Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
Joinar den här tråden. :) väntar mitt fjärde barn och hade i de båda tidigare graviditeterna (tvillingar med den andra, därav bara två grav trots 3 barn) GBS. De är födda -97 och -99 och inte någon av gångerna var det tal om att jag skulle få något dropp eller antibiotika. Helt galet sjukt när jag nu läser om vad som kan hända! Förmodligen fick jag inte antibiotika vid sista förlossningen pga att det var snitt, och ett akut planerat sådant. vattnet hade redan gått och det tog mindre än två timmar innan jag blev snittad, från det att jag var inne på sjh.
Men den här gången vet jag lite mer. Barnmorskan ringde i fredags och meddelade att de även denna gång upptäckt GBS i urinen. Jag är endast i v 12 och har redan sammandragningar, så det var bara att hämta ut penicillin på apoteket. Tyvärr när jag läser i mina gamla journaler visar det sig att jag nog högst troligen fått en alldeles för svag dos denna gång. (Kåvepenin 1x2x10) Fast de vill kanske inte sätta in det stora artelleriet på en gång. Sist gick jag på megaantibiotika 2X3X10 utan att det försvann, så det visar sig väl hur det artar sig denna gång. Jag fick iaf knapra penicillin under hela graviditeten... Suck.