Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Mimmi 71 skrev 2010-08-22 17:39:35 följande:
    Det är nog samma tanke som min sambo har, även om han inte har uttryckligen sagt det. Däremot så hade han den "perfekta" lösningen på brist på kläder till nästa helgs marknad (min planering var att ta mina kläder från den lokala butiken, men de har tydligen sålt bra så det börjar ta slut ) - strunta i att stå på marknaden då! Inte då, istället så paniksyr jag lite kläder som jag skall sälja istället. Min förhoppning var 20 tröjor och 20 byxor tillsammans med lite tillbehör, men det blir nog "bara 10 byxor och 10 tröjor och lite mössor, filtar, dregglisar och napphållare.

Nya garderober skuole jag också behöva för mina är mer än överfulla ( nästan 2 m garderober). Idag upptäckte jag att tygerna som har legat på mitt skrivbord i källarern var fuktiga så det var bara att köra ytterligare en vända i tvättmaskine 8ca 15 m tyg). Var fukten har kommit ifrån det vet jag inte
    Jag blev mer än sugen på en ny overlock-maskin när vi pratade om den så jag tryckte på köp för en sådan här maskin http://butik.skovdesymaskiner.se/bernina-1150-mda-1000kr-rabatt/610-0

Jag har köpt maskiner ifrån Skövde.... tidigare och kan verkligen rekomendera dem.
  • Mimmi 71

Skall man säga tack? Sambon är väl inte lika glad som mig

• Mimmi 71
    yrväder skrev 2010-08-22 18:29:16 följande:
    Grattis! Min kompis har en sån och hon är nöjd, däremot använder hon inte nålpåträdaren särskilt ofta, men jag har heller aldrig fattat hur dom funkar så jag förstår henne
    Det blir spännande att få hem den. Testade den på mässan här om året och den verkade v'äldigt bra. Den blir nog ett betydligt uppköp gentemot den 25 år gamla OL som jag har idag (förhoppningsvis).
  • Mimmi 71
    Pumpalicious skrev 2010-08-23 14:23:01 följande:

Jag ska stå på några marknader i höst och har kunnat hyra bord genom arrangörerna. Men en av marknaderna har inga bord att låna ut, utan man måste själv fixa.
    Jag har fått tag på ett bord, men funderar lite kring det här med tak ifall det regnar... Några tips?
    flyger partytält iväg??

Om du står på hårt underlag så kan du förankra tältet i exv vattenkannor/hinkar/trädgårdsplattor eller tegelstenar.
  • Mimmi 71
    Pumpalicious skrev 2010-08-23 15:10:35 följande:
    Är jag helt blåst om jag inte fattar hur du menar? .

Abslout inte, jag inser att jag skrev allt för kortfattat. Det jag menar är att man använder sig av linorna som oftast finns med på partytälten och istället för att fästa tältpinnarna i gräset så kan man knyta fast en tyngd längst ned som håller tältet på plats (om det inte blåser allt för kraftigt förstås).

• Mimmi 71
    Pumpalicious skrev 2010-08-23 19:47:34 följande:
    Vill gärna se bilder på marknadsstånd, för att få lite inspiration. Någon som har att dela med sig?
    Inne hos mig finns det lite bilder från skilda tillfällen. Tyvärr tror jag inte de har hamnat på en särskild etikett men om du letar strax efter julmarknader, påsk och i början juni ifjol så hittar du inläggen där.
    Ullerull skrev 2010-08-23 19:26:56 följande:
    Hur gör ni när ni skarvar kantband runt en filt med cp:n?
    Jag har annars skarvat mha att sy ihop dem med vanlig symaskin och klippt minimal sömssmån, sedan får man vara försiktigt och hjälpa till när denna skarv skall igenom apparaten.
  • Mimmi 71

För mig blir det ingen industri-OL, men väl en sprillans ny Bernina Den fanns i Örebro i morse enligt postens logistikrapporetering, så har jag tur kan jag hämta ut den ikväll. Längtar!!! Dock vet jag inte om jag har tid att testa, måste ju hinna klar all marknadssömnad.

• Mimmi 71
    mrsIce skrev 2010-08-24 12:50:47 följande:
    Tänkte jag skulle göra en beställning från JNY men behöver hjälp (igen!). Interlock eller jersey, vilken är bäst?! Jag har inte särskilt stor erfarenhet av jersey utan har nästan alltid köpt interlock. MT limegröna igelkottar har jag dock, och den tycker jag är lite väl tunn...
    Jag syr mestadels i jersey med lycra, tycker ned håller formen bättre. Nu när vi närmar oss den kalla årstiden så funkar dock interlocken nästan bättre för att den är lite tjockare. Interlocken är nog lite enklare att sy i eftersom den inte krullar sig i kanterna och är något stadigare i kvalitén.
  • Mimmi 71

Jag har 4 maskiner (OL, hushåll, CP och broder) stående på ett vanligt kontorsskrivbord på 150X70 cm. Två  maskiner åt vart håll och tycker det fungerar toppen. Skall jag jobba lite skjuter jag fram symaskinen något så finns det plats. Har dock en strykbräda stående på ena gaveln (skrivbordet står ut som ditt första IKEA-exempel) och i systugan finns även två andra arbetsplatser (skrivbord) ett med skärmatta där jag limmar och klipper till mindre saker och ett som mest fungerar som skrivbord för pappersarbete när det inte är överbelamrat med nyanlända tyger som inte har kommit in i garderoberna . Tillklippning av större mängder görs fortfarande uppe i köket. Har ju tänkt att skaffa mig ett högre tillklippningsbord nere i systugan, men frågan är om jag kommer att använda det iallafall. Det är så trist att gå ned i sin ensamhet i källaren. I köket får jag sällskap av övriga famljen och/eller TVn . Drömmen är att som Stratus skaffa mig en Värde köpmansdisk http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/94631707

• Mimmi 71

Någon som har tips på hur man får bort dålig lukt i tyg? Har en härlig stretchfrotté som jag inte vill slänga

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd