• Fiffa5

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Jag håller på och syr ett par velourbyxor i strl 128 men har ingen att mäta midjeresåren på.

I en Ottobre-tidning står det att man ska ta 55 cm. Kan det stämma för resårkanal? (2cm resår från Bibbis).

• Fiffa5
    Fiffa5 skrev 2010-08-28 13:43:55 följande:
    Jag håller på och syr ett par velourbyxor i strl 128 men har ingen att mäta midjeresåren på.

I en Ottobre-tidning står det att man ska ta 55 cm. Kan det stämma för resårkanal? (2cm resår från Bibbis).
    Ingen som vet? Vill gärna kunna slutföra byxorna...
  • Fiffa5
    Sandrakim skrev 2010-08-29 10:52:44 följande:
    Kolla midjemåttet från någon postorderkatalog. Mät upp 55cm och sedan drar du ut det till katalogmåttet och sen får du gå på känsla lite. Jag har ingen att mäta på, men så skulle jag ha gjort.

Nu kolla jag åt dig! SkrattandeBåde Ellos och H&M ger måttet 58cm för midjan i stl 128. Så 55cm som man sedan lägger omlott en bit för att sy ihop tycker jag låter rimligt!
    Tack, vad smart att kolla där! Det tänkte jag inte på!  Då kanske 55 cm är lite mycket som du sa. 53 max borde bli bra...
    virre80 skrev 2010-08-29 11:03:50 följande:
    jag har läst någonstans att man kan ta midjemått X 0.75 för att få fram mudd/resårmått, har inte provat det själv.
     Det låter lite lite? Om man har en midja på 58 cm skulle resåren bli 43,5.  Jag får provmäta lite.
  • Fiffa5

På Ohlssons i Sickla var det också väldigt utplockat i veckan, jag hade hoppas hitta velourtyger men det fanns bara ett mönstrat kvar tror jag.  

Sen blir jag alltid så besviken på kvalitén på tygerna där. Tygerna ser så tunna ut så jag undrar om de generellt har lite sämre tyger än en del andra affärer...?

• Fiffa5
    tinni78 skrev 2010-08-29 22:40:44 följande:
    Är det någon som har tips på mönster för att sy vuxenkläder, jag skulle vilja sy en ganska enkel blus/tunika till mig själv. Är det någon som har erfarenhet av Stoff & Stils vuxenmönster? Det här är ungefär vad jag har tänkt mig:

www.stoffochstil.se/Katalog/Monstre.aspx?grou...
    Jag har sytt tre olika klänningar från deras mönster (dock inte toppen du länkade till) men jag tycker deras mönster har stämt bra i storlek och det har varit lätt att följa beskrivningen.
  • Fiffa5
    tinni78 skrev 2010-08-30 15:23:24 följande:
    Hur är Stoff & stils mönster i storleken, jag har vanligtvis stl 40 men när jag mätte mig enligt deras tabell så hamnar jag på 44. För är det så att man beställer vilken storlek man vill ha på mönstret också får man bara den storleken?
    Jag gick efter storlekstabellen och fick också gå upp en storlek mot vad jag vanligtvis har. Men då satt det perfekt.
    Ja, man får endast en storlek av mönstret, men det går ju att justera lite själv om man skulle behöva. 
  • Fiffa5
    uppochner skrev 2010-08-30 22:01:36 följande:
    Jag nålar fast en pappersbit med storlek på för att hålla reda på det.
    Ah, ja det var ju smart!  
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd