Inlägg från: Ogabinne |Visa alla inlägg
  • Ogabinne

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Pumpalicious skrev 2010-11-12 09:43:21 följande:

På fredagar hämtar jag barnen tidigt från förskolan. Maken är borta hela helgen och jag har endel som behöver sys. Är man en dålig mamma om man syr fast barnen är vakna? Jag brukar sy när dom sover, men funderar på att ställa ut maskinen i köket så jag kan sy och ändå vara nära dom... Hur brukar ni göra?

Jag syr när barnen är vakna i stort sett varje dag. Brukar sy när de leker eller kollar på TV, jag har maskinen vid tv'n, och sen syr jag när de lagt sig.
  • Ogabinne
    Annamamma 83 skrev 2010-11-12 10:26:08 följande:
    Jag satte min 8 mån i sin matstol brevid mig igår. Men de gick inget vidare, jag hann sy två axelsömmar innan han tröttnade, men jag försökteSkrattande
    Men när pappa kom hem och tog lillgrabben så hade jag sen tre åringen med mig när jag sydde.
    Han är väldigt pysslig. Så han hjälpte mig att försiktigt ta bort nålar. Dvs bort från mönstret och ner i burken. Sen när jag sydde fick jag ge han varje nål som han fick stoppa ner i burken.
    Han satt ivrigt o vänta på nästa nål.

Kanske låter jätte oansvarigt, som att jag låter barnen leka med nålar. Men så är de givetvis inte. Jag satt ju precis brevid och visa hur man försiktigt håller i nålen för att inte sticka sig.
    Han kände sig jätte delaktig och behövde inte då "förstöra" för att få uppmärksamhet eller för att han inte fick vara med!
    Min 3 åring älskar att ta min nåldyna, plocka bort alla nålarna och sedan sätta i dom igen i färgordning. Så länge de inte springer runt och härjar med nålarna kan ju inte mycket skada ske.
  • Ogabinne
    Pumpalicious skrev 2010-11-12 12:38:28 följande:
    Problematiken kan tänkas ligga i att jag har en 3åring och en 2åring. Dom ska ha samma av precis allting. Jag får nog skaffa mig en identisk nåldyna till helt enkelt
    Hehe du har det också så? Här ska det också has likadant av precis allting. Leksaker, mat, kläder. Nåde mig om jag råkar hälla upp liiite för lite saft i det ena glaset, eller köper likadana kläder fast olika färger osv, det blir jag snabbt varse om.
  • Ogabinne
    Pumpalicious skrev 2010-11-12 12:40:27 följande:
    Och appråpå oansvarig så tar jag nog priset.
    Medans min brodyrmaskin broderade passade jag på att tassa ut i köket för att hämta ett glas vatten. Självklart blev sonen väldigt nyfiken och stoppade fingret i maskinen och fick nålen på sig. Som tur var gick nålen av och inga ordentliga skador - men det tenderar ju att bröda ganska mycket från fingertoppen. Aldrig har jag haft sån ågren som då!
    Aj aj aj! Visst får man ångest när sådana saker man skulle kunnat förhindra händer, men det gör just det, - händer. Här gick jag ifrån värmeljusen på bordet en gång, och fastän jag sagt till sonen som då nog var 3 år att det är farligt, man får inte röra, osv osv, så stoppade han ingrarna i det och brände sig.

Sen rörde han aldrig ljus igen!
  • Ogabinne
    Pumpalicious skrev 2010-11-12 12:47:31 följande:
    Nu får man igen för att man skaffade täta barn

(Fast den problematiken kanske gäller otäta syskon med?)
    Haha eller hur!
    Min syster och jag har 9 år mellan oss, och vi hade iaf inte det problemet.
    Här skiljer det 21 månader mellan kidsen, vilket jag tycker är alldeles lagom medans jag tycker det är alldeles lagom. Och du har väl ännu tätare mellan dina?
  • Ogabinne
    Ogabinne skrev 2010-11-12 12:49:40 följande:
    Haha eller hur!
    Min syster och jag har 9 år mellan oss, och vi hade iaf inte det problemet.
    Här skiljer det 21 månader mellan kidsen, vilket jag tycker är alldeles lagom medans jag tycker det är alldeles lagom. Och du har väl ännu tätare mellan dina?
    Min jäkla dator!! Skulle stått "vilket jag tycker är alldeles lagom medans många tycker det är för tätt".
  • Ogabinne
    Pumpalicious skrev 2010-11-12 12:56:23 följande:
    Mina är det 13månader mellan. På både gott och ont måste jag säga. Det är sjukt underbart att se det starka band dom har till varandra, hur dom backar upp varandra om något annat barn gör något dumt mot en av dom, hur dom pussar varandra godnatt och saknar varandra när dom är ifrån varandra. På någotsätt blir det nästan en "tvillingrelation" mellan dom.

Men sen finns det dagar/veckor när allt är kaos. Det är bråk och slagsmål konstant!!
    Ja visst är det ett rent helvete många gånger när man har små barn samtidigt, men ju mer tiden går ju mer märker man hur bra det egentligen är. Både för en själv och för dom. Och speciellt när man hade tur och lyckades få 2 av samma kön med!
  • Ogabinne
    Pumpa, åh nej! Vad typiskt! Hoppas de kryar på sig fort de små liven!

Min lillasyster är för härlig. Hon är 15 år och har lite svårt att tro att mammas generation hänger med hennes. För ett tag sedan ville hon ha en bergsprängare och frågade mamma om hon visste vad det är tex. Mamma var 15-25 under 80 talet och växte därmed upp med bergsprängare.

Nu ringde hon mig då hon vill att jag ordnar balongmodell på en kjol hon har, och hon vill ha elastiskt runt benen. Ja då måste vi ha resår svarar jag, jag har en smal men du kanske ska köpa en som är så bred som du vill ha kanten sa jag. Ni kan väl kolla om det finns på Jysk när ni ändå ska dit?
    Hör hur hon vänder sig om till mamma och säger "mamma vet du vad en resår är?".

Underbara unge!
  • Ogabinne
    TiLo skrev 2010-11-13 15:00:17 följande:
    och jag har ju satsat på att överbefolka världen så jag har en 97:a, en 99:a, en 06:a och en 10:a.
    Oj oj, full rulle! Fast måste vara rätt skönt att de 2 största är så pass stora?
    Min granne har 5 barn. Under 7 år. DÄR kan vi snacka full rulle!
  • Ogabinne
    Ullerull skrev 2010-11-13 22:18:38 följande:
    Tataaaaa....det gick bra!

klippbilden finns på ett ställe nära dig!

Åh så fin!! Är inte det Po.P's gamla tyg? Eller kanske bara liknar det.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd