• myrstacken

Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.!!

Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.

Det gäller ju att finna TID när man studerar och har småbarn vilket verkar vara den största boven.

HUr kan ni balansera allt och orka och hinna med? Har ni barnen deltid på dagis och vad händer om dem måste vara hemma om dem blir sjuka. Då kan ni ju inte plugga och kanske ni har viktig uppgift eller tenta precis då?

Pluggar ni på distans och är studierna värda allt slit med tanke på att ni förmodlingen även tar studielån?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 12:57
    Och vad studerar ni till?

• Svar på tråden Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.!!
  • Eisa

Pluggar inte distans. Har sonen deltid på förskolan. Det räcker. Man behöver ej plugga så länge som man tror.

Min son sover hela tiden när han är sjuk så då kan jag plugga. Annars finns det barnvakter.

• Hertha

Så här i efterhand önskar jag att jag skaffat barn medan jag pluggade. Nu var det visserligen bara till lärare men man behövde verkligen inte lägga ner många knop särskilt ofta. Och när man behövde det så finns ju dagis och i mitt fall en barnafader också  .

• SillaLóa

Jag läser matematik på distans och är mammaledig med en 4 månaders. Jag pluggar när hon sover eller lägger mig brevid henne på golvet när hon leker och är nöjd. Ibland får pappan ta henne så att jag kan köra till biblioteket i 1 timme eller så och räkna i lugn och ro.

• CharmingGirl

Jag pluggar heltid på distans med studielån, har min 2 ½-åring på dagis deltid och hoppar in och jobbar extra när tid finnes. Är separerad så sonen är hon sin pappa ungefär hälften av månaden (dock inte i sträck ).

När han varit sjuk (vilket har blivit rätt mycket detta året) så har jag varit hemma med honom de dagar jag har honom och pluggat igen det på kvällarna när han somnat.

Funkar faktiskt himla mkt bättre än jag någonsin kunnat tro, allt flyter på och så snart man kommit in i plugget så går det kanon. Jag har blivit väldigt effektiv med allt som har med plugg, jobb, hem och hushåll att göra...

• WPmamman

Pluggar heltid, dottern på dagis heltid och skriver scheman som jag försöker att följa så strikt som möjligt. Vill ha lediga kvällar och helger. Har fungerat i snart 5 år nu{#lang_emotions_smile}

• Busbellan

Pluggar heltid och har barnen på dagis deltid (ca 30 timmar/vecka)
    Hade nog kunnat ha dem ännu mindre om jag var lite mer diciplinerad med pluggandet när jag väl är själv hemma
    Är barnen sjuka brukar jag vara hemma om jag har hemstudier eller nåt ej obligatoriskt i skolan. Har jag nåt jag måste vara med på så är sambon hemma

Mamma till Nora, August och Ella
  • MrsMia

Ofta är man ju två föräldrar, min man jobbar 75% så han både lämnar och hämtar på förskolan. Då har de inte så långa dagar utan går mellan 9-5.
    Själv åker jag hemifrån tidigt, säger godmorgon till barnen vid sju, pussar på dem och åker sedan till skolan. Några föreläsningar och några timmars pluggande, sedan är jag hemma till middagen vid halv sex, äter med familjen, leker med barnen, lägger dem.. Det är inga problem att få ihop. Vi turas om att vabba, vi ser vem som har lättast att vara hemma den dagen helt enkelt.

Självklart måste det vara lättare att få ihop vardagen med plugg utan barn med i bilden, men det är inte så dumt att komma hem till mina raringar efter en tröttsam dag. Jag tycker synd om de som är i min ålder och inte har familj att komma hem till.

• buffen

jag pluggar på distans heltid och jobbar heltid samtidigt. på bussturen till jobbet hinner jag plugga det som behövs och sen renskriver jag och skickar in uppgifterna till skolan när barnen har somnat.  min sambo jobbar skift vilket gör att barnen får rätt korta dagar på dagis. funkar superbra...

• gryning2

Jag har en 2½-åring och pluggar distans heltid samt jobbar extra en helg/månad. Hade vi inte varit två föräldrar vore det nog svårare.

Man får nog räkna med heltid på dagis om man ska plugga heltid. Min son går 8-16 varje dag men vi hämtar tidigare om vi kan. Min sambo är också studerande på heltid. Jag tycker det går bra i stort sett. Det känns faktiskt mindre stressande som student än förut när jag jobbade. Nu när jag studerar kan jag styra mina tider litegrann mer. Det är aboslut värt att ta studierna nu för jag kan få ett bättre betalt jobb sen med bättre tider när jag är klar.

Lite knöligt är det med sjukt barn, speciellt som vi båda studerar. Vi har då försökt plugga några timmar var hemma och den andra tar hand om sonen. Den som pluggar får låsa in sig i sovrummet (vi bor ganska litet). Ibland har sonen fått vara hos farmor/mormor när han är sjuk.

• Thegran

Jag pluggar på distans heltid.
    Har dotter, 16 mån hemma samtidigt.

En halv dag i veckan har vi föreläsning via telebild, då sitter vi på kompetenscentrum i grannstaden och lyssnar mellan ca 8.30-12
    De dagarna är min sambo hemma. När jag kommer hem efter lunch pluggar jag om det behövs, annars så hittar vi på något hela lilla familjen och tar det som en extra liten helgdag.

Jag pluggar på em efter 16 när sambon kommer hem och sitter så länge det behövs. Brukar också sätta mig tidigt på morgonen under helgerna, ofta vid 6.30 ungefär eftersom vi ändå vaknar då. På så sätt är jag klar med plugget när det fortfarande är fm och vi hinner hitta på saker.

Det funkar bra. Vissa kurser är otroligt lugna och då sitter jag inte många timmar under en vecka alls. Andra kurser kräver mer och då sitter jag från 16 till jag lägger mig, men det är ytterst sällan.

har studerat sen jag tog studenten, förutom en termins uppehåll efter dottern föddes. Är alltså van student, har hittat mitt sätt att lära effektivast vilket gör att jag spar en del tid genom det.

jag valde distansutbildning enbart för att kunna ha dottern hemma längre. Hade läst på distnas under två terminer tidigare och tyckte att det funkade bra så kände att det skulle fungera bra att kombinera med att ha småbarn hemma, och det gör det.

när jag har praktik har sambon föräldraledig.

ska dock skola in dottern på förskola runt januari - februari. Hon är då ca 26 månader och planen är att hon ska gå 15 tim/vecka.

Svar på tråden Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.!!