• plura

Sytråden spinner vidare - lila tråd

-iiiiiiiiiiiiiiiiiii!
    S&S katalog låg i brevlådan nu när jag kom hem.
    -Kvällslektyr  

• plura
    gewjyn skrev 2010-08-19 21:25:22 följande:
    Fick den igår
    Hmm kan det vara för att vi är lite låångsamma här i norrland, eftersom jag fick den senare
    Skumboll skrev 2010-08-20 08:48:52 följande:
    Jag fick den häromdagen, och hittade ingenting. Tacksamt för plånboken kan jag säga....
     Åh jag såg en hel del jag vill ha -frågan är vad jag har råd till.

Undrar hur den mönstrade manchestern är i kvaliten, lika tunn som deras "vanliga"? -skulle gärna ha lite kraftigare nu inför hösten. 

Mina:
    Nä det är samma som på hemsidan.
    Fast jag gillar papperskataloger mer, för man får bättre överblick och mer inspiration -miljösvin man är  
  • plura
    Mimmi 71 skrev 2010-08-20 10:48:32 följande:
    Äntligen finns det lite resultat inne hos mig
    Tuff kille, blir ju såå sugen på en brodermaskin när man är inne hos dig.
    Kanske tur att man inte ens "kan ta sig" råd  
  • plura
    gewjyn skrev 2010-08-20 16:42:38 följande:
    Jag vill sy, sy, sy! Men den lediga dagen blev full av städning och tvätt och när busfröet sov kom pappa och ville bli klippt Skrikandes.
    Jag har halvfärdiga plagg i MTs stjärn och randtyg, velourbyxor som det bara fattas resår i, vilket alltid blir kvar. Hur gör ni med resår, syr ni fast den och sen viker ner kanten och syr  "kanal" eller syr ni en kanal och drar i resåren? Jag gillar inte när resåren vrider sig i kanalen så jag vill gärna ha den fastsydd men jag tycker att den sträcker ut sig så mycket då och blir dåligt stretchig.
    Mimmi 71 skrev 2010-08-20 17:19:03 följande:
    Hos mig så prioriterades det helt annorlunda - sömnad istället för städning. Nu kör jag en variant med städning samtidigt som brodermaskinen jobbar uppe i köket.

Jag brukar använde mig av lite bredare resår som jag OL'ar fast och sedan viker ned och stickar fast, 2,5 cm i midjan och 1,5 cm i benslut.

Tack alla för kommentarer om mina kläder. Det är så himla skoj att kombinera tyger och färger, jag kan inte låte bli. Nu är det en ny tröja på G, med rymdbroderi i färgerna lila och limer. Me like!!!!!
    Här har det blivit en vända i syhörnan -fast en städvända då -väldigt behövligt.
    Problemet är bara att jag blir så distraherad av alla mina tyger -blir ju tvungen att riva ut några och kombinera lite färger och mönster för kommande projekt -så jag håller med dig Mimmi

Blev en tur till Birsta igår, då vi hälsade på makens mormor i närheten. På Toys are us såg jag en pojke med tröja i S&S uggletyg. Bomullsmissbrukare som jag är var jag ju tvungen spana in övriga familjen -vilka inte hade nåt "kul" på sig.
    Ohlssons i S-vall hanns inte med -ändå kom jag hem med 2 kassar tyg! Kom på att jag kunde fråga mormodern om hon hade några lakan eller tyger kvar (hon slutade väva för nåt år sen) Jodå litegrann hade hon.
    Det enda trista var att de i starkare färger, hade hon nyligt gett till en vännina, vars dotter vävde.
    Nåja mycket vill ha mer *grämer inte ihjäl mig*
  • plura
    Fiffa5 skrev 2010-08-20 21:04:51 följande:
    Min dotter önskar sig en pyjamas i hello kitty-tyg. FINNS det överhuvudtaget som trikåtyg eller är det en applikation som gäller i stället?
    Har sett det på Tradera, men inte nån annanstans -så jag antar att det är Ebay som gäller om man vill hitta åt det.
    Tycker att det är jättefint med Hello Kitty som applikation. Dottern älskar den katten så jag har funderat på att göra en själv.

Ikväll var det kallt så när familjen skulle ut och cykla på skolgården behövde minsta ha mössa -alla var för små!
    Här måste tillverkas mössor, för nu är sommaren slut.
    Ni som har stenkoll i mössdjungeln -vad är den bästa mössan?
    Vändsydd, en eller två sömmar,"formklippt" eller hopsydd som ett kors upptill?
    Visst kan jag göra flera olika för att prova mig fram, men det skulle vara kul att höra vad ni som gjort många mössor genom åren gillar. (Själv har jag bara gjort copycats på po.p mössor) 
  • plura
    virre80 skrev 2010-08-21 06:35:10 följande:

plura:  hösten kom fort så här måste också göras mössor,  jag föredrar modellen med ett kors upptill för  rundare form.    Eller det är vad min äldsta föredrar iallafall :) 

Hur ofta smörjer ni/ rengör overlockermaskinerna.  Jag brukar dammsuga lite försiktigt ibland men har aldrig smörjt,  är det något man bör göra regelbundet eller ?  Och måste man lämna in maskinen (huskylock s15) om man ska byta båda knivarna?? Verkar ju inte gå att få tag på knivar någonstans...

