• middiz

Emetofobernas tråd 5

Gordnid skrev 2011-02-24 17:55:56 följande:
    Middiz- Jo alltså... Det är lite svårt att förklara snabbt men det beror alltså på VILKEN magsjuka man har. Den vanligaste är Calici/Norwalk, och smittsamheten hos dessa är extremt hög. Det stämmer att smittan finns i kräkset och avföringen, men NÄR du spytt spelar ingen roll eftersom viruset är väldigt motståndskraftigt och smittsamt. Har du spytt/skitit så kan mikroorganismerna leva en god stund utanför kroppen och kontaminera allt möjligt så att smittan sprids vidare. Så som sagt har inte tidsintervaller någon betydelse- har du fått ut bakterierna från ena eller andra hållet är du smittsam ett bra tag därefter eftersom smittsamheten är extremt hög och motståndskraftig både mot desinfektion, värme och t.o.m syra och klor.
    Men det är ju skillnad på spy/bajs och snor/saliv.
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • middiz
    lollisen skrev 2011-02-25 08:57:18 följande:
    Det är ingen fara... Värre med barn, då de tenderar att inte ha samma goda hygien som vuxna har. Du behöver inte oroa dig, hon smittar dig inte via luften eller så.
    Om hon inte nyser då för då kommer alla i rummet bli dåliga
  • middiz
    milla2 skrev 2011-02-25 20:21:57 följande:
    vill ha vår nu! å sommar med.. ni som har denna fobi åker ni utomlands? vi har blivit medbjudna men vet inte om jag klarar det.. hur stor är risken att bli sjuka med 3 små barn med?
    Jag ska åka utomlands i sommar. Till Frankrike och Disney Land Paris Ser fram emot det jättemycket och kommer INTE låta fobin förstöra det för mej!
    Anonym (nyitråden) skrev 2011-02-25 20:23:46 följande:
    PANIK! Jag besökte ett par vänner i onsdags eftermiddag och idag på eftermiddagen blev en av dem magsjuk.
    Orkar inte. Sitter bara o väntar på att det är min tur nu.

Brukar det smitta 2 dagar innan det bryter ut? 
    Absolut inte
  • middiz
    Pepa77 skrev 2011-03-01 12:00:29 följande:
    Vinterkräk är då man hastigt blir sjuk o spyr ett ex antal ggr under en halv dag ca. Magsjuk kan va både kräk o diarré o beté sig olika. Är det inte så?
    TYcker man borde ha 48 timmars regel på båda! Det har vi hemma. Hatar skiten, fått panikattacker o allt sånt. Fårr hjälp med KBT, o det har hjälp mycket. Men helt bra är man nog inte förrän man utsätts av spyinga själv. O det har jag "sluppit" än så länge.

Under tiden o efter är det bra att äta äpple. Skala o låt ligga så den blir brun. Ska visst vara bättre, o jag märkte skillnad när jag gjorde så. Gott med äpple då man även får i sig vätska, och det inte känns så torrt.

Sen blev jag rekommenderad (BVC) Sempers vätskeersättning som visst ska korta sjukdomstiden lite o snabbare bli bättre. Man kan även läsa om det på deras hemsida.

Varma kramar till oss alla som har emetofobi! Sjukt jobbigt varje vinter...
    Fast jag tror inte på att vinterkräksjukan slår till så hastigt varje gång och att det sprutar ur alla ändar som dom säger.
    Den vintern vi hade det 5 gånger så var alla gångerna olika. För oss alla. Vissa av gångerna var jag dåligast och vissa av gångerna var min man eller dotter dåligast medans jag fick det mildare.
    En av gångerna så bajsade min man lite kletigt två gånger sen var det över på han medans jag fick sitta på toan hela dagen.
    Det är verkligen jätteolika från gång till gång! Jag har aldrig spytt av vinterkräksjukan, peppar, peppar ta i trä!!
  • middiz
    LoveYou3 skrev 2011-03-01 12:57:31 följande:
    Men vet du säkert att det var just vks ni hade?Har ni skickat in test?
    Klart att jag inte vet. Men någon gång av dom 5 borde ha varit det eftersom det är caliciviruset som är mest utspritt.
    Inkubationstiden stämde dock varje gång med vinterkräksjukan.
  • middiz

Idag ska vi på bröllop. Och äta på restaurang!! Snacka om att utmana fobin nu när magsjukan härjar som mest.
    Vad tror ni? Är det stor risk att få magsjuka på restaurangen efter vigseln?

• middiz

Usch, här har ALLA magsjuka nu verkar det som.
    På jobbet idag satte en arbetskamrat sej jämte mej och berättade hur dålig han var förra veckan...
    Kan han smitta än??
    Fick även veta att folk kommer sjuka till jobbet och lägger sej på toan och spyr??
    Jag går inte på toaletten på jobbet kan jag säga!

Min mormor och morfar har fått det och min mamma var där ett par timmar innan dom blev sjuka. Stackars mamma har samma fobi som jag och är jättenojjig nu...

• middiz
    milla2 skrev 2011-03-11 18:05:56 följande:
    Fy farao! idag på jobbet så var det en kvinna som vi såg satt å kväljde sig.. vi frågade hur d gick när vi serverade.. hon sa vi får se men jag mår så illa..  hon åt sen maten hon blev tilldelad. jag undrar tror ni hon smittade mig då.. jag serverade inte henne utan de var min kollega. jag är så äckligt rädd. jag fick ont i magen å illamående direkt efter jag sett henne. fan oxå orolig å ångest nu!½ vad tror ni?
    Spydde hon inte där är det ju ingen fara...

Men jag förstår dej helt och hållet!

På mitt jobb går det magsjuka för fullt. Dom åker ändå till jobbet och jobbar och går och spyr!
    Jag vägrar använda toaletterna och håller mej hela dagen.

Mår superilla nu för i onsdags hade vi möte i 3,5 timmar i ett litet rum..ca 20 pers...det saknades massa för dom var sjuka. I går var jag i massa olika affärer...
    Det går ju verkligen överallt nu, alla är sjuka verkar det som! Får ångest jag bara tänker på det.

Samtidigt förstår jag inte alla... hur kan man bara acceptera att det går runt så här när man faktiskt kan göra något åt det! Det är så otroligt frustrerande att folk inte fattar!!
    En kusin till mej avskyr att få magsjuka men vill inte veta hur det smittar mm för då kommer hon tänka på det hela tiden... men är det inte bättre att sköta sin hygien och vara i alla fall lite säker på att vara lite skyddad?

Vad ska behöva hända för att folk ska förstå att något måste göras? Det blir ju bara värre och värre för varje år!!
  • middiz
    milla2 skrev 2011-03-11 18:32:36 följande:
    hon kräktes ju inte men d var nog nära.. kan man va lugn då? 
    Det tror jag absolut! Det är ju spyan/bajset som smittar. Och dessutom sköter du väl handhygienen?
  • middiz
    milla2 skrev 2011-03-11 20:33:42 följande:
    gissa om jag tvättade å sen spritade mig... hela helgen förstörd och jag vurderar om jag ska klara gå å jobba om det visar sig att hon var sjuk.. skulle ni jobbat då detta är på ett vårdhem och vi serverar mat till dom..
    Jag hade haft ångest.. men jobba måste man ju...

Det var två som precis hade haft magsjuka när jag började jobba i januari efter mammaledigheten, dom hade inte ens varit hemma 48 timmar...men jag klarade mej då i alla fall. Sköter man hygienen ska det väl vara lugnt.
    Det var väl inte en kollega som mådde så?
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5