Inlägg från: Ogabinne |Visa alla inlägg
  • Ogabinne

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Hon är ju för söt den lilla tjejen!
    -Nu har det hänt en olycka här!
    -Degöingenting!

• Ogabinne
    Floria skrev 2010-12-11 08:17:15 följande:
    Hejsan!
    Nu har jag sytt tre par byxor till dottern i trikåtyg, och känner att jag fixar det snabbt och lätt. Nu skule jag vilja gå vidare till tröjor. Jag har ett par enkla mönster men skulle vilja ha lite tips och råd av er. Jag har ju ingen overlock, så jag tänkte sätta mudd i ärmarna. Men hur ska man göra för att halsringningen ska bli så fin som möjligt? Det ena mönstret jag har har en krage runt halsen, men det passar ju inte alltid...
    Tack på förhand!
    Antingen kan du använda en vanlig smal mudd och sy fast i halslinningen med fuskoverlocksömmen om du har en sådan på din maskin, eller kantar du runt halsen och stickar ner med en tvillingnål.

Skillnaden mellan overlockmaskin och vanlig syns sällan på utsidan av plagget så var inte rädd att testa!
  • Ogabinne

Hörni tjejer, skulle behöva lite hjälp... Jag gillade inte ALLS MT's julvelour när jag såg det först, tyckte det var skittråkigt när det kom på den vanliga lilla nyhetsbilden... men nu när jag var inne och kollade avdentsluckan för dagen råkade jag se denna klänningen.

Och jag blev precis tok-kär. Jag vill alltså ha en, till mig själv. Finns det något bra mönster där ute alternativt mottar jag tacksamt tips på hur jag på bästa sätt konstruerar ett själv!

• Ogabinne

Nu har jag beställt tillräckligt mycket julvelour som förhoppningsvis ska räcka till en sådan klänning till mig och varsett par muddbyxor till killarna så vi får vara lika fina på julafton! Vaddå fjompigt!

• Ogabinne

Jag tänkte ge mig på en lite större aplikation och behöver därför lite tillbehör för att göra den stabil och "proffsig". Sitter på sos och ska beställa annat just nu, finns där kanske något jag kan använda där så jag kan slå 2 flugor i en smäll? De heter ju inte samma som vi annars brukar använda oss av här i tråden.

• Ogabinne

Denna hittade jag på sos

Hifix
    Särskilt lämplig för applikation, eftersom hifix häftar på båda sidorna.

Kan den va som vliesofix?

• Ogabinne

Nu ser jag förresten att sos HAR vliesofix! Vilken ska man ta?

En annan fråga! Det står att både vliesofixen och hifixen krymper 3% vid tvätt. Då måste ju applikationen bli skitful när man tvättar plagget för inte kan man förtvätta mellanlägget!

• Ogabinne
    Humleblomstern skrev 2010-12-14 11:13:28 följande:
    Jag har inte märkt att det hänt något med applikationen efter tvätt på de jag gjort med vliesofix. Men det är ju liksom bara klister som blir kvar? Det borde väl ändå inte krympa, hmmm.
    Nej jag förstår inte heller varför det står att det krymper 3%, det hänger ju inte ihop!

En annan fråga, är det ngn som köpt sos randiga velour? Jag funderar på deras svart vit randiga... om den kan vara i samma kvalla som deras enfärgade? Jag tycker den enfärgade är ok för priset, men köpte svart vit randig från mg innan och hu jeda mig vilken bedrövlig kvalite, den skulle jag inte använda till skurtrasa ens. Så, någon som vet?
  • Ogabinne
    Fiffa5 skrev 2010-12-14 16:23:37 följande:
    Kan ni tipsa om ngn sybloggare som syr plånböcker / börsar? Jag behöver ny plånbok och skulle vilja hitta ngt roligt!
    Ooh, jag hade en i min reader innan jag tabbade bort den så alla försvann... kan det varit retro elephant? Jo det var det, är de inte underbara?

http://www.retroelephant.com/search/label/Pengab%C3%B6rs
  • Ogabinne
    Fiffa5 skrev 2010-12-14 16:33:47 följande:
    Tack!! Det var den jag hade varit inne på tidigare och kikat!! De är jättefina!! En sån vill jag ha!!
    Ja visst är dom! Lycka till med att välja färg bara, jag försökte kolla ut en favorit men det var nog svårt bara det!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd