• Avelyn

Emetofobernas tråd 5

Ingen sjuk hos oss i dag heller. Ändå är min oro inte mindre. Dottern insjuknade natten mellan måndag och tisdag. Hade sitt sista symtom på onsdag morgon kl 04. I dag är det söndag. Hur lång tid brukar det gå innan ni blir smittade av en familjemedlem när ni blivit smittade ?

• Avelyn
    Anonym skrev 2010-05-16 12:25:21 följande:
    Hos oss har det en gång varit så att ett barn blev magsjuk och kräktes och sedan efter en vecka så var det nästas tur och då är jag extremt noga med hygienen pga min fobi. När alla barnen hade haft magsjuka så tog det två veckor innan vi vuxna fick det. Säkert inte det man vill höra när man är mitt upp i det hemska..=(. Men annars så brukar det väl mest smitta inom en vecka.... Håller tummarna att ni klarar er!!
    Det är precis det jag misstänker kommer att ske här..
  • Avelyn

Nicely,

Så sant. Emetofobi är inget att skämmas för. Vi är ju många många som har denna fobi. Ingen av oss kan ju hjälpa att det blivit så här.

Här är ångesten kvar. Den kommer och går. Jag har accepterat att vi har magsjukesmitta hemma. Jag har själv tagit hand om allt som hänt. Jag har till och med kramat om min dotter precis efter att det hände. Ska jag bli magsjuk så får det bli så. Jag har tvättat, spritat och torkat med klorin. Nu får det bli som det blir. Dottern fick ont i magen i måndags kl 18, sedan kl 20 var det i full gång. I morgon är det måndag igen. Exakt en vecka på dagen sedan eländet började. Ingen har blivit sjuk. Det betyder ju inte att det är över. Jag har inte slappnat av. Jag tvättar mig som till operation en gång i timmen. Pillar mig inte i ansiktet och lagar ingen mat. Jag har inte varit i vårt kök sedan i måndags. Jag vill inte dra in smitta där. Min sambo som ej tagit hand om dottern, har hela veckan gett oss alla måltider etc. Vi har två badrum. Jag och dottern har ena och sambon det andra. Allt för att sambon ska kunna förbli frisk och ta hand om oss i övrigt.

I morgon kommer mina pojkar hem från pappa. Har ångest över att de ska smittas av magsjukan här.

• Avelyn
    Emma w S skrev 2010-05-16 19:41:45 följande:
    Jag tycker du är så duktig! Och så skönt att ha två toaletter, det är största prioritet när vi ska flytta till hus.
    Två toaletter var precis varför jag valde denna lägenhet

Min dotter blev sjuk natten mellan tisdag och onsdag. Inte natten mellan måndag och tisdag som jag inbillade mig. Skräck.. räknade med en dag extra. På tisdag har det gått en vecka. I morgon är det bara dag 6 sedan hon insjuknade. Hon hade sitt sista symtom på torsdag morgon kl 04.

När bör jag då insjukna... Usch för kvällarna.. var gång jag ska sova tänker på om jag ska vakna och helvetet ska rulla i gång. Jag har svårt att sova nu och att äta..

Det känns som livet går på sparlåga nu.. Jag kan inte tänka klart. Måtte skiten vara över snart.
  • Avelyn
    nicely skrev 2010-05-16 20:50:49 följande:
    Avelina och Emma w S- tackar tackar. Vi har oxå två toaletter. Är jättenoga med att gästerna använder vår lilla toa. Så vi i familjen använder den stora. Min sambo kom med förslag om att göra en renovering i huset och att sätta ihop badrummen till ett stort! Aldrig i livet sa jag. Lilla toan är min livlina gällande att undvika smitta! Städar den alltid när vi haft gäster. Stora badrummet städar jag oxå väldigt ofta. "Klorinstädar" allt som tvålpumpen och handsprit pumpen, lampknappen, toaletten, dörrhandtag osv. Snacka om att det luktar badhus här hemma. Har ni fått någon behandling för fobin? Hur lyckas ni hålla er lugna? Är så impad av dig, Avelina att du accepterat att du kanske blir sjuk. Skicka lite av ditt mod hit!  Blir alltid helt skakis gällande magsjuka.....
    Tro inte att jag behåller mitt lugn när det gäller magsjukan. Det är bara det att den är i mitt hem och jag har utsatts för den rejält. Jag kan inte fly. Jag är livrädd för att bli sjuk samtidigt som jag tycker det vore lika bra att få skiten. Får jag det nu bums så slipper jag ångesten för att bli sjuk tänkte jag. Bättre att jag får det än sambon. om han får det kommer jag att bli så till mig av skräck, så det är då bättre att jag får det. Jag har med andra ord inte mer mod än dig Jag försöker ta en timme i taget, se tv och samla tankarna. Analyserar hur jag mår hela tiden.
  • Avelyn
    zasata skrev 2010-05-16 21:15:16 följande:
    Jag är så orolig, nu gick han och la sig, 38,7 grader.. Känns som han kommer vakna och spy :(
    Jag brukar tänka så här med feber och magsjuka : oftast blir man magsjuk först och sedan kommer febern efteråt. Om feber kommer som första symtom låter det mer som ett tecken på en kommande förkylning/influensa än magsjuka.
  • Avelyn
    Fridayyy skrev 2010-05-16 21:27:43 följande:
    Det är väl inte så vanligt att man blir sjuk efter en vecka, oftast kommer det väl inom 48 h, iaf vks är det vanligast med 30-36 h efter smittotillfället, dessutom borde det inte vara så vanligt att vuxna får det efter 1-2 veckor?? Jag har inte hört många som har det så iaf.
    Skönt att höra! I morgon är det inte en vecka sedan dottern insjuknade utan 6 dagar precis. Längtar efter vardag igen. Längtar efter att äta god mat och sova i min sköna säng. Nu sover jag nätterna på soffan vid teven. Vill höra ljudet av teven. Så rädd att vakna sjuk och ha långt till toaletten. Nu är jag nära toaletten. Det är ljust och tvn på hela tiden. Min sambo sover i sovrummet som vanligt och tycker jag är lite skum som ser på diverse romantiska komedier nätterna igenom. Jag hatar att vara emetofob..
    zasata skrev 2010-05-16 21:28:32 följande:
    Ah hoppas det.. Usch så ont i magen nu och huvudet.. Varför köpte vi pizza idag? tror inte jag gjort det på typ ett år..
    Mådde han helt ok innan maten ? Inga symtom alls på feber som var på väg ? Har dock aldrig varit med om feber innan magsjuka brutit ut på barnen eller mig. Inte heller vid matförgiftning har det börjat med feber för min del. Hoppas din man mår bättre snart och att du kan sova tryggt i natt. ( Inte sitta uppe som mig)
  • Avelyn
    zasata skrev 2010-05-16 20:55:57 följande:
    Jag brukar tänka 4a dygn ca..48 timmar från sista symptom + 48 timmar insjuknande.. men sen kan det ju finnas i hemmet upp till 3 veckor.. men fortsätt ha god handhygien.
    Upp till 3 veckor.. otäck tanke..
  • Avelyn
    zasata skrev 2010-05-16 21:47:06 följande:
    Nej han mådde bra innan.. Men vi åt halva var.. Jg ahr lite ont i magen.. men tror det mest är oro.. Dock har vi stressat en del idag (kalas för 3åringen) och han sov dåligt på natten för han vred sig hela tiden och var rätt varm.. men jo.. febern kom efter maten.. men han sa att han inte hade ont i magen eller mådde illa.. men han vet ju hur jag är också..
    Jag kan tänka att om det var något fel på pizzan, skulle ni båda känt av det ordentligt vid det här laget. När jag blev matförgiftad kom det rätt snabbt och inte feber då. Jag fick problem bakvägen en hel natt.. Det var nära 10 år sedan men glömmer aldrig.. Jag brukar också få ont i magen vid oro och jaga upp mig. De senaste dagarna har jag haft konstant ont i magen för att dottern varit sjuk.
    Serendipity skrev 2010-05-16 21:49:54 följande:
    Du är skitduktig, vill bara säga det!!!!!! Hoppar in i tråden, finns till och från på SME också. Tycker min fobi blivit sämre och sämre senaste 2 åren (men haft den sedan jag var 8 år!! Är 35 i år!!). Jag har ändå gått i behandling etc. Känner mig ganska uppgiven.
    Jag finns också på SME. Min fobi har inte blivit sämre men inte direkt bättre heller. Jag är glad åt det lilla. Jag har vågat skaffa fyra barn trots att det innebär fyra olika risker för att få hem magsjuka. Jag har vågat jobba i vården.. det är mina milstolpar i livet. Men min skräck och ångest för magsjuka finns där. Just nu befinner den sig allra mest. Min livlina nu är tvn, sme och facebook. All min beundran för att du gått i behandling. Jag är inte redo för det.
  • Avelyn
    zasata skrev 2010-05-16 22:03:25 följande:
    Jag finns med där.. Min fobi går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig jättestark. men så fort det kommer något som detta så går jag bara pang bom ner. Och då vet jag inte ens om han är magsjuk! Oron hela tiden, magproblem, två små barn, all oro jämt. Jag orkar inte. hur mycket orkar man? Hur klarar ni igenom det? Hur gör ni? Vakna nätter, vakna dgar, trotsiga barn, magsjukor..
    Ja det är frågan hur man orkar/hur mycket man orkar. Själv kan jag känna mig rätt så avslappnad så länge det inte går magsjuka någonstans i min närhet. Jag har ibs och har konstant ont i magen. I bland triggar det i gång min fobi. Oftast inser jag själv att det är det " vanliga " och att det inte är någon fara. Trotsiga barn och vardagsliv med vaknätter går skapligt även om jag är så trött på allt vissa dagar..Ingen är nog ständigt stark. Man får ta till vara på de goda stunderna och leva för dem. När det är som värst med fobin försöker jag tänka på det som ligger framför mig, planer som jag har. I kväll är jag orolig för att få dotterns magsjuka. Jag har suttit och planerat sommaren och de resor vi ska göra. Tänker så hårt jag kan på att jag har en resa inbokad till min syster för att träffa hennes nyfödda om ett par veckor. Försöker att tänka starkt på något trevligt.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5