• Lillan1971

Unga föräldrar

Det här med unga föräldrar tycks bli vanligare och vanligare. Har absolut inget emot dom som är de, är själv de, fick min dotter när jag var 18, idag är jag 38 och hon e 20 och har en son själv.

Det jag inte förstår mig på hos dessa "unga" föräldrar är att många, absolut inte alla, ska hålla på och skriva "ung mamma till X" och ung mamma heeela tiden. Varför alltid detta UNG?! Faktiskt ganska irriterade, det är som att de som blir mammor i äldre dar och kanske bloggar tex skriver "Äldre/Gammal mamma till X". Hur skulle det sett ut?

Ni är en helt vanlig mamma, precis som vem som helst fast ni är unga. Men det är ingenting ni behöver skriva i var och varannan mening. Jag har aldrig kallat mig själv för "ung mamma" utan MAMMA. För det är de jag är, en mamma:) Vet inte om det kanske handlar om bekräftelse, uppmärksamhet eller vad det är. Men något är det tror jag......

Nån som håller med???

Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • Svar på tråden Unga föräldrar
  • Lillan1971

Hahahahaha

Teskedsmamman skrev 2010-03-05 14:30:27 följande:
    Sitter just och bygger om bloggen... och fick nu idén att skriva "gammal som gatan mamma till 3 killar"
    Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • WPmamman

Jag var s k "ung mamma" när jag fick min dotter. Ville själv inte säga det utan att jag var mamma till X, däremot är gärna myndigheter på en att man är "ung mamma" och inom läkarkåren klassas man snabbt också som "ung mamma".
    Blev intervjuad av en tidning om hur det var att vara "ung mamma". Svarade då att jag inte kände mig som "ung mamma" utan som en mamma till min dotter. Och att jag inte tror det är åldern som avgör hur man blir som förälder utan det är den person man är som avgör hur det fungerar.
    Man är förälder oavsett ålder man blir det i...

• Lillan1971

Precis så jag menar:)

WPmamman skrev 2010-03-05 15:34:27 följande:
    Jag var s k "ung mamma" när jag fick min dotter. Ville själv inte säga det utan att jag var mamma till X, däremot är gärna myndigheter på en att man är "ung mamma" och inom läkarkåren klassas man snabbt också som "ung mamma". Blev intervjuad av en tidning om hur det var att vara "ung mamma". Svarade då att jag inte kände mig som "ung mamma" utan som en mamma till min dotter. Och att jag inte tror det är åldern som avgör hur man blir som förälder utan det är den person man är som avgör hur det fungerar. Man är förälder oavsett ålder man blir det i...
  • Mummyfied

Jag är också rätt ung för att vara mamma men jag känner inte att det ligger någon prestige i att vara just ung mamma och har därför inget behov av att titulera mig som det i tid och otid. Men många unga verkar ju skaffa barn för att det plötsligt blivit "inne" och då är det väl viktigt att understycka just hur inne man är.

• Norrskensunge

Jag var 20 år när jag fick barn, 19 år när jag gifte mig. 18 år när jag flyttade till hus med min (då) blivande man. Gjorde allt "rätt" men fick ändå irriterande ofta blickar och gliringar av främmande, i synnerhet kvinnor i 30-40 årsåldern. Det gjorde att jag som nybliven mamma började få nån form av prestationsångest och undermedvetet la mig till med andra kläder, annan sminkning och ett mer "moget" sätt att vara. Bara för att slippa ´ursäkta mig´ för folk. Och då var jag ändå inte på något sätt "tramsig" innan, tvärtom!
    Men tröttnade ganska snart på att anpassa mig och inte vara mig själv och kunde säga om nån ifrågasatte -ja, jag är mamma, en UNG mamma, och??
    Kan vara ett sätt tror jag att visa att man står med rak rygg och är stolt "trots" att man är ung...
    Lägger mig inte i att ha en åsikt om TS har rätt lr fel i sitt tyckande, vill bara ge en annan vinkling på det...

• MikuAndSaraLi
    Lillan1971 skrev 2010-03-05 15:28:14 följande:
    Precis för det är ju det många gör. Var ju som sagt också ung när jag fick barn, aldrig att jag gått runt och sagt att jag är ung mamma, jag är Linda och mamma:)
    Jo, visserligen ÄR jag ju ung mamma.
    Men det var snarare andra som påpekade det - mest för att jag alltid var yngst överallt.
    "Men! Är du Mamma?? Men du är ju så UNG!!"
  • Rocktroll

Jag håller med dig TS och vadan detta "Ung mamma och förbannat stolt över det" trådar som man ser till höger och vänster (??) vad är det att vara speciellt stolt över?? Känns ju lika vettigt som att starta en tråd och döpa den till "Mamma och stolt över det"....de flesta är väll stolt över att vara mamma oavsett ålder.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::.
  • Sunkiissed
    Rocktroll skrev 2010-03-05 18:01:26 följande:
    Jag håller med dig TS och vadan detta "Ung mamma och förbannat stolt över det" trådar som man ser till höger och vänster (??) vad är det att vara speciellt stolt över?? Känns ju lika vettigt som att starta en tråd och döpa den till "Mamma och stolt över det"....de flesta är väll stolt över att vara mamma oavsett ålder.
    Har bara sett en sådan tråd faktiskt...
    Och ja, det känns lite överdrivet kanske, men, som ungmamma så får man höra mkt "ojjande" och det kanske därför det blev ett sådant namn på tråden?

Jag tycker att man kan skriva "ungmamma" lika mkt som man kan skriva "tvillingmamma" eller "mamma till tre" osv, för att berätta lite vem man är.

Om jag vill hitta mammor i min ålder, så blir det till att kolla efter "unga mammor" precis som de finns "unga mammor norge" eller på outsiders häromdagen var det "unga mammor". Det kan väl finnas frågar som heter "40+"  Är det lika störande?
  • idacathrine

Haha jag håller med!

och alla tuuusentals bloggar.... 'här kan ni läsa om mitt liv som UNG MAMMA'
    eh jaha, och?

• Jag kom inte på något bättre

Om min öppnaförkolan grupp bara skulle heta "öppna förskolan" så skulle jag inte alls ha någon lust att gå dit, för då skulle jag inte veta att det specifikt är för just unga föräldrar.

Man måste ju kalla sig själv för någonting då man tex letar efter öppen förskola, för jag skulle itne vilja gå dit ifall det bara var folk i 30-40 års åldern, skulle bara känna mig underlängsen då jag märkt att vissa har kollat ner på mig, både inom sjukvården och på stan.

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
Svar på tråden Unga föräldrar