-
Nej jag har samma problem här, jag gav upp att fålla tröjor med tvillingnål för länge sedan och viker ist upp fållen så det blir 3 lager, syr en stretchsöm och släpper ner. Tror jag såg att gecko gjort något liknande?Frosk skrev 2010-12-16 10:11:12 följande:angående tvillingnål. Jag tycker att sömmen lätt går upp när jag syr med tvillingnål. Gör jag nåt fel?
-
Det vanligaste problemet jag har märkt bland "nybörjare" på tröjor är att de dels använder en halsmudd som är lika stor som halsringningen och dels inte töjer halsmudden. Då blir mudden lika stor som halsen och står rätt ut och ser bedrövlig ut. Mudden ska vara betydligt mindre än halsen, och det är endast mudden som ska töjas när du syr på den, inte tröjtyget. Då ska du se att det blir jättefint!camilla178 skrev 2010-12-16 10:12:12 följande:Jag har bara sytt två tröjor hittils och de från Ottobres mönster, kan det stämma att deras halslinningar är väldigt vida? Sen blev ju mudden alldeles hård och böjde sig utåt, men jag drog inget i den så det kanske är det som är felet.
Jag var i alla fall in på Symaskinsexperten och köpte en mängd olika pressarfötter till min vanliga symaskin, jag har en overlock också.
Nu är hoppet uppe igen....
Tack för era svar, tänk vad man kan lära sig här och ute på bloggarna, det är ju underbart! -
Ja precis så brukar jag fålla tröjorna, det går snabbt, blir riktigt snyggt, och man behöver aldrig vara orolig att något ska släppa.grynet80 skrev 2010-12-16 12:28:43 följande:gekko-attsyengecko.blogspot.com/2008/07/rdvit...
Tror att ogabinne menar detta! -
Självklart, det är ju ingen som ser på utsidan vilken typ av söm dy sytt med.Frosk skrev 2010-12-16 12:52:33 följande:Det ser ju helt klart smidigt ut, men blir det snyggt även om man inte har OL?
-
Du syr ihop sidosömmarna som vanligt först innan du fållar den. Sedan viker du bara runt om hela varvet. Det funkar jättebra!TiLo skrev 2010-12-16 13:01:39 följande:Smart sätt. Men nån fråga... Varför skulle det inte gå utan overlock?? Och hur gör man i sidosömmen? På bilden visas ju bara ett stycke, men det blir ju inte bra sen när man ska sy ihop det. Eller??? Är det bara jag som är korkad???
-
Ikväll ska jag börja sy min egen julklänning, det ska bli spännande att se om den blir lyckad!!
Mimmi, härligt när allt flyter på som det ska! -
Är det någon som vet om verktyg ingår i sos 50 set tryckknappar 10/12 mm? Annars finns denna men vad fasen är det för något? http://www.stoffochstil.se/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=4912&articleid=15882 Man vill ju gärna ha de vanliga små klämmorna, i alla fall jag. Jag har massor av sådana hemma av diverse olika märken men jag vet inte om någon av dom passar till sos knappar? Ingår det en klämma i deras 10 pack så man isf kunde köpt ett sådant vid sidan om annars?
-
Men hur skulle den där lilla pinnen funka egentligen? Man måste ju få dit 2 bitar på en gång, med enbart en pinne och hammare?Mimmi 71 skrev 2010-12-17 14:44:00 följande:
Jag tror inte det ingår verktyg i S&S storpack utan du får köpa till verktyget som du länkar till. Någon klämma har de inte utan använder sig av detta som du bankar med hammare på.
-
Jahadu! Du har inte provat med någon annan klämma, eller du kanske inte har någon sådan hemma? Jag har köpa massa andra tryckknappar från andra märken där man alltid fått med en liten vit klämma, sådana har jag till förbannelse här hemma... undrar om någon av dom passar till deras knappar. Priset är ju helt otroligt billigt!madde10 skrev 2010-12-17 17:07:48 följande:jag beställde såna tryckknappar från s&s och det ingick inte något verktyg. Så jag köpte till den där mojängen Ogabinne länkade till och jag har fortfarande inte fattat hur man gör . prövade använda den med hammare men jag måste vara trög för det gick inte. Sätta i den delen utan själva knappen gick väl hyfsat men den delen med knapp gick absolut inte. Vingligt och svårt att träffa rätt. Så jag vill gärna också veta hur man får till det om nån vet
-
Det här med att förkrympa tyger... måste de tvättas i maskin eller kan man liksom blöta upp dom först för hand och sedan torktumla? Vet inte riktigt hur jag ska göra här, jag har skickat mamma att hämta upp tygerna till julkläderna efter jobbet och komma förbi med dom när hon kör hem, men hon kommer inte förrän klockan sju och man får bara tvätta till klockan åtta här. Har jag tur är tvättstugan ledig klockan sju men då har jag bara en timme på mig och hinner inte både tvätta i maskinen och få tygerna torra... Kan man dränka dom i varmt vatten, krymper dom av det? Och sedan in i tumlaren? Eller måste de rumla runt 45 minuter i tvättmaskin för att förkrympas? Någon som vet?