• Fiffa5

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Frosk skrev 2010-08-02 20:52:52 följande:
    en fråga till. S&S tyger som ligger under patchwork, vet nån hur de är i kvalite, om de är tjockare eller tunnare tyg?
    Tunnare!
  • Fiffa5
    Felice skrev 2010-08-02 21:53:09 följande:
    Hej! Ni som syr i trikåtyger... Hur sjutton gör jag för att tyget inte ska bli vågit. Har alla ni overlockmaskiner?
    Jag har testat att ändra "trycket" på foten men utan resultat.
    Jag sydde länge med min vanliga maskin. Valde då en stretchsöm och sänkte pressarfotstrycket till 1 eller 2. Då blev det inte vågigt.    

Konstigt att det inte hjälpte när du sänkte pressarfotstrycket.....vet tyvärr inte vad man mer kan göra då.
  • Fiffa5
    Felice skrev 2010-08-02 21:58:53 följande:
    Oj det var snabbt svarat...
    Jag testade med ett väldigt tunt stretchtyg. Ska prova med ett tjockare imorgon.
    Hur är det med sulorna? Jag kör med den vanliga, finns det någon annan som är bättre?
    Sulorna? Menar du pressarfötterna?  

Till min maskin finns det en speciell pressarfot som man ska ha när man använder stretchsömmen. Den sömmen syr en stretchig söm som är som raksöm och sicksack i ett.
  • Fiffa5
    Fiffa5 skrev 2010-08-06 17:08:54 följande:
    Jag letar efter mörkblå manchester för att sy ny suflett och sittdyna till en vagn. Någon som vet var jag kan hitta det?? 
    Puffar! Ingen som vet var man kan få tag i mörkblå manchester??
  • Fiffa5

Någon som vet hur S&S manchester är i kvalitén?

Tror ni att den funkar för att sy suflett och sittdyna i till en vagn eller bör man satsa på ngt dyrare?

• Fiffa5
    mamma på vift skrev 2010-08-08 09:43:07 följande:
    Den som heter mellanräfflad tycker jag fungerar super att använda till sufflett, har jag gjort många gånger och tyget håller bra. Har aldrig testat att sy sittdyna i manchester, men jag tror att det kan fungera bra med S&S.
    Tack, då får det bli det!!
  • Fiffa5
    mamma på vift skrev 2010-08-08 09:43:07 följande:
    Den som heter mellanräfflad tycker jag fungerar super att använda till sufflett, har jag gjort många gånger och tyget håller bra. Har aldrig testat att sy sittdyna i manchester, men jag tror att det kan fungera bra med S&S.
    Såg att du har sytt många sufletter och även sittdynor.  Måste passa på att fråga lite!

Tror du att jag behöver fodra sufletten på insidan med ngt annat tyg? Vad tar man då? Funkar vanlig bomullsväv eller behövs ngt kraftigare? Hoppas kunna beställa ngt från S&S även till det...

Är det svårt att sy såna vadderade sittdynor? Känns lite trixigt att få på kantbanden snyggt runt dynan? Finns sån skumgummi (2 cm tjock) att få tag på hos S&S? 
  • Fiffa5
    mamma på vift skrev 2010-08-08 15:14:05 följande:
    Vad är det för vagn du ska sy till? Jag skulle nog fodra suffletten med ett bomullstyg, det blir lite roligare för barnet som åker i vagnen om det finns något roligt att titta på. Vanligt bomullstyg fungerar jätte bra och är lätt att sy i speciellt eftersom du ska ha manchester på utsidan, då behövs inte kraftigare tyg på insidan.

Det är inte svårt att sy vadderade sittdynor, men det beror lite på vad man har för maskin och vad man väljer att vaddera med. Att sy i 2 cm tjock skumgummi kan vara lite knepigt men det går om man bara har tålamod. Jag köper mitt på furulunds och Ahlens. På Ahlens finns även 0,5 cm tjock skumgummi som man kan använda och då ta två lager. Man kan även använda vadd (2 lager) och vändsy dynorna om man inte vill bandkanta.

När jag bandkantar mina dynor som är sydda i 2 cm skumgummi så brukar jag overlocka runt hela dynan först, det underlättar bandkantningen.
    Tack för ditt svar! Vet faktiskt inte vad det är för vagn än, har bara fått en förfrågan om jag kan sy en suflett åt ngn. Kanske borde kolla upp det!  Tänkte ta den gamla sufletten och sprätta upp och ha som mall... Hoppas det funkar!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd