Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - lila tråd

ak74 skrev 2010-06-22 10:21:27 följande:
    Jag har också precis varit inne och kollat. De är ju så söta!
    Perfekt pill att sitta med utomhus när man inte kan plocka med sig symaskinerna
    Det skulle varit bra att ha nu till midsommar. Jag är grymt sugen på att sy, lilleman saknar sommarkläder och vi skall ned till Smögen i midsommar. De tidigare resorna har brodermaskinen fått följa med, men jag tror sambon blir tokig på mig om jag föreslår ett sådan packning även denna gången. Nu är det umgänge som gäller

Ikväll skall jag tvätta två maskiner (så vi har kläder att ta med), dammsuga och packa för vi åker direkt efter jobbet imorgon. Om jag skippar sömnen så kanske jag kan sy några t-shirtar
  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2010-06-22 10:23:44 följande:
    Ja men tror du inte din lille knodd gärna vill ha ett par hårspännen. Det tror jag
    Man får väl leta upp lite tjejer i bekanskapskretsen. Sambon blir framförallt inte nöjd om lilleman får hårspännen. Sambon har nämligen "drillat" lilleman att säga tjejer leker med dockor och G leker med bilbana.
  • Mimmi 71

Nej nu är micropause slut. Sitter på jobbet och har megamycket att hinna med innan semestern som börjar v 27. Längtar!

• Mimmi 71
    Näbbgädda skrev 2010-06-24 10:44:28 följande:

Usch. Jag gav mig på att försöka få till ett par kalsipper till minstingen här. Tog helt sonika det enda paret han har och ritade av det, klippte ut med sömnsmån och sydde ihop grenen, kantade benhålen, si ihop sidorna och så sy fast en resår i midjan, vika ner och sy fast. Smidigt, snabbt och enkelt. Men någon 3 åring med 98/104 passade de inte, så jag får ge dom till lille 1,5 åriga kusinen med 86/92. Inte för att så små använder kalsonger men kan ju inte kasta dom.

Skumt att de blev så små. Problemet är nog i benhålen, de blev så tighta att de inte ens gick att dra upp över de små köttbullelåren här. Nu sydde jag dock fast kantbanden med vanlig raksöm då tvillingnålen pajat, men det brukar funka i halsringningar om man töjer tyget väl under sömnaden. Kanske det var problemet. Får helt enkelt ge mig på det igen i kväll.

Tur det går åt så otroligt llite tyg till kalsipper!

Inser att lilleman är rätt så liten, 3 år i september och under semestern planerar vi att bli blöjfria. Lilleman har 86/92!!! Hans smeknamn "lilleman" passar rätt bra Jag blundar för årsangivelserna de få gångerna jag handlar kläder i affären.
  • Mimmi 71

Dåligt sydda kläder och köpekläder i dålig kvalité är ju vardagsmat. Man blir nog lite kräsen när man syr själv. Lilleman fick en t-shirt från KappAhl för några veckor sedan och halsmudden är under all kritik, bubblig och alldeles för stor. Funderar på att sprätta och sy dit en ny.

• Mimmi 71
    Kaja skrev 2010-06-29 09:48:39 följande:
    www.mera.se
    Det verkade ju rätt så intressant. Kan tänka mig att beställa 500 lappar och de skulle mao gå på 2,50 /st om det har medelmått 40 mm. Det verkar ju inte så dyrt eller tänker jag fel?

Har MT haft rea? Det har jag helt missat
  • Mimmi 71
    tinni78 skrev 2010-06-29 18:48:50 följande:
    Priserna på Mera var väl utan moms.

Japp MT har haft rea och ffa var det fraktfritt, det känns som den största "vinsten".
    Just det, det lästa jag ju. Men fortfarande så är ju 3,10:-/st rätt så bra. 500 lappar för strax över 1500:-. Men inget slår väl Etsy om man nu vågar sig på en beställning därifrån.
  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2010-06-30 14:53:32 följande:
    Vilket är bäst...?
    Kantbanda en filt med 4-vikt kantband eller med 3-vikt?
    Eller rent av bara OL runt filten?

Vad tycker ni?

Jag har ställt in min CP på 3-vikt kantband så den syr nu så fint så fint. Om jag ändrar till 4-vikt så kommer den säkert att börja strula... Det är därför jag velar lite... 
    Om du har ställt in sömmen "rätt" så råkanten kommer under sömmen så fungerar väl 3-vikt lika bra. OL-kantning är inte helt fel heller, har du sett Gobli snygga med OL-kant? Själv sydde jag med 4-vikt för jag har endast en sådan vikare och har inte hunnit testa Goblis tips om 3 vikt på standard-vikaren ännu.
  • Mimmi 71
    gewjyn skrev 2010-06-30 17:40:43 följande:
    Sitter och väntar på att mannen ska komma hem med min nya OL/CL Beställde igår fm och idag på fm fick jag sms att den hade kommit till Ica, snabbt jobbat!
    Vad för sort?
  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2010-06-30 18:24:05 följande:
    Jo, jag har allt sneglat på Goblis vilolägesfiltar. De är jättesnygga!

Du måste testa 3-vik. Det blir mycket smidigare!

Hur hade ni det på västkusten på midsommar?
    Fruktansvärt intensivt ( vi har ju fortfarande inte allt klart) men väldigt trevligt och skönt ändå.

Jag längtar så till semestern!!!! Förra året hade jag semester direkt efter midsommar (iår börjar jag nästa vecka) och då var det otroligt varmt och jag flyttade ut symaskinerna på terassen. Nu längtar jag efter ork och tid till att sy men även för att bara vara och njuta av sällskapet av lilleman. Denna sista vecka är mer än intensiv på jobbet (mycket som måste bli klart innan semester) så det blir tom sena kvällar med jobb Jag vill sy!!!!!! ....och lilleman har ont om sommarkläder i garderoben naturligtvis.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd