• plura

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Preppy skrev 2010-09-10 14:46:10 följande:
    Hej i tråden!
    Jag undrar om det är någon som testat att sy mössor i velour. Är det helt puckat eller går det. Är det något att tänka på? Är det kanske lite mindre stretchigt så man måste passa storleken.
    Lite för och emot är jag tacksam för innan jag klipper!
    Sydde en idag faktiskt i "Traderavelour"
    Nej det stretchar inte så värst, som nån jag sytt tidigare i interlock ungefär.
    Gjorde den i enkelt tyg, så att den inte skulle bli så tjock. Vet inte om den passar eller huvudomfånget på födelsedagsbarnet som ska får den (är nog för stor -för säkerhets skull)
    Så det blev en i muddväv också (som säkert också är för stor -gah) med bara en söm så den kan jag lätt sy smalare om det behövs.
    Det här med mössor är inte lika enkelt när det kommer till storlekarna som jag tidigare trott. 
  • plura
    ak74 skrev 2010-09-11 08:31:21 följande:
    Gräsänka över helgen. Ska börja med att städa sen hoppas jag att inspirationen ska infinna sig så jag kan få något syrelaterat gjort. Jag behöver verkligen komma igång nu. Vi har fortfarande problem i relationen och jag känner att jag sjunker allt djupare ner i det svarta hålet. Men jag VILL INTE!!!

Så vad tycker ni att jag ska starta med så jag kommer i gång? Ett par mössor...? 
    Hang in there.
    Jag tappade inte pyssellusten när vi krisade som mest, utan nästan tvärtom så blev det en viktigt energikälla -ut med dålig in med bra.
    Hoppas att det vänder snart, min make är inte i land än, men jag blir inte ledsen över det längre snarare irriterad.
    Har igår efter väldig tidsbrist sytt ärtpåsar (eller grötrispåsar då) småväskor och mössor till ett kusinkalas idag.
    Kändes jättekul att göra nåt och att ta sig tiden till det, med gott samvete då det fortfarande är "lite mycke".
    Så nåt litet projekt kan väl vara nåt -Jag roade mig också med att göra "fula" applikationer knappar, broderi och pärlor till utsmyckning -så skönt när det inte behöver vara perfekt
  • plura

Glömde ska strax åka på hantverksmarknad (synd att man är pank) hoppas på lite hemsydda alster bland alla morötter och keramik.

• plura

Nu har jag varit på marknad och vad mycket kreativa och duktiga människor det finns i vårt land. Man frossar i keramik, smycken, smide, skinn, sytt och tovat -mumma för själen
    Jag som inte är så jättesåld på dockor stod länge och kikade på ett överfullt stånd med Tildadockor -oj vad fina de var, med mycket detaljer.
    Däremot så var det jätteont om barnkläder, inga dregglisar eller mössor, nån förklädesklänning bara.
    Nu känner jag mig jätteinspirerad  -fick lite broschidéer bla, fast vi ska på kalas snart, så skapandet får vänta till i morgon. 
    (.....På önskelistan drejskiva, brännare till lampwork, material till smycken och så brodermaskin och mer tyg förstås )

• plura
    fru fogeby skrev 2010-09-14 18:33:54 följande:
    har ni sett att programmledaren (nina) på bollibompa har en klänning i jofotex¨s landskapstyg på sig idag ?
    Har inte sett "Bompa" idag, men sett den, eller iallafall en programledare i landskapstyg tidigare.
    Har inte själv det tyget, men man blir ju sugen
    PajaS skrev 2010-09-14 19:35:38 följande:
    Hallåj, här var det länge sedan man skrev =)

Hur gör ni när ni tar emot beställningar, tar ni betalt innan ni syr? Jag har haft som princip att INTE göra det, utifall att något tyg inte skulle räcka eller att nåt annan tjall skulle komma emellan. Men nu undrar jag på om jag blivit snuvad för första gången. En person beställde kläder av mig för ca 800 kr (har inte skickat dem än) men svarar inte på mail på tre veckor, om att kläderna är klara.

Gaaah, vad ska man göra? Har ju bara namn på tjejen, ingen aning om vart hon bor. Fick ett seriöst intryck av henne, det kan ju till och med ha hänt nåt så jag vill inte vara arg!

Äh, ville väl bara gnälla av mig lite.
    Nej fy vad trist. Jag syr ju inte själv, men då jag själv handlat tidigare har jag både förskottsbetalat och betalt i samband med lev. Antar att det sistnämda funkar bäst, ända tills man hamnar i din sits. 
  • plura
    yrväder skrev 2010-09-14 21:19:17 följande:
    störigt att det bara gick att beställa hela metrar på mjuka tyger, hatar sånt! Men men, ville jättegärna ha svart/lime och röd/lime apor, så det fick bli så. Bebisen kommer helt enkelt få väldigt många kläder i det tyget

Jag gillar inte heller att Jny har fasta halvmetrar, för ofta vill jag köpa 0.7 eller så, en halvmeter blir oftast på gnällen när det är tvättat, men det är iaf bättre än hela metrar...

Jag är oxå lite gnällig idag
    Fast jag förstod av bloggen att man skulle kunna det, men att tjänsten inte fungerade ännu, pga nåt fel från leverantören. Ja inte tyg utan internettjänsten (eller vad det nu heter)
    Fast jag kanske fick allt om bakfoten -synd i sådana fall för jag gillar inte heller hel eller halvmeterbeställningar.
    (har fortfarande köpstopp *suck*)
  • plura
    Nhelia skrev 2010-09-15 19:44:56 följande:
    Jag syr efter mönster från Ottobre 4/2004 fast med lite egna ändringar. Såhär ser de ut

Åh sådana har jag knåpat på, men inte fått till. Vill att lilleman ska ha i vinter.
    Synd att inte mitt bibliotek har Ottobre.
    Jättefina är de iallafall :)
  • plura

Jag får stämma in här -jättefin mobil.
    Nu blev jag riktigt sugen -ska hälla i mig kaffet och rita bokstäver tror jag.

• plura
    emmize skrev 2010-09-19 14:57:23 följande:
    Har sytt mina första muddjeans...
    Blev riktigt nöjd, men det blir lite ändringar på dom nästa som ska sys
    Bild finns på bloggen:

emalee-syr.blogspot.com
    Åh snygga missade dem sist jag var in. Gillar låga fickor ¨
    Var har du köpt ringarna till solfilten?
  • plura
    Mimmi 71 skrev 2010-09-20 11:18:43 följande:
    Håller med till punkt och pricka, både om den trevliga stämningen och framförallt till dig Pejgan som är en helt underbar Moderator!
    HURRA för sytråden
    Kan tyvärr inte säga samma om valet då -sorry för ot, men jag deppar lite.
    Ska INTE sy några blå-gula blommor idag, utan bokstäver i regnbågens alla färger
    Blev så inspirerad av  uppochners, mobil så här har klippts mer än bara sonens bokstäver.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd