• L E A

Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

NY TRÅD!

Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)

Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • tjötas

Är det någon här som läckt fostervatten? Jag har haft väldigt rikliga flytningar hela graviditeten men senaste dagarna har det varit nästan löjligt mycket och tankarna går till fostervattensläckage, även om det väl (?) är ovanligt. Har ju GBS och är framförallt orolig för infektionsrisken ifall det skulle vara så men känner mig samtidigt övernojig... Är i v 25+2 så jag vill ju gärna inte sätta igång nåt nu!

• masias46116
    tjötas skrev 2010-10-01 11:48:57 följande:
    Är det någon här som läckt fostervatten? Jag har haft väldigt rikliga flytningar hela graviditeten men senaste dagarna har det varit nästan löjligt mycket och tankarna går till fostervattensläckage, även om det väl (?) är ovanligt. Har ju GBS och är framförallt orolig för infektionsrisken ifall det skulle vara så men känner mig samtidigt övernojig... Är i v 25+2 så jag vill ju gärna inte sätta igång nåt nu!
    Om du misstänker att du läckerfostervatten tycker jag att du absolut ska aka in för koll, bättre att ta det säkra före det osäkra. Strunta i vad sjukvarden tycker om "hysteriska" gravida kvinnor, jag far ofta känslan av att själv vara det men samtidigt vill man ju inte riskera att nagot hemskt händer. Jag har själv gbs och själv varit rädd att jag läcker forstevatten eftersom jag har haft väldigt vattniga flytningar, tom sa att det gar genom trosskydd. Jag kan bara berätta vad jag vet och vem vet kanske kan det lugna dig. Jag är i vecka 37 och mot slutet av graviditetet är det tydligen vanligt med mycket flytningar, kan säkert även gälla första och andra trimestern. Pa denna trad har jag fatt följande tips: Fostervattenläckage upptäcker man enklast om man sitter på toa och hostar lite då ska det komma från slidan och om du försöker knipa så ska det inte gå om det är fostervatten. Man ska även tydligen kunna köpa nagot pa apoteket som man kan använda för att testa om det är fostervatten, nagot jag dock ej gjort. Hoppas det lilla jag vet var till nagon hjälp.
  • Mysmamma70

När jag fick Charlie förra året så sattes jag igång pga högt blodtryck och förlossningen blev ganska långdragen (20 timmar). Under natten missade de att ge mig penicillin vid ett tillfälle då BM var upptagen och jag var ganska smärtmedtagen så jag hade inte full koll på att det gått sex timmar sedan sista dosen.

Nu gick det bra och jag hann få sista dosen ändå i tid innan han föddes.

Men det jag lärde mig av det var att denna gång ska min man få hålla koll på klockan så de inte missar någon dog, och det kan vara ett tips till er också - lita inte på att de har full koll på allt på förlossningen, särskilr inte när man inte är i slutskedet Obestämd

Betania - Jag har också mycket flytningar - mycket mer än jag haft under mina tidigare tre graviditeter, men jag har gjort extra UL där läkaren kollade mängden fostervatten och den var normal. Men åk in och kolla om du är orolig!

~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • tjötas

Tack för era svar! Har undersökt lite själv och tror nog att det är vanliga flytningar, behöver inte gå in på detaljerna . Är uppmärksam dock, ifall det skulle ändras!

• Belliz

Jag kom att tänka på en sak som gör mig lite orolig inför förlossningen. vid min förra förlossning upptäcktes det först när dom skulle ta hål på hinnorna att jag hade sipprat/läckt vatten ett bra tag för det fanns inte mycket kvar när dom försökte ta hål. då hade jag inte GBS vad jag vet. dottern föddes i v 38+4

Tänk om jag börjar sippra den här gången också utan att veta om det. tänk om barnet blir smittat då

• ewaulrica

Joinar den här tråden. :) väntar mitt fjärde barn och hade i de båda tidigare graviditeterna (tvillingar med den andra, därav bara två grav trots 3 barn) GBS. De är födda -97 och -99 och inte någon av gångerna var det tal om att jag skulle få något dropp eller antibiotika. Helt galet sjukt när jag nu läser om vad som kan hända! Förmodligen fick jag inte antibiotika vid sista förlossningen pga att det var snitt, och ett akut planerat sådant. vattnet hade redan gått och det tog mindre än två timmar innan jag blev snittad, från det att jag var inne på sjh.

Men den här gången vet jag lite mer. Barnmorskan ringde i fredags och meddelade att de även denna gång upptäckt GBS i urinen. Jag är endast i v 12 och har redan sammandragningar, så det var bara att hämta ut penicillin på apoteket. Tyvärr när jag läser i mina gamla journaler visar det sig att jag nog högst troligen fått en alldeles för svag dos denna gång. (Kåvepenin 1x2x10) Fast de vill kanske inte sätta in det stora artelleriet på en gång. Sist gick jag på megaantibiotika 2X3X10 utan att det försvann, så det visar sig väl hur det artar sig denna gång. Jag fick iaf knapra penicillin under hela graviditeten... Suck.

• Belissima

jag äter samma som du,kåvepening 1x2x10. men jag är i vecka 40 idag så kanske därför jag inte fick så stor dos.

7 Maj/ BF 10-10-10
  • Ova

Varifrån får man gbs från början och varför blir man inte av med det?

• L E A
    Ova skrev 2010-10-04 18:05:43 följande:
    Varifrån får man gbs från början och varför blir man inte av med det?
    Bakterien är ganska vanligt förekommande i tarmen/underlivet hos människor och den överförs lätt mellan människor, t.ex. sexuellt. Omkring 30 procent av kvinnor bär åtminstone periodvis under graviditeten på bakterien genitalt eller i ändtarmen.
  • Ocean WoW
    Tjohalia skrev 2010-09-30 15:47:56 följande:

...

Minns dig! Vi var aktiva samtidigt i GBS trådarna 2007.

Jag tycker att överlag har det blivit bättre med kontroller, behandling och speciellt att de nu tar GBS mer seriöst överallt. Det skiljer lite på rutinerna från ställe till ställe men det som gäller är att det journalförs, 18-timmarsvattenavgång max, dropp vid förlossning, 3 dygns övervakning på BB. Kände mig mycket tryggare nu 2010 än 2007.
Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*