• Frosk

Emetofobernas tråd 5

NoahLeah skrev 2011-03-29 14:13:01 följande:
    jag mådde illa igårkväll o inatt men tror mest det beror på att man hela tiden tänker på det. Det verkar vara Rotavirus då mamma bara har diarrer nu som inte ger med sig.
    Stackars din mamma. Med rota är iaf bättre än vinterkräkisen!
  • Frosk

Svaret har kommit! Såhär står det:

Analysen visar på en genotyp (A/A), som är associerad med ett inaktivt fucosyltransferas (FUT2), vilket visar att det genetiska skyddet finns. Detta innebär ett skydd mot vinterkräksjuka.

JAg har googlat runt som en dåre nu och tyvärr så hittade jag ju en hel del om att viruset håller på att mutera så det där skyddet är inte ett riktigt skydd längre, men jag är ändå glad för jag måste ju ha mindre risk än många andra.

De gånger jag varit magsjuk har alltså berott på andra virusstammar då om jag tolkat det rätt. Sapoviruset skulle visst vara möjligt att bli smittad av om jag fattat det rätt och rota, men det drabbar ju mest barn...
  • Frosk
    Anonym (lärare) skrev 2011-03-30 20:22:55 följande:
    Nu får det vara nog! Nu tänker jag söka psykologhjälp för det här. Det har sabbat hela vintern för mig. Livet är för kort för att en fobi ska få en att må så här.

Någon som kan tipsa om en psykolog i Stockholmsområdet som kan det här med fobier men där man slipper utsätta sig för kräk? Gärna kopplad till landstinget så det inte kostar skjortan (jag har dessutom frikort).
    Ta upp det med läkare på din vc så kan de skicka dig vidare. Jag fick hjälp på det viset och går i KBT nu. Om det hjälper får vi se. Och KBT här handlar inte om att man skall kräkas utan att våga utsätta sig för de situationer som man undviker pga fobin. Man börjar med små steg och jobbar sig uppåt. Jag har fått jättemycket förklaring på varför korppen reagerar som den gör och att det tar tid att "lära om". Våra hjärnor reagerar rent instinktivt på kräk som att det vore en livsfara trots att det inte är det.

JAg jobbar på så gott jag kan, men nu fegar jag ur och håller barnen hemma resten av veckan. Dottern fyller år idag, skall ha stort kalas på lördag och idag hade något barn blivit dåligt på dagis. Vi har haft kräk två helger i rad och nu känner jag att jag inte fixar en omgång till.
  • Frosk
    Anonym (lärare) skrev 2011-03-30 21:19:15 följande:
    Grejen är att jag redan utsätter mig för situationerna och klarar av dem, det är bara det att tankarna är jobbiga och att jag gör garanterat ett sämre jobb (rädd att kräkas i klassrummet), det är som att jag bara väntar på att balla ur en dag. Jag antar att i mitt fall blir det främst att jobba med tankarna. Jag gick i KBT för detta för några år sedan men slutade en aning för tidigt och nu är det nästan värre än då. Hur länge har du gått i KBT, hur ofta går du och hur länge tror du att det tar?
    Ja, jag vet ju inte heller om det kommer hjälpa, men det får mig att tänka på ett annat sätt ibland. Eller jag är iaf mer medveten om mitt katastroftänkande och då kan man ju lättare identifiera sina tankar. Är de realistiska eller är det katastroftankar? Tex. Det är mellan en och två veckor mellan gångerna jag går, men jag har inte gått så länge, bara fyra gånger och jag vet inte hur länge det kommer behövas. Jag vill verkligen ge det en chans för annars vet jag inte vad jag gör.

Vem var det som kanske skulle testa hypnos i gbg? Jag är intresserad av att veta hur det går om nån nu provar!!
  • Frosk
    Anonym skrev 2011-04-08 10:39:00 följande:
    Hej!

Nu står vi inför en jobbig helg igen. Vände i dörren till förskolan idag eftersom det stod magsjuka i huset 6/4!
    Idag är det 8/4......VARFÖR kunde de inte klämt ur sig det redan i onsdags så jag hade sluppit ha dem där igår.
    Nu vet jag ju inte om de är smittade, men jag orkar inte mera, har redan åkt på  det 2 ggr i år!
    Det är psykisk terror det här att inte veta om vi kommer få det.
    Snälla ge mig några uppmuntrande ord!
    Dessutom är dottern bjuden på kalas till helgen med en massa barn från förskolan. Är jag hemsk om jag inte låter henne gå dit?
    Hur gammal är dottern? och vet hon om att hon ska är bjuden på kalas? Jag tycker nog att du ska låta henne gå om hon är så stor att hon förstår. Annars kanske de andra pratar dom det efter helgen och hon undrar varför hon inte var med? Försök stå ut, för hennes skull. Då slipper mna iaf det dåliga samvetet, som jag brukar tycka är skitjobbigt!
  • Frosk

Och jag vet att vi inte ska prata om kurvan här, men nu har den gått spikrakt neråt i två veckor!
    Det var väl ok att skriva va?

• Frosk
    zasata skrev 2011-04-10 20:42:04 följande:
    Vad duktiga n alla är.

själv sitter jag med ångest. säkert bara hjärnspöken.

hur känner ni INNAN? var i magen gör det ont? hur illa mår ni? spyr ni av smärta, illamående, eller varför?

jag har så ånt i magen nu, är trött och jätte yr!!! 
    Jag tycker att när mna väl är så dålig att mna kommer att kräkas då vet man det ganska säkert...så länge man är tveksam brukar det vara nåt annat som går över, som magkatarr, ibs...det ger ju liknande symtom...
  • Frosk

I fredags var jag på konster! Ett stort steg för mig eftersom jag brukar undvika allt sånt under den här tiden. Har haft lite ångest över det i helgen, men det fina vädret har gjort att det har känts så mycket bättre! Välkommen efterlängtade vår!!

• Frosk

Helt ok för mig!

Och ursäkta min stavning, slinter när jag skriver och läser inte innan jag postar. mna...man! och konster är så klart konsert!

• Frosk
    nicely skrev 2011-04-10 21:32:29 följande:
    Oh nu är maken sjuk. Kräktes idag, smittades säkert av mig...

Det som var så konstigt med denna magsjuka var att jag kände mig upplåst och smått illamående. Gick på toa och stoppade fingrarna i halsen bara för att slippa illamåendet. Sen efter några timmar blev jag illamående och resten kom upp. Samma sak med min man, två dagar senare. Kände sig lite hängig sedan uppblåst...
    Jättekonstigt, kanske en mild variant av skiten.

Nu har jag ångest för jag är rädd att bli smittad igen. Har fruktansvärd ångest. Konstigt då allt gick så bra, borde ju inte oroa mig....

Zasata- oroa dig inte. Somandra skrev kan ont i magen bero på olika saker samt om man mår illa behöver man inte kräkas för det. Men jag vet, man oroar sig och tänker ändå...tänk om. Kämpa på. Kram

Säkert magsjuka på förskolan fortfarande men dottern måste dit. Stora syster är som tur är med sin pappa och pappan och jag har pratat att hon kommer hem till mig först på tisdag då smittan borde vara borta...
    Jag tror inte du behöver oroa dig för att få det igen. Man brukar väl vara immun i ett par veckor iaf? jag har iaf aldrig blivit smittad så fort efter att jag haft det och vet ingen annan som har blivit det heller.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5