Inlägg från: Ogabinne |Visa alla inlägg
  • Ogabinne

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Liten varning till er som ska sy overaller av SoS collage. TVÄTTA tyget först!

Mysbyxorna jag sydde för några veckor sedan i det grå collagetyget har nu tvättats. När jag sydde dom blev dom GIGANTISKA, säkert 25 cm för långa i benen, häng i grenen osv osv. Nu är de tiiiiighta! Och nästan för korta!

Tji fick jag för att jag hade bråttom.

• Ogabinne
    Du och Jag ver2 skrev 2010-11-29 20:46:29 följande:
    ja - reagerade på att det krympte väldigt mycket!! Står 10%.... det tycker jag är lite väl!  Å mudden krymper nu 8% ser jag - så man måste ju verkligen tvätta nu innan man syr!
    Mudden har jag aldrig reagerat på krympt så märkbart mycket faktiskt, men collagen var ju extrem!! 10%?? Ja då förstår jag varför jag har korvskinnsmysbyxor nu! Haha nää, de var otroligt tighta när jag satte på mig dom men nu när jag "gått ut" dom lite sitter de perfekt. Grenen är perfekt och inte hipp hopp längre, och längden är okej nu. Så vilken jädrans tur att jag gjorde misstaget när jag sydde dom och tog i alldeles för mycket, annars hade de varit för små nu.
  • Ogabinne

Är det ngn som vet om det är stor skillnad mellan barn 170 och vuxen 34/36?

• Ogabinne
    TiLo skrev 2010-11-30 12:44:38 följande:
    om man köper kläder så brukar det vara lite mer "kvinnliga" former på 34/36. Annars har jag ibland kunnat köpa 170 till mig som har 36 i vanliga fall. Men ärmar kan vara för korta. Byxor går inte alls. Jag är för bred över rumpan, och då är jag ändå ganska smal och pojkaktig figur.
    Ah okej. Min lillasyster är 15, väger ca 45 kilo. Hon är ruggigt smal. Funderade på om Ottobre 170 skulle funka på henne... Hon är deffenitivt inte 170 cm, tippar på drygt 150-155 cm.
  • Ogabinne
    annbom skrev 2010-11-30 15:20:49 följande:
    Kan nog ta en mindre storlek också
    Egentligen borde jag väl kunna göra det? Fast jag vet att hon köper XS eller 34/36 i affärerna, man vill kanske inte handla på barnavdelningen när man är 15.
  • Ogabinne
    annbom skrev 2010-11-30 15:56:48 följande:
    Man vill INTE handla på barnavdelningen. Där är ju kläder för barn och man är ju vuxen då
    Jag hade däremot inga problem att handla på barnavdelningen när jag var mager
    Hehe nej jag minns själv att jag gick över till HM's Divided hette det väl då? när jag var 13-14 tror jag. Då ville man inte gå runt i samma kläder som tjejerna i trean hade.

Wee, postis ringde på med mitt JNY paket idag. Så härligt, jag slapp gå ut i nya istiden! Varje gång jag handlar av JNY kommer brevbäraren hem med paketet, fastän vi har vanligt brevinkast i dörren där paket inte går i. Har hänt med andra paket också. Men inte alla. Undrar vad det är för nytt dom har börjat med? Glad är jag iaf!
  • Ogabinne
    Fiffa5 skrev 2010-12-01 17:07:54 följande:
    Jag ska sy filtar med velour på ena sidan och trikå på andra - är det bäst med interlock då eller går det lika bra med jersey??  

Tror att jag bara ska overlocka runt kanterna...eller blir det snyggare att vändsy filten? Kantbanda orkar jag inte!
    Jag hade nog kört på interlock eftersom det är tjockare och lite stadigare, men det är såklart en smaksak. Liksom vändsydda eller overlockade. Det sköna med vändsydda är ju att det inte blir en hård kant av sömmen runt om, gosigare att snutta med kanske?
  • Ogabinne
    Pumpalicious skrev 2010-12-08 15:59:54 följande:

Nu har jag bloggat om min "mysdräkt"

Ser riktigt mysig ut!! Jag vill också ha!! Var det svårt med dragkedjan? Har aldrig sytt i dragkedja nämligen...
  • Ogabinne
    Pumpalicious skrev 2010-12-08 16:55:13 följande:
    jo lite men läste manualen till symaskinen o den förklarade ganska bra
    Okej, jag har nog ingen manual kvar men någon gång ska väl vara den första. Får ta o beställa hem det där mönstret. Tycker du det var bra i passform? Jag är en något mullig M på nedgång.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd