Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Fiffa5 skrev 2010-08-20 21:06:57 följande:
    Är det kanske ett varumärkesskydd hos PRV som gäller då i stället för en registrering hos Bolagsverket?
    Inne hos Älsklingsfrö tror jag du får en bra beskrvning.

Varumärkesskydd = PRV

Företagsnamn = Bolagsverket
  • Mimmi 71
    virre80 skrev 2010-08-21 06:35:10 följande:

plura:  hösten kom fort så här måste också göras mössor,  jag föredrar modellen med ett kors upptill för  rundare form.    Eller det är vad min äldsta föredrar iallafall :) 

Hur ofta smörjer ni/ rengör overlockermaskinerna.  Jag brukar dammsuga lite försiktigt ibland men har aldrig smörjt,  är det något man bör göra regelbundet eller ?  Och måste man lämna in maskinen (huskylock s15) om man ska byta båda knivarna?? Verkar ju inte gå att få tag på knivar någonstans...

Jag är riktigt dålig på att underhålla mina maskiner, det var dessutom 2-3 år sedan de var inne på service. Hög tid att skicka iväg dem på spa, men jag får sådan separationsångest.

Oj, oj , oj, nu börjar jag få det bråttom! Jag skall stå på marknad nästa helg och hade planerat att ta mina produkter från närliggande butik att sälja utanför. Igår fick jag rapport om att kläderna börjar ta slut (något jag inte ens hade hoppats på  ), så nu är det paniksömnad som gäller. Håller för tillfället på att klippa till 20 byxor och ett 20-tal tröjor. Tror ni jag kan hinna med några mössor, filtar, dregglisar och napphållare också?
  • Mimmi 71
    plura skrev 2010-08-21 10:55:05 följande:
    Mmm det är den typen jag gjort, ska mäta bebis huvud bara han vaknar.
    Fast jag måste nog prova nån annan variant också -för omväxlings slull
    Mimmi 71 skrev 2010-08-21 07:03:17 följande:
    Jag är riktigt dålig på att underhålla mina maskiner, det var dessutom 2-3 år sedan de var inne på service. Hög tid att skicka iväg dem på spa, men jag får sådan separationsångest.

Oj, oj , oj, nu börjar jag få det bråttom! Jag skall stå på marknad nästa helg och hade planerat att ta mina produkter från närliggande butik att sälja utanför. Igår fick jag rapport om att kläderna börjar ta slut (något jag inte ens hade hoppats på  ), så nu är det paniksömnad som gäller. Håller för tillfället på att klippa till 20 byxor och ett 20-tal tröjor. Tror ni jag kan hinna med några mössor, filtar, dregglisar och napphållare också?
    Oj du är i mål innan jag ens hunnit ur startblocken
    Tja låter man bli att sova så "får" ju dygnet några extra timmar.
    Jättekul att du sålt slut, även om det blir lite körigt att hinna sy mer.
    Lägg gärna ut några byxor till beskådan -tycker att du gör så snygga bakfickor och dekorsömmar. Kan behöva lite inspiration, för att våga sy nåt till de stora sönerna
    Tack för komplimangen, fast denna gången blir det inga jeans utan endast velourmuddisar.
  • Mimmi 71

Jag längtar efter de söta grodorna från Znok. Är det någon som vet hur lång leveranstid det brukar vara?

• Mimmi 71
    Pumpalicious skrev 2010-08-21 17:36:15 följande:
    Hon brukar vara snabb. 2-3 dagar har det tagit för mig!
    Jag hade för mig detta. Då borde de dyka upp i början på veckan för jag var snabb att beställa och nästintill ändå snabbare med att betala. Gjorde det direkt när man fick orderbekräftelsen på webben när man tryckt på beställ, mao innan man fick orderbekräftelsen på mail Hoppas på att färgerna är lika karamelliga som på webben. De lime/lila går helt i linje med min hörstkollektion och lime/turkos är ju som vanligt urläckert!

Har varit lite segt i systugan idag, men nu är iallafall ihopsömnaden av mina tillklippta pagg igång. Först ut är en (eller rättare sagt 5 st, en i var storlek) linneklänning i Jny´s fantastiska djungelvelour. Hur läckert är inte detta tyg!?!
  • Mimmi 71
    Pumpalicious skrev 2010-08-21 17:36:15 följande:
    Hon brukar vara snabb. 2-3 dagar har det tagit för mig!
    Fick precis mail om att grodorna är något sena från fabrik, därav dröjsmålet.
    AMDA skrev 2010-08-22 11:33:13 följande:
    Har ingen inspiration alls idag så jag ska tillbringa dagen med att göra klart en del UFOn ...förstår liksom inte varför de envisas med att bli en massa UFOn? 
    Skojar du? UFON blir det gott om, jag har en stor låda som jag aldrig kommer att bli av med om de inte hamnar i soptunnan.
  • Mimmi 71
    Frosk skrev 2010-08-22 14:10:12 följande:
    Har letat runt lite bland OL maskiner nu och det finns ju de som bara ligger runt 3000, men ändå kända märken som singer tex. Nån som vet nåt om dessa billiga varianter?
    Har man inte tidigare använt sig av OL, så¨tror jag att det räcker alldeles utmärkt med en billigare variant. Sedan är det ju väldigt roligt att byta upp sig lite senare.

Själv är jag väldigt sugen att byta ut min 20-25 år gamla Bernina OL till en nyare Bernina. Men i så fall behåller jag nog min gamla också så jag slipper bli helt utan när man servar odyl
  • Mimmi 71

Så skoj det är att producera Nästan klar med 10 par muddisar, 5 klänningar och 2 tröjor. Klänningarna sydde jag dock igår. Hoppas även hinna med att klippa till 5 tröjor/bodies ikväll så jag kan brodda lite på dem. Har en spännande idé.

• Mimmi 71
    Bixa skrev 2010-08-22 17:05:26 följande:
    Måste beklaga mig lite. Jag lämnade in symaskinen för service och expediten sa att det brukar ta ca en vecka, men att det skulle ta längre tid eftersom skolan just lämnat in 20 maskiner för service. Typiskt min otur, tänkte jag. Sedan gick jag in förra veckan för att höra om maskinen var klar för då hade det gått drygt två veckor. Fick till svar att de just kommit tillbaka från en mässa och inte hunnit med att serva maskiner, men att de skulle börja med det nu. Det skulle ta lite tid för mig för de hade 20 maskiner från en skola som skulle göras först..... Suck.
    Så trist! Jag behöver också lämna in maskinerna på service, men drar på det då jag inte vill vara utan dem. Och två veckor är definitivt smärtgränsen enligt min mening, jag lider med dig.
  • Mimmi 71
    Fiffa5 skrev 2010-08-22 17:20:04 följande:
    Oj, vad fort det går för dig!  Det enda jag hunnit med under helgen är att rita av ett mönster till byxor + tröja. Men klippt ut tyget har jag inte hunnit än!

Däremot har jag varit duktig och skaffat nya hyllplan till en garderob som inte användes så där har en del av mina tyger fått flytta in idag. Så skönt att lättare få lite överblick över det man har! Önskar bara att jag hade en garderob till för det skulle behövas för att få plats med allt. Men mannen kom med den perfekta lösningen : "sy upp lite tyger så får du mer plats". Jo, men då vill man ju köpa nytt...  Han förstår inte riktigt!  
    Det är nog samma tanke som min sambo har, även om han inte har uttryckligen sagt det. Däremot så hade han den "perfekta" lösningen på brist på kläder till nästa helgs marknad (min planering var att ta mina kläder från den lokala butiken, men de har tydligen sålt bra så det börjar ta slut ) - strunta i att stå på marknaden då! Inte då, istället så paniksyr jag lite kläder som jag skall sälja istället. Min förhoppning var 20 tröjor och 20 byxor tillsammans med lite tillbehör, men det blir nog "bara 10 byxor och 10 tröjor och lite mössor, filtar, dregglisar och napphållare.

Nya garderober skuole jag också behöva för mina är mer än överfulla ( nästan 2 m garderober). Idag upptäckte jag att tygerna som har legat på mitt skrivbord i källarern var fuktiga så det var bara att köra ytterligare en vända i tvättmaskine 8ca 15 m tyg). Var fukten har kommit ifrån det vet jag inte
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd