Strumpan 78 skrev 2010-11-05 16:06:24 följande:
Jag har ägnat alldeles för många timmar åt att sy en omlott body. Nu är den i princip klar, och vad gör jag då?? Jo, placerar en tryckknapp fel, den hamnade för långt ner och för långt in...Finns det nått sätt att rädda det hela? Gissar att om jag tar bort tryckknappen så finns där hål?
Sen undrar jag en annan sak, när man kantar med muddväv. Hur långt ska man ha i förhållande till där det ska sitta? Hur gör ni? Jag använde ju ett färdigt mönster och klippte middväven efter beskrivningen, men jag tyckte jag fick dra lite väl mycket i det när jag sydde.
Brukar ni utgå från ett färdigt plagg för att sy ett plagg som ni inte har nått mönster till? Hittade en body som var lite bättre i storlek än den jag sydde innan. Visst borde jag väl kunna rita av den och använda den som mall?
Ang. kanppen har jag sett i någon blogg bilder på hur man gör för att få bort den smidigast. Om jag inte minns fel så använde man tång för att knipsa av ringen. Det kanske är någon annan som vet vilken blogg det är i.
Jag använder mig inte av beskrivningen när jag klipper/skär kantbandet utan jag klipper hela tygets bredd och töjer på känsla, de flesta gångerna har det fungerat bra.
Jag har alltid sytt efter mönster men inte rakt av, jag brukar ha ett eller ett par köpta plagg som jag mätt och jämfört med och justerat efter. Jag har bl.a. sytt 6 tröjor/tunikor/klänningar efter samma grundmönster och inget är lika, 5 av dem finns det bilder på i min blogg.