• myrstacken

Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.!!

Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.

Det gäller ju att finna TID när man studerar och har småbarn vilket verkar vara den största boven.

HUr kan ni balansera allt och orka och hinna med? Har ni barnen deltid på dagis och vad händer om dem måste vara hemma om dem blir sjuka. Då kan ni ju inte plugga och kanske ni har viktig uppgift eller tenta precis då?

Pluggar ni på distans och är studierna värda allt slit med tanke på att ni förmodlingen även tar studielån?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 12:57
    Och vad studerar ni till?

• Svar på tråden Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.!!
  • Lincon

Jag får mycket stöd och hjälp av min sambo.

Jag brukar plugga "lördagspass" inför prov då jag sitter uppe från 18-07 på söndag morgon. Men visst, det är tufft. Men jag har ett mål jag vill uppnå och det är delvis för min egen skull och delvis för hela familjens skull. Därför kämpar jag.

• Leos och Vincents mamma

Jag pluggar heltid på distans. Har två barn som är på dagis, men de är inte heltid för det vill jag inte. Jag tycker det går bra, jag får massor gjort när de är på dagis. Ibland sitter jag och pluggar på kvällarna när de sover eller på helgerna litegrann för då är min sambo hemma och kan leka med barnen.

Blir barnen sjuka så vabbar sambon (iaf om det gäller 2 åringen för jag kan inte plugga med honom hemma, är det 5 åringen det gäller så går det att plugga ändå för han är så lugn och kan ligga och titta på film och mysa med mig samtidigt som jag pluggar).

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • smörblomman81

Jag hade mina barn på dagis heltid eftersom jag studerade heltid.
    Sen med det ekonomiska så jobbade jag på helger och kvällar så jag han laga mat osv till barnen innan barnvakten tog vid syster/kusin eller mor och far...fick dela ner det lite så ingen skulle bli trött på att passa :P
    kusinen och systern fick betalt men föräldrarna passa gratis :D
    (var heltids ensamstående mor med två barn)

Men det gick bra :D

• myrstacken
    gryning2 skrev 2010-03-12 09:14:27 följande:
    Jag har en 2½-åring och pluggar distans heltid samt jobbar extra en helg/månad. Hade vi inte varit två föräldrar vore det nog svårare.Man får nog räkna med heltid på dagis om man ska plugga heltid. Min son går 8-16 varje dag men vi hämtar tidigare om vi kan. Min sambo är också studerande på heltid. Jag tycker det går bra i stort sett. Det känns faktiskt mindre stressande som student än förut när jag jobbade. Nu när jag studerar kan jag styra mina tider litegrann mer. Det är aboslut värt att ta studierna nu för jag kan få ett bättre betalt jobb sen med bättre tider när jag är klar.Lite knöligt är det med sjukt barn, speciellt som vi båda studerar. Vi har då försökt plugga några timmar var hemma och den andra tar hand om sonen. Den som pluggar får låsa in sig i sovrummet (vi bor ganska litet). Ibland har sonen fått vara hos farmor/mormor när han är sjuk.
    Gryning2 och alla ni andra, vad studerar ni till?
  • Gladskit

Jag pluggade heltid from att min son började på förskolan. Det var hösten -07 och han är född i februari -06 så han var drygt 1,5 år.
    Det var inte på distans utan vi var i skolan mellan 9-15.30 ungefär. Det gjorde att hans dagar inte behövde bli så långa eftersom jag lämnade och sen hämtade pappan honom vid 15-tiden.

Tid att plugga... jaa du, det är planering planering planering! Det sägs ju att småbarnsföräldrar är de mest motiverade studenterna och det ligger nog någonting i det. Man får dela upp sin tid helt enkelt, gärna läsa igenom/renskriva anteckningar samma kväll så att man fäster det man lärt sig och fråga om man inte förstår.

Jag missade en tenta pga att sonen var sjuk, men det är för det mesta inga problem att göra om vid ett senare tillfälle. Man kanske inte kan få samma betyg som de som gjorde den vid det ordinarie tillfället men vad gör det någon enstaka gång? När det gäller grupparbeten och större inlämningsuppgifter så fungerade det bäst för mig om jag satt kvar i skolan och arbetade med det. Att tänka att man skulle sitta med det på helgen eller på kvällen var ingen idé.

• Leos och Vincents mamma
    myrstacken skrev 2010-03-12 12:57:25 följande:
    Gryning2 och alla ni andra, vad studerar ni till?
    Jag pluggar till behandlingsassistent.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • tahira

Vi fick vår son när jag gick i gymnasiet och min sambo läste på Universitetet. Jag läste på distans en del, sedan började sonen på förskola när han har 1,5.

Min sambo tog examen när sonen skulle fylla två och började då arbeta, det var betydligt jobbigare. Då insåg man hur flexibel man varit med tider under studierna. När jag påbörjade universitetsstudier var det ännu lättare än under gymnasietiden.

Lämnade sonen på förskola, åkte till skolan, gick på föreläsning, pluggade under lunchen, föreläsning igen, pluggande, hämtning av son, umgänge, matlagning, läggning, pluggtid. Men skulle han vara sjuk så var det bara att läsa in just de föreläsningarna jag missade, inga problem alls.

Angående ekonomin så klarade vi oss hur bra som helst på ett studiemedel och en lägsta FP länge. Det gäller att prioritera.

• gryning2

Jag studerar till distriktssköterska som tar nästan 1½ år att bli.

• Thegran

Jag läser till förskollärare.

• brünnhilde

Jag kan väl inte säga att jag tycker att jag har mer tid när jag jobbar än när jag pluggade - det är ungefär likadant.

Hur livet der ut beror väl på lite vad man är utbildad till. Vissa utbildningar är hårda, och jobbet man får senare är enkelt. Andra är tvärtom. Sedan finns det Mördarutbildningar (som jag gått) som är lika tids och energikrävande som jobbet man får efteråt. Och tvärtom.

Jag har en 10 år lång konstnärlig utbildning bakom mig. Skolan innebar 6-dagarsveckor, ofta från kl 10 till kl 21-22 nånting. Vissa perioder var jag inte ens ledig söndagar, och det kunde gå över en månad innan jag fick en ledig dag.

När jag jobbar heltid "lever" jag mitt jobb. Jag älskar det och det är en förutsättning att pappan till mitt barn är med på det hela och kan jobba "runt" mig, och dra tyngsta lasset med vårt barn.

Svar på tråden Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.!!