13:28:40 följande:
    Jag kommer lämna denna tråden nu. Jag känner att om det inte vore för den så hade jag helt släppt allt vad magsjuketankar heter just nu, men fobin gör sig påmind när jag ser den i listan.. Men jag tackar för allt stöd i vintras, ni är guld värda!
    Det gör du helt rätt i. Jag blev ganska bra i min fobi men har fortsatt läsa här inne och det blir värre då. Jag kommer antagligen också att lämna denna tråden, men kanske att jag komemr tillbaka om paniken kommer i vinter igen!
  • middiz

Zasata, Jag håller med dom andra. Kolla upp om du är laktosintollerat. Jag hade exakt som du, det började knipa  magen och bubbla sen fick jag springa till toaletten. Mådde illa också. Efter att jag slutade äta/dricka laktos så har jag inte haft några problem alls (förutom när jag stressat för mycket men då blir det "bara" magont.

Köp bara hem laktosfritt ett tag och kolla om det hjälper.
    Hjälper det inte så kör på glutenfritt ett tag.

• middiz
    zasata skrev 2011-07-26 18:38:46 följande:
    Jag har det, funkat om man tar det regelbundet!

Testat laktos o gluten.. Tror ibs magkatarr oro och stress inte hör ihop ;)
    Har du kollat mjölkprotein också?
  • middiz
    Anonym (sassa) skrev 2011-07-26 18:50:39 följande:
    Ska imorgon ut och åka bil med man och dotter och märker att jag är trött och på dåligt humör. Om jag tänker efter är det ju för att jag är nervös för bilresan. Dottern blir lätt åksjuk och jag avskyr det. Får sån jäkla panik av att vara instängd när hon börjar kräkas. Nu var det ett tag sen sist men det var också längesen vi åkte längre än 20 minuter. Bara att hålla tummarna att hon inte kräks och övertyga mannen att ta mååånga pauser.
    Vår stora var också åksjuk innan. Vi köpte en dvd till bilen. Har åkt nästan 400 mil nu i sommar (bilade till Tyskland, Frankrike, Belgien och Holland) och inte en gång blev hon åksjuk.
    Det ska visst bero på att bilden rör sej så därför blir dom inte dåliga. Har även läst om att man ska sätta ett plåster vågrätt över naveln, det sitter någon akupunkturpunkt där som blir stimulerat av plåstret. Kanske värt att prova?
  • middiz
    Anonym (sassa) skrev 2011-07-26 21:04:12 följande:
    Tack för tipsen!! Jag läste massor om åksjuka för ett par veckor sedan När mannen och dottern skulle åka X2000. Båda era tips, plåster på naveln och dvd läste jag på flera ställen. Det låter ju osannolikt att det skulle funka men det kanske är värt ett försök. Mycket pauser och varken för hungrig eller mätt. Sova verkar också vara bra. Fridaoo: varför inte åka på morgonen?
    Har du läst det på så många ställen så är det väl ganska sannolikt att det funkar.
  • middiz
    lollisen skrev 2011-08-10 16:27:10 följande:
    Här känner jag mig mindre lugn... Ibland hatar jag Facebook! Jättemånga häromkring som drabbats av ms... Eller nej, inte precis här, men av de jag känner är det många som drabbats senaste veckan eller 2 veckorna... BläääÄ!
    Det är rötmånad nu så det är inte konstigt om folk blir dåliga nu.
  • middiz
    zasata skrev 2011-09-17 18:52:34 följande:
    Ja jag har fått penomax... Hört om dom? Hopps inte jag blir sämre av dom bara, det som är, är att jag har inte ont när jag kissar. Men ont i typ livmoden och även magkatarraren och ibs sätter ju igång. och när jag blir kall blir det åt helvete.  och typ migrön huvudvärk får jag med... Misstänker även det ligger kanske lite stress bakom..(?)
    men hon sa det kan vara livmoderinflamation med så blirdet inte bättre får jag söka gynakuten.. 
    Har dom inte tagit prov på dej? Visserligen visar dom inte alltid positivt fast man har uvi.
    Testet visade negativt när jag hade uvi som gått upp i njurarna.. då känner man att man lever
    Jag har ätit penomax varje gång jag haft uvi och aldrig mått speciellt dåligt av dom... rapat som dom smakat har jag gjort dock
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5