• Anonym

Emetofobernas tråd 5

Grönsiska skrev 2010-10-17 23:37:37 följande:
    Du är ingen dålig mamma. En fobi är en fobi, väldigt svårt att styra över. Om jag uppfattat dig rätt är du lite bättre nu?
    Tja, svårt att säga. Jag blir lika panikslagen när det är någon som har ms. Jag gör allt för att undvika det och jag blir nervös om mitt barn blir sjuk. så det är svårt att säga om det är bättre. =(

Tack, snälla du. Önskar att allt fler förstår som ni gör.
  • Anonym
    Avelyn skrev 2010-10-17 23:38:43 följande:
    Jag gör inte något speciellt på vintrar. Jag tvättar mig med tvål och vatten som vanligt. Fram tills vi har magsjuka hemma, då spritar jag mig konstant och tvättar händerna.. då blir jag tillslut sårig om händerna. I övrigt för egen del är jag nog inte mer noggrann med händerna än jag är annars. Jag har aldrig fått magsjuka som vuxen via andra än mina egna barn, så på det viset är jag ganska orädd.  Jag har alltid handsprit hemma och klorin, men det nyttjas först när vi fått eländet. ( Eller om det går på dagis/skola)

Jag är rädd att bli smittad själv, men allra mest rädd för att min partner ska få skiten.. det ger mig än mer ångest.
    Okej. Jag har bara blivit smittad via mitt barn, bara en gång. Sen va jag sjuk en gång men då va de nog någon därute som smittade mig. Jag var inte så noga med handhygien när jag var  yngre. Men efter jag fått barn så är jag mer noga och använder handsprit. Nu gör jag det fortfarande även om jag varit ute. Det är kanske tvångstankar, för när jag tvättat händerna med vatten och tvål, tänker jag att det finns kvar smitta runt omkring så jag tar handsprit sen är jag lugn.

Jag är oxå rädd om min sambo blir sjuk. Vi har varit tillsammans i mer än ett år och bor tillsammans och är orolig om han skulle få det. Han har inte kräkfobi och säger att han inte varit ms på fleeera år fast hans mamma och syster haft det men han och hans pappa klarat sig. Så han kanske är immun. Lyckost!
  • Anonym
    Avelyn skrev 2010-10-18 13:13:45 följande:
    Min 9 månaders bebis är dålig i magen. Min fobi jobbar på högvarv just nu. Han är bara i vagnen när vi är ute. I torsdags var vi på vårdcentralen, då fick han krypa lite på golvet Är det något han skulle kunnat bli dålig av nu ? Han kräks inte, det kommer bara bakvägen så att säga. Han fick ny gröt köpt i går med fullkorn Första gången Kan det vara den ? Eller griper jag efter halmstrån ?

Jag känner mig allt annat än modig i dag..

Alla vi andra mår bra..
    Det är nog fullkorn. Mitt barn blev dålig av fullkorn första gången han fick dom. Magen var ovan vid det.
    Usch, va jobbigt det känns för dig, men tänk positivt. Det är säkert gröten.
    Kram på dig
  • Anonym
    middiz skrev 2010-10-20 12:48:29 följande:
    När lilla dottern var brännskadad så åkte vi först till vårdcentralen, där spritade dom inte ens händerna. Bytte sedan till familjeläkarna och där jäklar gick dom inte in i undersökningrummet utan att ha spritat..
    Jobbar själv på vårdcentral och detta har varit uppe till diskussion, med spritning. Ofta gör man det INNAN man tar in patienten på rummet... man tvättar alltså händerna och spritar efter föregående patient innan man ropar in nästa.
    Med andra ord - de kan mycket väl ha spritat sig innan de träffade er. Bara så inte alla nu tror att det är en hög med lortgrisar som jobbar på vårdcentralerna...

Och sprit i alla ära, men det tar inte död på virus, som t ex magsjuka oftast beror på. Så det är ännu viktigare att tvätta händerna noga med tvål och vatten före spritning för att bli ren.

Sen håller jag med dig om att det är vedervärdigt att folk inte kan hålla sig eller sina barn hemma minst 48 timmar efter senaste kräkning/diarré!!! Hade en gång en patient som kom till mig och beklagade sig hur hon legat o spytt hela natten o inte kände sig så pigg idag... hon var där på rutinkoll på dropin bara o kunde väl ha kommit nån annan dag?! Uj, vad jag tvättade o spritade mig själv o stolen o allt hon rört vid när hon gått... hm...
  • Anonym

:O Jag blir såå arg på människor som INTE följer 48timmars regeln! Man undrar VARFÖR dom inte gör det?????
    Jag förstår er som är oroliga.
    Jag såg oxå på FB att en mamma var magsjuk och hennes dotter går i samma dagis som min son. Jag blev nojjig och orolig som fan. Men verkar som det va bara hon som var sjuk, dottern blev inte sjuk.

Jag avskyr att gå på offentliga toaletter och på sjukhus eller vårdcentralen. För man vet aldrig vem varit där innan. Så jag beställde en hygien grejj, toalett sits, får 10 st papper till toa sits plus handsprit. Kostade bara 79 kr så den nappade jag på. Alltid bra å ha om man ska åka tåg eller bussar på långresor.

• Anonym
    Koppkaka skrev 2010-10-31 17:34:48 följande:
    Sist jag var bakis mådde jag SUPERILLA och fick inte behålla något heller. Och det var minsann ingen magsjuka, utan ren och skär superbakfylla. Så du kan nog vara lugn
    Det är skönt att höra.

Innan brukade jag aldrig må illa eller spy när jag är bakis. Men sen kom det. TVÅ gånger.
    Dock vet jag inte om det var magsjuka första gången eftersom mitt barn blev sjuk på torsdagen och jag var hos mitt barn på lördagen. Och jag festade på lördagskväll. Så blev jag väldigt seg och dålig i magen på söndagen. Sen kom det.. Spydde bara en gång. Sen blev jag bra igen men jag mådde väldigt dåligt pga ångest.
    Så jag vet inte om det var bakfylla eller magsjuka. Det hände en vinter dessutom.

Sen hände det igen när jag va bakis, då var det garanterat för jag VAR bakis. Mådde jätteilla hela dagen och spydde fast det inte kom ut riktigt. Det var som att min kropp blockerade de.. De var stopp.

Men var lugn, det är bara bakfylla.
  • Anonym

Jag är egentligen mera koprofob än emetofob.

Jag är rädd för att få bajs på händerna, på matlagningsytor, i munnen, etc.

• Anonym

Jag har samma fobi som ni och jag oroar mig för jag måste gå till gymmet, jag måste träna.
    Är orolig om jag blir smittad där. Om någon som struntar i 48timmarsregeln och går och gymmar så kan jag ju bli smittad om dom använt samma maskin som jag?

Vad skulle ni göra? Är de stor risk att gå till gymmet och träna?

• Anonym
    zasata skrev 2010-11-18 20:24:24 följande:
    Har du ätit citalopram tidigare?
    Jag äter det nu med.

Nu börjar tidnignar sin jävla tjat..

Förstår inte varför tidningarna ska alltid tjata om det? Tidningarna överdriver alltid, förstår inte varför dom gör det egentligen? =( Men det är våååååår snart

Snart är de jul, om några veckor bara sen är de jan. =) Då går vi mot ljusare tider. Jippi

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5