Mmm det är den typen jag gjort, ska mäta bebis huvud bara han vaknar.
    Fast jag måste nog prova nån annan variant också -för omväxlings slull
    Mimmi 71 skrev 2010-08-21 07:03:17 följande:
    Jag är riktigt dålig på att underhålla mina maskiner, det var dessutom 2-3 år sedan de var inne på service. Hög tid att skicka iväg dem på spa, men jag får sådan separationsångest.

Oj, oj , oj, nu börjar jag få det bråttom! Jag skall stå på marknad nästa helg och hade planerat att ta mina produkter från närliggande butik att sälja utanför. Igår fick jag rapport om att kläderna börjar ta slut (något jag inte ens hade hoppats på  ), så nu är det paniksömnad som gäller. Håller för tillfället på att klippa till 20 byxor och ett 20-tal tröjor. Tror ni jag kan hinna med några mössor, filtar, dregglisar och napphållare också?
    Oj du är i mål innan jag ens hunnit ur startblocken
    Tja låter man bli att sova så "får" ju dygnet några extra timmar.
    Jättekul att du sålt slut, även om det blir lite körigt att hinna sy mer.
    Lägg gärna ut några byxor till beskådan -tycker att du gör så snygga bakfickor och dekorsömmar. Kan behöva lite inspiration, för att våga sy nåt till de stora sönerna
  • plura

Måste fråga om nån sett röd och vit randig jersey, med lika breda ränder nånstans?

• plura

Nu vill jag att barnen ska gå och lägga sig så att jag kan få sy! Har ägnat mig åt att jaga dem runt byn *trött*
    Blir galen på denna tidsbrist.
    Tyvärr så lär jag väl somna samtidigt som dem, då jag varit uppe (ofrivilligt) sen 5 i morse (maken for tidigt och jag kunde inte somna om)
    Kanske skulle man börja gå upp riktigt tidigt en par mornar i veckan för att klippa, pressa och nåla  
    Efter att ha rensat ur alla för små och trasiga kläder, nu inför hösten så behöver jag verkligen komma igång, om jag ska kunna hålla mitt löfte om att inte köpa nåt till barnen -som jag själv kan sy.

• plura
    Kaja skrev 2010-08-27 11:42:41 följande:

Jag kämpar desperat med att få tillbaka sylusten. Den är bara borta… Skulle behöva sy lite både till mig själv och barnen och jag har MASSOR med nya mumsiga tyger. Men det går inte….

För ett tag sedan så härjade min man med trappan till övervåningen, vilket gjorde att det var svårt att komma upp till övervåningen, men nu har han byggt en jättefin tillfällig trappa, så jag kan inte skylla på det längre.

Men, jag virkar i alla fall. Häromdagen blev jag klar med en jättefin rosa sjal i spetsmotiv som har tagit hela sommaren att göra. Säkert 60-80 timmar (=lite större än ett syprojekt). Och ändå så har jag blivit helt galen i detta, så nu har jag börjat på ett monsterprojekt till dottern. Det är också uppbyggt av rutor och när jag räknade lite snabbt så lär jag nog behöva en sisådär 200 rutor. Så, med lite tur så KANSKE jag hinner bli klar till hennes födelsedag i Mars… Men, då får jag nog ligga i….

Fast det går väl lite i vågor och du sitter ju inte och rullar tummarna precis.
    Själv har jag jättemycket utklippt att sy ihop, påbörjad virkning, plus att jag vann jättefint garn i en bloggtävling och det ska bli sockar till mig själv.
    För att inte tala om hur spännande glasfusing verkar -och vad gör jag -sitter här framför datorn *suck*

Kul med lite bilder på alster i tråden -snyggt tjejjer  
  • plura
    yrväder skrev 2010-08-30 20:15:26 följande:
    Myllymuksut.com har oxå, både ribbad och interlock. Jag har köpt av båda och den är supermjuk och fin. Merinoull är det och finns i flera härliga färger.
    Har du den med igelkottarna?
    Tycker att den ser så fin ut, men är ju lite dyr så man vill inte köpa grisen i säcken.

Brist på ork och tid gör att allt skapande ligger nere. Sitter och häckar framför datorn på lediga stunder -dumt.
    Efter den här veckan ska det väl lugna ner sig så då hoppas jag kunna ta tag i några måsten -lappa jeans och ett gäng tröjor och bodysar till bäbis (fast de känns ju roliga att göra)
    Sen borde det kunna bli lite skojsömnad, så himla sugen på att göra ett lapptäcke i jeanstyg. Jag har fått en kasse med gamla jeans av mamma som skulle blivit matttrasor, nu får de bli ett täcke istället.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd