L E A skrev 2010-09-16 18:43:36 följande:
Hej!
Det gick bra denna gång med förlossning och sånt. Jag behövde inte stanna kvar på uppvaket några längre stunden och dom pratade mer med mig om vad dom gjorde o så. Dock så fick jag uvi direkt efter förlossningen. Dom sa att det var för kateten men hade då fel. Jag fick dom att ta en odling och den visade mycket riktigt höga halter gbs så jag åke på en pencillinkur direkt.
Två dagar innan förlossningen var min odling negativ.
För att bakterierna ska vandra in till bebisen måste det finnas "ett hål". Då bör man ha märkt att vatten sipprat eller att bitar av slemmproppen lossnat. slemproppen kan se lite olika ut men det är en geléklumpt och kan inehålla spår av blod. Lite trådiga spår av blod. Slemmproppen kan också se ut som vilken flytning som helst men oftast så ser man skillnad. Fostervattenläckage upptäcker man enklast om man sitter på toa och hostar lite då ska det komma från slidan och om du försöker knipa så ska det inte gå om det är fostervatten. Nu blev det lite rörigt men be din bm förklara på hur du ska känna igen en ev läckage. Sen så ska du inte glömma att man kan ha något rikligare flytningar sådär på slutet samt läcka vanligt urin på grund av trycket. Fostervatten liktar hos visa så man kan nog lukta sig fram. Det är väl detta man ska vara uppmärksam på.
Urinträngningar i sig är rätt vanliga men har man mycket av sånt ska man ta det som ett litet täcken på att det är lite obalans. Sånna vanliga känningar som man brukar ha vid en vanlig uvi.
Det som hände mig var ju att jag för första gången i mitt liv fick uvi under denna graviditet. En odling skickades och det var där man upptäckte gbs. Hon viftade bara bort det hela men markerade min journal med röd tuschpenna och satte på en tejpremsa som det var skrivet på att jag var gbs bärare. Jag tänkte inte mer på det förän jag som många andra gör googlade om det hela. Sen så kom jag i kontakt med tjejer från denna tråd som lugnade mig. Insåg väl ganska snart att rutinerna kring behandligen av gbs var olika från sjukhus till sjukhus och att man fick tjata sig till prover och annat. Bokade genast en tid till min bm och för att jag skulle kunna bli lugn så kom vi fram till att jag skulle lämna odlingar.
Jag ska tala om för dig att jag kissade blod första gången jag åkte på uvi. Innan det så hade jag blödit från o till i flera veckors tid. Trode med handen på hjärtat att det var kört med bebis men han ville komma till oss. Åkte också på svininfuelnsan i v19 så denna graviditet var ingen dans på rosor.
Sen så tror jag faktiskt att det inte är någon som fått snitt just på grund av gbs i denna tråd men det kan nog säkert förekomma om inte gbsen går att behandla. Det ligget inte till grund för ett snitt. Jag som hade sånna psykiska problem och som i 6 år efter min första förlossning gått hos en psykolog o kurator fick tjata o blöa mig till ett snitt. Fick det beviljat 4 dagar innan snittet togs så dom har plågat mig in i det sista. Jag var påväg att åka till Danmanrk o bekosta allt själv på en privat klinik....
Så fort du märker att förlossningen är på G så tycker jag att du ska åka in o bli undersökt. Dom får titta på dig och kolla om du börjat öppna dig mm. Du ska åka direkt in om din förlossning startar med vattenavgång eller att slemmisen lossnar. Skit i vad dom säger att du ska avvakta, bättre o få det kollar så säga. Det kan ju din bm hjälpa dig med så du inte åker på någon envis när du ringer till dom på förlssningen. men min första son hade jag gått med mensvärk en hel dag innan för att vattnet skulle börja sippra dan efter. Tog en dusch o så åkte vi in. Inga värkar eller nått. Väl inne var jag 5 cm öppen! Åkte hem o väntade in värkarna. när dom satte igång på kvällen typ 11 h efter vi åkt så åkte vi in igen. Då var jag bara 6 cm öppen o fick stanna kvar. Så man öppnas olika och det hela startar olika för oss alla...Men vattenavgång för en gbs smittad utgör en fara för att bakerierna ska vandra upp till bebis.
Vad skönt att det gick bra för dig trots allt hemskt under graviditeten..svininfluensan dessutom, liten tröst kanske är att du o bebisen nu i alla fall har antikroppar om det kommer en ny vag.
Hemskt att man ska fa leva sa länge i ovisshet om man vill ha snitt, du hade ju dessutom en väldigt väldigt bra anledning. Man maste verkligen kämpa mot sjukvarden och enligt vad jag har upplevt, oftast "överdriva" för att bli tagen pa allvar. Tänkte som du skriver att det borde vara sa gbsen kan komma upp i livmodern och bli farlig för bebisen. nu later det som jag inte gör annat än söka nagot att oroa mig för men jag har ocksa upptäckt att jag har betydligt mer flytningar nu och att det känns svart att avgöra om det är fostervatten läckage eller ej..ska prova det du sa om hosta pa toa, dum fraga, jag utgar ifran att det ska man göra när man inte är kissnödig?! hm det är man ju nästan jämt:) läste om en tjej som tipsade om nagot papper man kunde köpa pa apoteket försjälvtest, det är inget du har prövat? andra tycker nog att man är hysteriskt paranoid men det kan inte hjälpas..sedan är jag jätte glad för att jag upptäckt denna trad, toppen stöd när man sitter hemma och försöker lugna ner sig efter att ha googlat sig till hjärtklappning! Ska abdolut göra som du säger och direkt aka in sa fot jag verkar tro att det är pa gang, de pa förlossningen fa tycka vad de vill och porta en kan de väl knapast. Det jag fortfarande tycker är lite klurigt är ju att för manga verkar slemproppen ibland ga veckor föer det hela startar, vad gör man da om man är gbs bärare? Sätter de igang en da? Later ju som det mest logiska. Ska försöka fraga allt detta nästa vecka när jag ska pa koll och försöka att inte ta till mig av bortviftningar som indikerar att man fragar alldeles för mycket. Tack för stöd!