• Lillan1971

Unga föräldrar

Det här med unga föräldrar tycks bli vanligare och vanligare. Har absolut inget emot dom som är de, är själv de, fick min dotter när jag var 18, idag är jag 38 och hon e 20 och har en son själv.

Det jag inte förstår mig på hos dessa "unga" föräldrar är att många, absolut inte alla, ska hålla på och skriva "ung mamma till X" och ung mamma heeela tiden. Varför alltid detta UNG?! Faktiskt ganska irriterade, det är som att de som blir mammor i äldre dar och kanske bloggar tex skriver "Äldre/Gammal mamma till X". Hur skulle det sett ut?

Ni är en helt vanlig mamma, precis som vem som helst fast ni är unga. Men det är ingenting ni behöver skriva i var och varannan mening. Jag har aldrig kallat mig själv för "ung mamma" utan MAMMA. För det är de jag är, en mamma:) Vet inte om det kanske handlar om bekräftelse, uppmärksamhet eller vad det är. Men något är det tror jag......

Nån som håller med???

Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • Svar på tråden Unga föräldrar
  • Sunkiissed
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-03-05 21:12:39 följande:
    Om min öppnaförkolan grupp bara skulle heta "öppna förskolan" så skulle jag inte alls ha någon lust att gå dit, för då skulle jag inte veta att det specifikt är för just unga föräldrar.Man måste ju kalla sig själv för någonting då man tex letar efter öppen förskola, för jag skulle itne vilja gå dit ifall det bara var folk i 30-40 års åldern, skulle bara känna mig underlängsen då jag märkt att vissa har kollat ner på mig, både inom sjukvården och på stan.
    Precis! Jag ska börja gå på "unga mamma träffen" på ÖP och det tycker jag ska bli jätteroligt. För det är faktiskt så, unga/äldre mammor har inte riktigt samma liv och situation som yngre oftast. Det kan vara roligt att läsa/träffa yngre mammor när man är där själv.

Precis som jag, jag är TvillingMamma och Mamma till tvillingar födda i v24. Jag vill hitta prematur mammor/tvillingmammor/ungamammor och det är jättebra att de berättar att de just är detta. Varför stör det så mkt?
    Skulle ni störa er på "mamma till utvecklingskadat barn", skulle ni tycka "ååhh måste hon berätta det, räcker det inte med att hon just är mamma???"
  • Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

håller helt med dig TS allt detta tjat om att man är "ung mamma" det är väl samma att vara mamma för alla eller? ska få mitt första barn i sommar och jag är 20 så enligt mig är jag inte en blivande ungmamma jag är som villken person som hellst.

om man tänker tillbacka till ens morföräldrar, hur "gammla" var dom?
    Åldern spelar enligt mig ingen roll känner mig lika bekväm med en nybliven 40-årig mamma som med en jämngammal. fått massa reklam om alla dessa ungaföräldrar grupper men jag har valt att inte gå känns bara konstigt att sitta där med alla som gnäller om att dom e såååå små {#lang_emotions_undecided} visst är det bra att det finns extra stöd till såna som verkligen behöver hjälp men det går till överdrift!!! inte bara från vissa unga föräldrar utan även från folket omkring som man möter i vardagen. Men det finns alltid undantag inom allt ^^

• Jag kom inte på något bättre
    SandraLindholm skrev 2010-03-05 21:17:18 följande:
    Precis! Jag ska börja gå på "unga mamma träffen" på ÖP och det tycker jag ska bli jätteroligt. För det är faktiskt så, unga/äldre mammor har inte riktigt samma liv och situation som yngre oftast. Det kan vara roligt att läsa/träffa yngre mammor när man är där själv. Precis som jag, jag är TvillingMamma och Mamma till tvillingar födda i v24. Jag vill hitta prematur mammor/tvillingmammor/ungamammor och det är jättebra att de berättar att de just är detta. Varför stör det så mkt? Skulle ni störa er på "mamma till utvecklingskadat barn", skulle ni tycka "ååhh måste hon berätta det, räcker det inte med att hon just är mamma???"
    Ok :) jamen du, jag är ju "ung-mamma-med-prematurbarn" ;)
    Fast Alli föddes inte alls lika tidigt som dina tvillingar, men i vecka 35+2, och så fick vi vara på barn4 i tre veckor :P
    ~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Sunkiissed
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-03-05 22:02:10 följande:
    Ok :) jamen du, jag är ju "ung-mamma-med-prematurbarn" ;)Fast Alli föddes inte alls lika tidigt som dina tvillingar, men i vecka 35+2, och så fick vi vara på barn4 i tre veckor :P
    Glöm inte "ung-mamma-med-prematur-tvillingar" ;)

Vi fick ligga i 12 veckor, mkt kort tid för att vara så extermt tidigt födda. Vi kom hem när de var i v36+4 utan sond eller syrgas :)
  • Lillan1971

Jaa det är ju mest där man stöter på dom haha.

idacathrine skrev 2010-03-05 21:04:12 följande:
    Haha jag håller med! och alla tuuusentals bloggar.... 'här kan ni läsa om mitt liv som UNG MAMMA' eh jaha, och?
    Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • Jag kom inte på något bättre
    SandraLindholm skrev 2010-03-05 22:05:36 följande:
    Glöm inte "ung-mamma-med-prematur-tvillingar" ;) Vi fick ligga i 12 veckor, mkt kort tid för att vara så extermt tidigt födda. Vi kom hem när de var i v36+4 utan sond eller syrgas :)
    hehe ^^
    men gud va härligt att allt gick så bra med dem :) det är väl itne så vanligt att såpass små barn klarar sig så bra?
    trots att alli föddes 35+2 så var jag konstant orolig för hjärnblödning, just för att det var en pojke som var född samtidigt som åg med sond och övervakning i flera veckor :/
    ~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Fredrika89

Jag är 20 år, har BF 7 april. Jag har aldrig tänkt "oj, vad ung jag är", för det har ingen betydelse. Kan bli lite irriterad på folk som säger "hur känns det att vara så ung och bli mamma?" Tycker att det inte är någon åldersfråga. Jag menar; jag kan ha det bättre stält och mer "stabilt" leverne än en 30+ kvinna. Men henne ifrågasätter man aldrig huruvida hon ska klara sig som mamma eller inte, eller hur?

Jag kommer aldrig stämpla mig själv som en "ung mamma". Jag är som en del andra av er säger; en MAMMA. Punkt slut.

• MariaKsk88

Jag tror det är ett sätt för oss att identifiera oss med andra i liknande situation. Lite som en minoritetsgrupp :) Man kan få så mycket skit från andra att man liksom måste PÅPEKA att man är ung mamma hela tiden och att man är stolt över det, och få stöd av andra i samma situation.. Men sen ÄR det ju skillnad på 16-åriga och 40-åriga mammor, och det kan vara jobbigt när man inte ens har gått ut gymnasiet när äldre mammor diskuterar sina nya villor och vilken andra bil de ska köpa, osv. Men jag tror ndå att mycket har att göra med att man vill identifiera sig, känna att man passar in osv. Människor är ju så!

Jag fick min son när jag var 17, nästan 18, och i början var det skitjobbigt att behöva vara med äldre föräldrar. Det var iofs inte så kul att vara med en massa 16-åriga föräldrar heller, som jag kände var mycket mer omogna än mig och min sambo.. jag passade liksom inte in någonstans. Nu är min son 4 och jag känner att trots att vi inte alls har samma situation som de flesta 35-åriga föräldrar på min sons dagis, till exempel, så har vi ändå mycket gemensamt och jag trivs med dem :) Vet inte om det är jag som har mognat eller om det är för att min son är äldre nu.. intressant fenomen i alla fall!

• Sofiaochjonas

Jag är 19 år, och väntar mitt och min mans första barn inom kort. Jag håller med dig, jag kallar mig själv inte UNG blivande mamma. Utan bara mamma..Anser inte att jag behöver kategorisera mig på det viset, då jag är lika mycket mamma som någon annan!

• Undska

Håller med dej ts...

Själv fick jag mitt första barn när jag va 15 {#lang_emotions_surprised} mitt andra när jag va 19 , och väntar mitt tredje barn till sommaren och är 23 ...

Jag tänker inte så mycket på att jag vid 23års ålder snart har tre barn,tycker inte det är något konstigt med det , precis som alla andra som skaffar barn {#lang_emotions_smile} det är ju mer andra i samhället som tycker man är för ung , och drar sina förutfattade meningar.

Men jag säger eller kallar mej aldrig ung mamma , utan det är mer omgivningen som gör.

• Liindaa90

Att folk skriver att dom är "unga mammor" eller medverkar i "ungmamma-grupper" är oftast för att dom känner sig unga och vill söka sig till människor som har det liknande ställt. Alla känner inte så men jag är faktiskt en av dom som gör det.
    När jag gick på föräldragruppen, där det fanns dom som var lika gammla som min mamma och fick sitt första barn, så kände jag att jag inte hade något gemensamt med dessa. Dom har redan levt en stor del av sina liv och har en annan syn på världen. Därför tycker jag att det är bra att man understryker att man är "ung mamma" så att vi andra som söker sig till de i samma ålder hittar dom. Men som sagt det är ju inte så för alla...känner man sig äldre än vad man är så är det ju inget måste att gå på dessa unga grupper. Kan bara stå för min åsikt.

• Liten en

Jag tycker med det känns en anng tjatigt. jag kallar mig själv inte ung mamma...
    Tycker jag bara läser en massa "jag som ung mamma får dumma kommentarer" ect ect... :)

• Momalicious

Jag är gravid med mitt och sambons första barn och är 20 år. Har aldrig tänkt mig själv som "ung förälder". Vi ska bara bli föräldrar. Tycker det hela är så fjantigt. Det är "inne" med ung-mamma bloggar osv. Ibland funderar jag nästan om vissa av dessa föräldrar skaffar barn bara för att bli "ung mamma till x" eller "16 och gravid". Måste finnas tusentals bloggar som dessa. Ja ja, jag orkar inte bry mig. Men jag klassar inte mig själv som ung blivande mamma, utan som blivande mamma. 

Svar på tråden Unga föräldrar