-
Jag med!melizza skrev 2010-09-03 09:39:29 följande:vilken ol har du? jag har en janome 644
-
Tack, det var ju superlätt!! Bara att vrida lite på ratten! Nu ser sömmen mycket bättre ut!!melizza skrev 2010-09-03 09:53:59 följande:kolla sidan 26 i manualen då så ser du vad jag menar......så gjorde jag iaf när det blev så som du förklarar
Så irriterande att jag inte lärt mig använda OL bättre. Har fortfarande aldrig trätt om den och tycker fortfarande att det är svårt att sy riktigt snyggt med den. Föredrar faktiskt min andra maskin fortf även om det går mycket fortare att sy med OL. Men jag vill lära mig och därför tänkte jag passa på att använde den när jag ska sy ett gäng dagisväskor.
Hur är det här med att fästa trådarna igen? Om jag syr en söm och sen korsar den med en annan, behöver jag fästa trådarna då eller är det bara att klippa av dem? -
Ja, nu ska jag skärpa mig och använda OL mer. För det är ju kul när det går lite fortare att sy och så blir ju sömmarna finare så klart. Och det är roligt när det ser fint ut, även på insidan av plaggen!Mimmi 71 skrev 2010-09-03 10:40:26 följande:Träna, tränam träna! Det blir superkul att använda med lite träning. Själv skulle jag inte kunna leva utan min OL Nu har jag ju bytt ut den 20 år gamla Berninan mot en ny lyigare variant av Bernina.
Du behöver inte fästa trådarna om du kör över med en annan söm. Jag fäster endast OL-trådar vid ändarna på tröjor genom en stickning av kantbandet. -
Åh nej, vad dum jag är! Har just skurit ut bitar till en omlottbody + mössa och skar ut kantbanden i vanlig muddväv. Visst blir det bättre om jag gör dem i interlock i stället??
-
JIPPIIIII!!!!!!!!!! Nu kom min första WOW-uplevelse med min OL!!!! Jag är lite kär!!!
Har sytt ihop alla delarna till en omlottbody och det gick så bra och det blev så snyggt! Fick till och med till "svängen" mellan ärm och fram/bakstycke. För det blir ju liksom ingen sväng om man drar ut tyget..precis som ni tipsade mig om här! Så T A C K till alla underbara människor här inne som alltid kommer med bra tips!!! Utan er hade jag aldrig börjat sy kläder!!!!!!!
-
Hur gör man när man syr fast midjemudden i ett par byxor med OL och vill sy fast storlekslappen samtidigt? Det känns som att nålen skär av lappen??
-
Hmm, jag förstår inte riktigt...Pejgan skrev 2010-09-03 12:54:24 följande:Såhär gör JAG, och det kanske inte är enklast men jag tycker det blir bra:
Du syr dit mudden som vanligt.
Kör fram till precis innan där lappen ska sitta.
Sen lägger du dit namnlappen på rätt plats och kontrollerar att nålarna hamnar där du vill ha dem. Sy över och sy resten av mudden som vanligt.
Du syr fast nästan hela mudden fast stannar precis innan där du vill att lappen ska vara. Sen lägger du dit lappen och syr vidare? Men skärs inte lappen bort då av kniven?? -
Nu känner jag mig heltrög, men när jag syr fast storlekslapparna hamnar de så att delen med siffrorna sticker ut utanför tyget där kniven ju skär. Svårt att förklara, men det känns på din förklaring som att du har lappen vänd inåt på ngt sätt, bort från kniven?? Måste fundera om jag kan vända på¨det så att det blir så.Pejgan skrev 2010-09-03 13:30:28 följande:mudd -------------
namnlapp -------
tyg ---------------
Så lägger jag dem. Och så lägger jag lappen så den ligger lagom långt ut så sömmen inte kommer mitt i texten tex. Mina lappar är gjorda så att de inte hamnar ända in i kniven om jag lägger dem så men visst, en bit kan ju skäras bort om man petar in den för långt. Det hamnar ju ändå i sömmen så det tycker jag är skit samma. -
Näe, det går ju inte. Fattar inteFiffa5 skrev 2010-09-03 13:34:25 följande:Nu känner jag mig heltrög, men när jag syr fast storlekslapparna hamnar de så att delen med siffrorna sticker ut utanför tyget där kniven ju skär. Svårt att förklara, men det känns på din förklaring som att du har lappen vänd inåt på ngt sätt, bort från kniven?? Måste fundera om jag kan vända på¨det så att det blir så.
-
AHHH, NUUU fattar jag! Det går faktiskt att vända på lappen ju om man lägger den underst!! TACK!!
Följdfråga, hur gör ni för att hålla lappen på plats? Jag brukar ta en bit tejp, men finns det ngt smartare?