• plura

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Ogabinne skrev 2010-10-22 10:14:12 följande:
    Om mindre än 2 timmar ska jag vara på jobbintervju. Jag känner mig nådigt nervös! Och samtidigt helspänd!
    Lycka till *håller tummarna*
    Lind1981 skrev 2010-10-22 08:39:35 följande:
    ibland blir man galen på döttrar.....
    vi skulle på kalas igår och allt hon hade i garderoben vägrades att användas....det fick bli en snabbsydd tunika alá pös modell.
    Fin är det lila velour och vinröd mudd?
  • plura
    Hurra nu har jag beställt namnlappar
    Ett jättetack till Knastroll som hjälpte mig med att får ordning på designen dem.

Nån hade försökt logga in på mitt (vårt) Paypal konto och jisses vad besvärligt att öppna upp det igen (fast bra såklart) tar nån bankdag innan man kommer in på det igen -så det blev att använda kortet (ville inte vänta)
    Hur gör ni andra som handlar mycket över nätet anv. ni Paypal?
    Jag kan bli så nojig över dt här med betalningen.

Ullerull:
    Åh nu vill jag också trycka -tror föresten att jag ska önska mig lite sånt i julklapp.
    "Potatistryck" ser inte så proffsiga ut
    Nån som vet var man kan köpa stämplar till bra pris (tycker Panduro är lite dyra)

Sandrakim:
    Tack för tipset ska skriva upp det. Vi har ingen som säljer garn kvar i stan -tyvärr.
  • plura

Håller med ang. tyglängden.
    En halvmeter är ofta för kort och en hel för lång.
    Höga fraktkostnader gör att man inte ens kan beställa en liten snutt heller. Visst de blir väl för mycket arbete för så lite pengar, men trist att inte kunna ge service till dem som inte har råd (eller vill betala mycket) för deras tyger, utan bara kan kosta på sig en lite bit.

Jag ska däremot få en ny meter av multiranden (hette den så tro) från MT
    Behövde inte returnera det felande tyget (var felvävt på mitten) jag mailade bilder där man tydligt såg felet.
    Så nu har jag helt plötsligt rätt så mycket av det. Istället för att sy nåt till sonen som jag tänkt, undrar jag om tyget kan räcka till en tröja åt mig -iallafall en t-shirt. Då felet på den felande metern sitter på mitten.

Lind1981 skrev 2010-10-22 14:08:17 följande:

det är brun mudd....jag hade ingen annan som passade hemma och hon skulle ha klänningen innom 30 min så då fick det bli brun.

Man tager vad man haver =) 
    Bra gjort att få ihop de på så kort tid.
    Jag hade antagligen lyckats sy ihop hela halsringningen när jag skulle kanta och så hade allt blivit en stor påse istället för en tunika
    Anledningen till att jag frågade var, att jag är lite sugen på att köpa vinröd mudd -till svarta/grå tröjor åt de äldsta. Fast vill inte köpa en färg som man inte kan matcha till nåt annat (lite begränsat tygkonto nu)
    Vinröd är en svår färg.

• plura
    ak74 skrev 2010-10-24 19:10:16 följande:
    Hör upp allihopa!!!
    Idag har jag sytt!!!!!
    Startade overlocken för första gången sen i juni....
    2 mössor och en skarf blev det. Med de nya Hong Kong lapparna på.... Supersnygga Skrattande 
    Way to go AK
    Den spann väl som en kelsjuk katt vid det här laget ;)
  • plura
    Jalapeno skrev 2010-10-24 16:59:16 följande:
    jag gillar stoff o stils bomullsgarn. De är som vnligt prisvärda
    Har du provat nån av de andra garnerna, blev lite sugen för prisets skull. Skulle ju kunna slinka med nåt tyg då också -allt för att tjäna ihop frakten
  • plura
    Sandrakim skrev 2010-10-24 21:14:19 följande:
    Kolla på den här adressen:
    www.knittingroom.se/butik/default.asp?
    De har ett akrylgarn som heter Sofie och beställer man 10 nystan får man dem för 9,80 sek/st. Freja är ett annat billigt akrylgarn som de har. Akryl är kanske inte det roligaste, men priset gör att man inte behöver begränsa sig särskilt mycket när man ska välja färger! Flört
    Som Carolina ungefär?
    När färg och form går före funktion, så funkar ju akryl perfekt
    Sorry för ot.
  • plura

Om man drar isär tygerna lite (från rätan) vilka trådar från olen (4trådig) ser man?
    Visst är det 2?
    Ska beställa tråd och även om Bibbi är billig så blir det för dyrt med många olika nyanser på flera olika färger. Jag har verkligen ett dåligt utbud och känner mig lite begränsad -så nu ska här handlas tråd.
    (Tillhör kategorin "det är roligare att köpa tyg än tråd") 

• plura
    tinni78 skrev 2010-10-28 11:16:30 följande:
    Men även om hon brukat köpa billigt annars är det ju inte alls säkert att hon förväntar sig det när det är hemsytt. Berätta för henne vad de kostar innan du syr så att hon har cans att ändra sig om hon tycker att det är för dyrt. Och som sagt muddjeans är ju mycket dyrare än muddbyxor, Nova Star tar ju 400 kr för sina och Lindex tar väl iaf nästa 200 kr.
    Hihi tänkte knappa ner ett nästan exakt lika inlägg
    Sarahl -titta runt på vad olika märken tar för sina plagg, ej kedjorna utan Meandi, NS, Molo osv.
    Jag säljer inget själv, men det är väl ok priser. De säljer lite på märket och hemsytt säljer lite just på att det är hemsytt.

Fast visst är det en märklig syn på handarbete -det är visst gratis och dessutom inte tidskrävande heller?
    Visst som "nybörjare" får man kanske nöja sig med materialkostnaden, men inte sen.

Mimmi:
    Härligt med marknad -synd att man bor "ett halvt" Sverige bort.

Pumpa:
    Efter färg blir snyggast.
  • plura
    Leiben skrev 2010-10-28 11:33:30 följande:
    hejsan!

kan man få experthjälp här lite fräckt? har gjort en typpåse och nålat en kanal högs upp för ett snöre att dra åt men jag behöver ju klippa hål i kanalen på "utsidan" av påsen i kanalen för att få ut snörena så det går att dra åt. Hur gör jag hål och syr kansterna i hålet snyggt?

repstumpen är ca 1 ck i diameter.

tack på förhand!
    Fast sätt hålen till snörena på sidan-alltså sy inte ihop kanalen högst upp ena sidan utan behåll öppningarna till snöret där. 
  • plura
    Mimmi 71 skrev 2010-10-28 11:41:16 följande:
    Antingen slår du i öljett innan du syr ihop eller också så blir det bäst att få till hålen i sidosömmarna på påsen (sy sidosömmen till hålet, gör uppehåll och sedan sy från hålets överkant och ut. Sedan viker du ned och syr kanalen).
    Hihi en annan tar alltid genvägar -så att det ska gå så fort som möjligt Skäms
    Skyller på att jag har 5 barn
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd