• myrstacken

Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.!!

Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.

Det gäller ju att finna TID när man studerar och har småbarn vilket verkar vara den största boven.

HUr kan ni balansera allt och orka och hinna med? Har ni barnen deltid på dagis och vad händer om dem måste vara hemma om dem blir sjuka. Då kan ni ju inte plugga och kanske ni har viktig uppgift eller tenta precis då?

Pluggar ni på distans och är studierna värda allt slit med tanke på att ni förmodlingen även tar studielån?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 12:57
    Och vad studerar ni till?

• Svar på tråden Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.!!
  • Strumpan08

Jag hade ett halvår kvar på min utbildning till sjuksköterska när jag fick dottern. Nu är det så fiffigt ordnat av naturen att barn har två föräldrar, så när jag gick tillbaka till min utbildning när dottern var 9 månader så stannade maken hemma med henne. Jag var fri att gå på alla föreläsningar och kunna sitta på skolans område under studiedagar och plugga. När det var tentor och liknande så pluggade jag oftast hemma när dottern gått och lagt sig. Inte alls svårt att få tiden att räcka till, snarare gott om tid jämfört med att heltidsarbeta.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • Moogie

Jag pluggade till lärare och hade 2 terminer kvar när jag fick barn.

Jag gjorde studieuppehåll ett år för att vara hemma med lillan och sedan hade jag en ganska så fri kurs som hade föreläsningar och seminarier mestadels antingen på för- eller eftermiddagar, mycket eget arbete som jag kunde göra på kvällarna ingick då. Min man kunde gå ner till 50% på jobbet och stanna hemma halva dagen när jag var på universitetet.

Sedan började dottern på förskolan (var där mellan 9-15.30) när jag skrev examensarbete och hon var lyckligtvis inte sjuk en enda dag den där terminen.

Det var inget problem ekonomiskt eftersom vi är ganska så sparsamma och min man har fast jobb.

• pyttemjuk

Jag började plugga när min son var 2 år och samtidigt började han på dagis. Jag gick en KY utbildning (Behandlingspedagog) på två år. Det gick jätte bra att kombinera studier + barn för mig. Har aldrig varit så strukturerad som jag var då. Min sambo jobbar borta varannan vecka så de veckorna var ganska tuffa men då är det planering, planering, planering som gäller. Jag var tvungen att vara hemma mycket andra terminen då min son var sjuk mkt då men på min utbildning var det väldigt mkt grupparbeten så jag kunde göra min del hemifrån. Då fick jag sitta med det när min son sov. Sen var det mycket praktik och inför varje praktiktillfälle oroade jag mig för att inte få ihop timmarna men det gick bra. Jag berättade för mina handledare hur det låg till sen såg jag till att vara där så mycket som möjligt och pusslade ihop mitt eget schema.

Jag skulle nog säga att för min del var det en fördel att vara småbarnsmamma och plugga. Jag kan rekomendera det.

Jag kan tilläga att jag tog inga studielån bara bidraget och på somrarna jobbade jag heltid en månad. Min sambo och jag klarade oss på hans lön och mitt bidrag. Vi bor billigt, har ingen bil och har varit väldigt sparsamma.

• Bästamorsan

Jag har helt andra erfarenheter än ni andra tyvärr.

Pluggar heltid och sitter just nu och planerar dagisschemat för höstterminen.
    Det blir långa dagar från 7.30-16.30 (fre 14.30) i stort sätt jämt.
    Och då är det bara "i-plugget-tid" dvs ingen som helst pluggtid för mej...

Grejen är att jag inte kan plugga kvällar och helger - omöjligt!!!!

Har 3 barn 2år, 4år och 5,5år och NEj för mej fungerar det definitivt INTE att plugga =(
    Men jag har inget val då jag är outbildad... 

• Fenna

Jag doktorerade när jag fick barn. Det var inga problem alls.

• Caroline13

Vi planerade in vår dotter att komma på sommarlovet mellan år 2 och 3 och som tur var gjorde hon det. Jag gick inte på alla föreläsningar den första kursen men fixade den ändå. De sover ju ganska mycket när de är så små så det gick ganska bra att plugga. När jag behövde åka till skolan kunde min sambo vara hemma. Vi hade kollat innan med hans arbetsgivare att det skulle gå att lösa så vid varje nytt schema planerade vi in hur han skulle vara ledig och jag gå i skolan. Sen var det dags för c-uppsats och då går man inget i skolan direkt men min sambo fick vara hemma några dagar då också när det skulle intervjuas och sånt. Allt löste sig med andra ord för mig för att min sambo hade möjlighet att vara hemma då jag var tvungen att gå i skolan.

Jag studerade till personalvetare och ångrar inte en sekund att jag fullföljde sista året.

• Li 81

Hej en fråga till er som pluggar pluggat med barn

hur mycket får man ha dom på dagis  om man pluggar heltid på distans

kan man få studiebidrag samtidigt som man tar föräldrarpeng? inte lån utan bidraget

• Jaramla

jag läser en femårig universitetsutbildning och har fått två barn under min utbildningstid. sonen föddes precis när tredje terminen började och dottern föddes strax efter att termin sju startat. jag har hoppat över en 10 veckors kurs som jag skall läsa dubbelt under denna och nästa termin men annars har jag inte missat någonting och följer med "min" klass. tycker jag har väldigt mycket mer tid som studerande jämför med när jag jobbade heltid! jag har oftast förmiddagar i skolan, inte så mycket oligatoriskt. sonen har oftast gått 8.30-15 på dagis, har jag haft skola till 12 har jag då kunnat plugga i drygt 2 timmar varje eftermiddag. båda barnen har fått vara med till skolan som bebisar några gånger när det krisat men oftast har vi löst det genom att sambon har lagt sitt schema efter mitt schema.
    jag har dock inte kunnat läsa en massa extra inom ämnet av eget intresse, det hade jag gjort om jag inte haft barn.
    nyckelordet är planering. så fort nya schemat kommer sitter jag och planerar den terminen. jag har mailat och bett att få vara i grupper med tider som funkar bättre, jag har försökt välja att vara i grupper med andra som också har barn och som kan vara flexibla. nu under hösten kommer sambon vara föräldraledig i sex månader. det blir snålt ekonomiskt med studielån och en låg inkomst men vi kommer få jättemycket tid tillsammans med våra barn och jag blir fortare färdig, helt klart värt det!

stor januari 2008 liten februari 2010
  • Jaramla

li81: man får ha dem heltid på dagis om man läser heltid. det går bra att kombinera föräldrapenning med studiebidrag, bara du är fysiskt med ditt barn alla dagar du tar ut FP + att du ser till att du inte tjänar för mkt. (men du kan inte kombinera dagis med föräldraledighet förstås)

stor januari 2008 liten februari 2010
  • Jo  anna

Läser till förskollärare på heltid på distans. Sonen går hos dagmamman så länge jag behöver plugga, hämtar honom tidigare när jag kan och det är nästan jämt. Han går 8-14 oftast, men stannar till 16 om tex har ett seminarium eller nån föreläsning som slutar så sent. Tar lån och vi klarar oss på det för det är bara han och jag. Är han sjuk så får jag panik eller ringer mamma eller syster. Nån av dom kan oftast passa honom nån timma. Men eftersom jag oftast bara har 1-2 föreläsningar/seminarium per vecka så funkar det bra ändå. Vi har alltid skrivuppgifter, inga tentor där vi får sitta och fylla i svar och får oftast flera dagar på oss att skriva. Är det kris är det mycket kaffe som gäller och man får vänta med städningen och laga mat som går snabbt eller ta nått från frysen. Enda gången jag haft problem med tiden är när jag läste 60hp på en termin och när det fysiska träffar i skolan när han va sjuk.

Svar på tråden Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.!!