jag läser en femårig universitetsutbildning och har fått två barn under min utbildningstid. sonen föddes precis när tredje terminen började och dottern föddes strax efter att termin sju startat. jag har hoppat över en 10 veckors kurs som jag skall läsa dubbelt under denna och nästa termin men annars har jag inte missat någonting och följer med "min" klass. tycker jag har väldigt mycket mer tid som studerande jämför med när jag jobbade heltid! jag har oftast förmiddagar i skolan, inte så mycket oligatoriskt. sonen har oftast gått 8.30-15 på dagis, har jag haft skola till 12 har jag då kunnat plugga i drygt 2 timmar varje eftermiddag. båda barnen har fått vara med till skolan som bebisar några gånger när det krisat men oftast har vi löst det genom att sambon har lagt sitt schema efter mitt schema.
jag har dock inte kunnat läsa en massa extra inom ämnet av eget intresse, det hade jag gjort om jag inte haft barn.
nyckelordet är planering. så fort nya schemat kommer sitter jag och planerar den terminen. jag har mailat och bett att få vara i grupper med tider som funkar bättre, jag har försökt välja att vara i grupper med andra som också har barn och som kan vara flexibla. nu under hösten kommer sambon vara föräldraledig i sex månader. det blir snålt ekonomiskt med studielån och en låg inkomst men vi kommer få jättemycket tid tillsammans med våra barn och jag blir fortare färdig, helt klart värt det!