• felle

Emetofobernas tråd 5

Sitter just nu, som varje natt 5 nätter tillbaka, och oroar mig över att jag ska höra fotsteg i mitt tak (bor på källarvåningen). Min lillebror på 13 år går såklart i skolan, och det är där all smitta börjar... Så, gissa om en otroligt skraj emetofob sitter i sin källare och verkligen PANIKAR sönder! Förr vintern gick det bra, då tvättade + spritade jag händerna med jämna mellanrum, även om jag inte tagit i något eller skulle ta i mat osv osv.. (kanske ska lägga till att jag åkte fortfarande ganska mycket buss och tåg för att komma till skolan...)

Vet inte varför jag panikar så mycket denna hösten/vintern.. Jag går inte skola mer och är sällan ute, tar mig inte i ansiktet och äter bara mat som varit uppe i över 90 grader...
    Vill egentligen fixa mig en egen lägenhet men då hade jag behövt gå på soc för att få bidrag (ingen utbildning = inget jobb = inga pengar), plus att jag kommer få göra något som sysselsättning.. Typ gå på arbetsförmedlingen..
    Så min fråga till er som är väldigt erfarna av dethär; kan man bli sjukskriven för sin enorma emetofobi?
    Har INGEN lust att gå terapi för att få bort min fobi, för den är min trygghet.. Så snälla, någon som kan svara?

/Tacksam emetofob på 18 år.

• felle

Oj, jag missade ju en massa saker i min förra post, antagligen pga. panik.
    Jag är rädd att höra fotsteg i taket pga då får jag för mig att brorsan/föräldrarna blivit sjuka...

Kom på fler frågor nu ändå.
    1. Är noroviruset (VKS) BARA droppsmitta?

2. Någon som vet om VKS börjat gå i Skåne? Förstår mig inte på SMI's kurvor. :s
    FÖRLÅT om jag postat i helt fel tråd, men ja. Denna handlar ju om emetofobi, så.

Tack igen!

• felle
    middiz skrev 2010-09-30 08:52:57 följande:
    felle skrev 2010-09-30 05:16:01 följande:
    Oj, jag missade ju en massa saker i min förra post, antagligen pga. panik.
    Jag är rädd att höra fotsteg i taket pga då får jag för mig att brorsan/föräldrarna blivit sjuka...

Kom på fler frågor nu ändå.
    1. Är noroviruset (VKS) BARA droppsmitta?

2. Någon som vet om VKS börjat gå i Skåne? Förstår mig inte på SMI's kurvor. :s
    FÖRLÅT om jag postat i helt fel tråd, men ja. Denna handlar ju om emetofobi, så.

Tack igen!
    Hej!

Jag vill bara försöka lugna dej lite med att tala om att när man blir tonåring så är immunförsvaret fullt utvecklat...så risken för att din bror blir magsjuk är ju mindre än om han hade varit mindre..

Att göra som du vill, isolera dej, är ingen lösning på problemet...
    När jag va liten ville jag ha en stuga mitt inne i djupaste skogen för att slippa bli smittad av magsjuka.
    Tills jag kom på vad jag skulle missa...
    Tänk om jag inte hade haft mina underbara barn och man...dom är värda allt för mej och jag skulle inte vilja vara utan dom i en sekund!

Enligt smi (och alla andra) är noro/caliciviruset en droppsmitta.

KOLLA BORT NU OM DU INTE VILL LÄSA OM KURVAN!!!!

Vinterkräksjukan enligt  smi är fortfarande nere på sommarnivå...dvs jättelåg...
    Det var bara ett större utbrott för ett tag sen på ett sjukhus (som inte ligger i Skåne) men eftersom ett 50 tal personer blev smittade nästan samtidigt så gör dom en utredning nu för att hitta smittorsaken.. det spreds inte vidare sen utan dom fick stopp på utbrottet..
    Åh, tack. Det lugnade ner mig lite..
    Sitter här och verkligen storgråter över hur jobbigt det är att ha denna jäkla fobi.. Och inte ens mina föräldrar förstår mig! Det finns verkligen ingen förutom ni som förstår mig (antar att ni förstår mig eftersom ni är i samma situation..), så TACKA GUD för denna sidan! Verkligen.

Men kan fortfarande inte sluta noja över att det ska komma virus hem till mig.. Åååååh!!
  • felle
    zasata skrev 2010-09-30 09:23:00 följande:
    Har ni mer en toa? I så fall kommer du endå inte bli sjuk OM det kommer något till er. Njut av livet,
    Min psykolog sa till mig att under en vecka varje kväll skriva vad jag skulle göra utan fobin. Testa det. Så ser du vad du missar. (blir kort nu från mobilen)

Inne på min 2a tablett nu.. Är så rädd för allt.. Tror det tig 2-4dygn sist innan magen brakade ihop.. Inte tagit någon postafen idag heller då jag blir så trött..
    Nej, vi har bara en toa.. Dock är mamma ganska flitig med att rengöra ifall någon är sjuk, eller liknande.
    Jag har egentligen inget liv.. Hela mitt liv har bestått av att sitta vid datorn och göra ingenting. Det finns inget jag vill göra, pga andra saker. Har t.ex Asperger Syndrom och därför svårt att 'prata' med människor i verkliga livet, och svårigheter att vara runt människor i rädsla över att jag ska skämma ut mig och få all uppmärksamhet riktad mot mig. Har dock varit sån sen jag var bebis..

Tar du postafen för ångest? För läst någonstans att det kan hjälpa mot illamående/kräkningar också.
    Hade varit skönt att ha ifall magsjukan lyckades komma hit ändå. Som en tröst, liksom.
  • felle
    zasata skrev 2010-10-01 07:43:08 följande:
    Usch i natt har jag knappt sovit något, fick gå på toa och var lös en gång, krampat i magen och mått illa. Nu har jag mest som mensvärk, men mensen tog slut i förrgår?
    Låter verkligen inte kul. Allting låter okej just utom illamåendet. Hoppas du mår bättre, jag tänker på dig!
  • felle
    zasata skrev 2010-10-01 08:44:59 följande:
    Om bara värken kunde gå över och matlusten komma.. När skall bivärkningarna ta slut? Kommer det komma ännu fler? Yrsel också kan jag endå stå ut med..
    Vilken/vilka tablett/er tar du och för vad?
    Har du tagit dom förr?

Tänker fortfarande på dig, önskar jag kunde göra något för att det skulle kännas bättre!
  • felle
    lizagirl skrev 2010-10-01 08:55:49 följande:

Ni som har emetofobi, har många av er IBS eller Crohns?

Bara en statistik fråga.

Jag har inte.
  • felle
    Emma w S skrev 2010-10-03 10:50:54 följande:
    Jag bestämde mig alldelse nyss för att strunta i min panik och min oro...
    Jag ska köpa med mig bakelser  till i eftermiddag som är enskilda (dvs ingen tårta). Det minimerar kontakt med maten iallafall. Men i övrigt så ska jag inte bry mig så mycket! Det är inte hon som är sjuk, och det behöver inte vara någon allvarligt med pojken. Det blir en  timme ungefär vi umgås och jag behöver inte sitta i hennes knä direkt!
    Jag tog detta beslutet nyss för jag orkar helt enkelt inte ha ångest!
    Det känns skönt!
    Riktigt starkt av dig!! Hoppas det gick bra. =)
  • felle
    zasata skrev 2010-10-04 17:41:14 följande:
    SUCK!!!
    Nu kommer jag få både feber och magsjuka :(
    En på jobbet trodde bara magsjuka var om man kräktes.
    hon hade bajsat vatten i natt, trött, ont i magen och kroppen, kan inte äta, dricka kaffe eller röka mår illa. detta fick ahg veta en timma innan jag slutade!! Så inte undvikt henne, gått på toan också.
    Finns som stöd för dig även om du blir sjuk eller inte!
    Har ni bra handhygien på jobbet? Isåfall är det ju mindre chans att du blir sjuk. :)
  • felle
    zasata skrev 2010-10-04 18:32:17 följande:
    Ja jag brukar tvätta händerna.. Men ingen sprit eller något. Väldigt lite ställe..
    Okej. Vad jobbar du med?
    Börja ha med egen sprit där, och desinfe..k...(kan inte stava) toaletten varje gång innan du går där.. Eller något.
    Är inte så haj på hur det kan smitta på toan, utom på t.ex spolknapp och kran. Visst, det virvlar ju upp virus från avföring men den borde väl "lägga" sig efter en stund? Och spolar man med stängt lock så virvlar väl det inte alls..
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5