Inlägg från: Ogabinne |Visa alla inlägg
  • Ogabinne

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Du och Jag ver2 skrev 2010-11-19 19:38:59 följande:
    Vissa går - vissa går inte (bla de färgarde vågorna som jag vet nån är förälskad i ) Jag får dock en helvit sida bara - men kanske för att jag har firefox??
    Haha Busted!!

Jag har försökt i olika kategorierna efter att velouren inte funkade men får samma på allt.

Vad trist. Jag skulle ju fredagsshoppa! Får kika i nån annan shop ist. Vänta går ju inte!
  • Ogabinne
    sarahl skrev 2010-11-21 12:01:20 följande:
    jag behöver tips på ett bra (billigt) bord som det får plats 2 maskiner på!
    Jag köpte på Ikea, bordsskiva 99 kr, ben 99 kr. Jag köpte 2 men det får nog plats 2 maskiner på ett bord.
  • Ogabinne
    sarahl skrev 2010-11-22 10:08:41 följande:
    Jag gick in på webben för att skicka efter ett bord. Frakten skulle gp på 800 spänn. Det blir inget köp kan jag säga
    Åh herre gud!
  • Ogabinne
    sarahl skrev 2010-11-22 11:24:13 följande:
    ja skittrist. Så nu vet jag inte vad jag skall göra...
    Du har inget ikea i närheten antar jag?
    Vi har 10 mil till närmsta ikea men det blir ju ändå billigare än deras hutlösa fraktkostnad!
  • Ogabinne
    sarahl skrev 2010-11-22 11:43:38 följande:
    bor ju på gotland!
    Åh du bor på Gotland!! Då förstår jag!
  • Ogabinne
    Pumpalicious skrev 2010-11-22 12:28:35 följande:
    Jag vet inte riktigt, håller på att övertala maken men lovar att inboxa dig. jag hoppas på att komma dit innan jul!
    (Önskar jag hade körkort och kunde åka varje vecka!)
    Jag skriver upp mig på den önskelistan!
  • Ogabinne

Jag är totalt snurrig här!

Eftersom jag tjänat för mkt på min sömnad gick jag idag in på skatteverket för att skatt och momsregistrera mig. Då tyckte hon att det bästa alternativet för mig var att regga mig som enskild firma. Okej, då gör vi det. Hur mycket kommer du tjäna allt som allt under ett år? Överskottet per månad? Inköp per år? Eeeh, det är ju helt omöjligt för mig att säga. Kommer du sköta bokföringen själv? Eh, ja. Okej, har du ett bokföringsprogram? Nej men jag sparar ju alla kvitton. Jaha men om du blir granskad kan du inte komma med en skokartong med papper, det finns krav på att du måste ha ett bokföringsprogram. Okej, det kan jag göra i Excell då eller? *skratt från skatteverketflickan* Nej det kan du verkligen inte, du måste köpa ett bokföringsprogram.

Kan säga att jag var bra mycket gladare när jag gick IN på skatteverkets kontor än när jag gick UT.

"Vi har en företagsträff där du kan lära dig mer"
    Jaha, när och var? På torsdag, 10 mil härifrån. Jo tjena!

Snurr snurr snurr i huvudet!

• Ogabinne
    emptythorn skrev 2010-11-22 17:49:11 följande:
    Men jävlar i min låda vilken rolig tant! Tyst
    Ja jag har inte en aning om hur allt detta fungerar... Lämnade in mitt papper ändå så jag får väl vänta och se vad som händer. Och när man läser på nätet står allt så himla krångligt och fina ord att man inte blir ett dugg klokare tycker jag!
  • Ogabinne
    Skumboll skrev 2010-11-22 18:04:49 följande:
    Kolla verksamt.se! De har bra och hyfsat lättförståelig info och bra verktyg.
    För att beräkna skatt och sådant skulle jag gjort en enkel resultatbudget. 
    Jag som i vanliga fall är en rätt bright tjej känner mig utbota blåst. Jag vet inte ens vad en enkel resultat budget är.

Jag satte iaf ett preliminärt årsbelopp, ett belopp jag känner att jag går runt på. Man kunde tydligen ändra detta så fort man märker att det blir märkbart mkt mer eller mindre. Skatt skulle betalas varje månad, men jag ansökte om 3 månaders uppskov i början. Redovisning satte jag var tredje månad, vilket då bör vara deklaration? Momsen när jag själv handlar material är ju avdragsgill och den får jag tillbaka, men hur jag får den tillbaka och hur ofta vet jag inte. Jag behöver nu tydligen ett billigt, eller helst gratis bokföringsprogram, och ett program för att skriva fakturor/kvitton. Det hade ju inte varit fel om den där företagsträffen fanns i min egen stad, känns som att jag skulle behöva den.

Att det skulle vara så svårt att ta nästa steg från hobbyverksamhet.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd