• Frosk

Emetofobernas tråd 5

Nicely, hur gick det med dottern, somnade hon till slut?

Idag ringde jag dagis för en magsjukerapport. På lilla avdelningen var det inte så bra och nåt barn hade kräkts där senast i fredags. Så lillan får stanna hemma ett par dagar till minst! På stora avdelningen har dte varit lugnt och jag vill ge mig själv en guldstjärna för att jag lät stora tjejen gå till dagis idag. Det går magsjuka på tre av fyra avdelningar sen förra veckan och jag undrar hur länge det kan hålla på? Ibland blir det så långdraget och man kan ju inte ha barnen hemma i en månad. Jag ångrar lite att jag lät dottern gå för jag vet att jag kommer må dåligt ikväll, imorgon osv, men för hennes skull så måste jag. usch alltså.

• Frosk
    zasata skrev 2010-09-28 20:05:16 följande:
    idag har jag fått citalopram utskrivet.. men skall man ta dom i samband med mat, eller inte?
    Jag har ätit dom, emn har inte för mig att man behövde ta med mat, men jag är inte helt säker.
  • Frosk
    zasata skrev 2010-09-28 20:50:37 följande:
    hur mådde du i början? Är sååå rädd. vet inte om jag skall ta postafen ockå, elleri nte.. eller primperangen..
    Jag började med en liten, liten dos och trappade upp sakta. Mådde aldrig illa eller så av dom, men tappade matlusten i början.
  • Frosk

Håller tummarna för dig. Ta en imodium elle rnåt i förebyggande syfte, ibland blir man lugnare bara av att veta att man har gjort det.

• Frosk

Jag tror inte det är vanligt att kräkas av dimor och imodium och liknande. Jag har ibs också så jag är ganska van att ta dessa tabletter. Nackdelen är att effekten kan dröja ganska länge så vet jag att jag måste ha en lugn mage en viss dag så tar jag en tablett dagen innan.

• Frosk

Ibs..fast under utredning...men det blir nog ibs.

Det är också nåt jag har panik över, att jag väntar på remiss för gastroskpoi. Vet inte hur man ska klara av nåt sånt.

• Frosk
    middiz skrev 2010-10-01 11:01:51 följande:
    Fick diagnosen ibs men det var helt fel... puckona kollade aldrig upp om jag tålde laktos eller inte.. fick upptäcka själv att det var laktosintollerans och inte ibs. Sjukvården skriker ibs så fort man har problem med magen.

Såå... får jag probem med magen så har jag antingen ätit för mycket laktos eller stressat mycket under lång tid.. Vilket är ganska vanligt för dom flesta..
    Jag har fått det kollat och är laktosintollerant, men magproblemen är kvar....:(
  • Frosk
    Anonym (Kräkfobi) skrev 2010-10-01 13:05:29 följande:
    Gastroskopi har jag bara kollat på när andra gjort. Det ser inte roligt ut alls.. MEN det är över inom ett par få minuter. Du får försöka tänka att "ja det här är äckligt, det känns jätteobehagligt". "bara" slappna av så mycket du kan.. kanske försöka distrahera dig med något du verkligen tycker om eller ska göra som är roligt.  För vad du vet är ATT den obehagliga känslan går över när de är klara, det varar inte i evighet.. nä inte ens 5 minuter faktiskt =O)

Lycka till! 
    Önskara tt det gick att göra som du säger, men jag får panik av bara tanken. Vet att det går fort, att man får lugnanade osv, men det hjälper inte mkt. Jag får kväljningar av att svälja en halv alvedon och att köra ner en slang...nej fy, jag vill inte tänka på det.
  • Frosk
    middiz skrev 2010-10-01 13:42:28 följande:
    Fast det var ju mitt magproblem Säger inte att det är samma för alla. Däremot tror jag att ibs är något dom skyller på för dom inte orkar leta fel. Det är ju ett samlingsnamn för irriterad tarm..och det är ju något man får i sej som retar tarmen.. det är bara det lilla problemet att komma på vad det är
    Kan tänka mej att en del kanske ha laktos som jag, en del har gluten och en del kanske äter fel kost för deras mage...
    Det är verkligen inte lätt att ta reda på vad det är som gör det, det kan ju vara vad som helst och där tror jag att sjukvården ger upp och kallar det för ibs och säger till dej att det får du lära dej att leva med..
    Jo det går nog ofta till så, men för att veta om det är ibs så måste man ju först utesluta att det är något annat. Om en läkare ställer ibs-diagnos utan att först kolla gluten och laktos så gör de verkligen inte sitt jobb, men jag har cokså träffat många värdelösa läkare så jag vet att de finns, tyvärr. Sen behöver inte ibs enbart bero på nåt man stoppar i sig, utan det är en störning i mag och tarmkanalen som man inte vet vad den beror på. I vissa fall kanske på nåt man äter, i andra fall finns det andra orsaker.
  • Frosk

Usch alltså...inatt har stora tjejen legat och skruvat sig i sängen och nu på morgonen så vill hon inte äta frukost. Hon älskar att äta annars ocg vill inte ens ha sånt som hon verkligen gillar. Usch usch..paniken kommer. Andas in, andas ut...vad gör man!?

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5