• Lillan1971

Unga föräldrar

Det här med unga föräldrar tycks bli vanligare och vanligare. Har absolut inget emot dom som är de, är själv de, fick min dotter när jag var 18, idag är jag 38 och hon e 20 och har en son själv.

Det jag inte förstår mig på hos dessa "unga" föräldrar är att många, absolut inte alla, ska hålla på och skriva "ung mamma till X" och ung mamma heeela tiden. Varför alltid detta UNG?! Faktiskt ganska irriterade, det är som att de som blir mammor i äldre dar och kanske bloggar tex skriver "Äldre/Gammal mamma till X". Hur skulle det sett ut?

Ni är en helt vanlig mamma, precis som vem som helst fast ni är unga. Men det är ingenting ni behöver skriva i var och varannan mening. Jag har aldrig kallat mig själv för "ung mamma" utan MAMMA. För det är de jag är, en mamma:) Vet inte om det kanske handlar om bekräftelse, uppmärksamhet eller vad det är. Men något är det tror jag......

Nån som håller med???

Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • Svar på tråden Unga föräldrar
  • Jimmyh
    Lillan1971 skrev 2010-03-05 11:56:47 följande:
    Det här med unga föräldrar tycks bli vanligare och vanligare. Har absolut inget emot dom som är de, är själv de, fick min dotter när jag var 18, idag är jag 38 och hon e 20 och har en son själv.Det jag inte förstår mig på hos dessa "unga" föräldrar är att många, absolut inte alla, ska hålla på och skriva "ung mamma till X" och ung mamma heeela tiden. Varför alltid detta UNG?! Faktiskt ganska irriterade, det är som att de som blir mammor i äldre dar och kanske bloggar tex skriver "Äldre/Gammal mamma till X". Hur skulle det sett ut?Ni är en helt vanlig mamma, precis som vem som helst fast ni är unga. Men det är ingenting ni behöver skriva i var och varannan mening. Jag har aldrig kallat mig själv för "ung mamma" utan MAMMA. För det är de jag är, en mamma:) Vet inte om det kanske handlar om bekräftelse, uppmärksamhet eller vad det är. Men något är det tror jag......Nån som håller med???
    Jag kommer skriva som rubrik på min blogg "ung pappa" men det är enbart för att dom som söker på det ska hitta till min blogg. annars kommer jag aldrig kalla mig ung. då är jag bara en vanlig pappa :)
  • crazy mom

Jag tror att det är rätt naturligt att det blir så. Man söker någon form av identitet och vill hitta andra i samma situation. Inget som upprör mig alls faktiskt. =)

• artax

Jag håller med!

När jag väntade min dotter vill bm att jag skulle vara med i en ungmammagrupp och jag ville inte! Man fick vara med tills man blev 25 och jag var 22 och kände mig inte alls som jag behövde sitta och snacka med massa tjejer bara för att dom i samma ålder, jag tycker iofs inte ens att 22 är att vara särskilt ung men..

Det jag ville säga var att bm tryckte på det där med ung blablabla och jag kände att jag bara ville vara mig själv.. :/

• crazy mom

Artax - det är ju helt ok att tycka så. Min "ungamamma" kompis var 20 och gift, stabilt boende och hade INGENTING gemensamt med resten i den gruppen som barnmorskan ville tussa ihop henne med.

Men att söka sig till likasinnade är väl inte så konstigt oavsett om man söker sig till andra unga mammor, mammor som bor i villa, mammor som gillar att promenera... =)

• Sunkiissed

Man kanske skriver det för att folk ska veta vem man är? Eller jag som skriver "TvillingMamma", får jag inte skriva att jag är tvillingmamma?
    Det finns trådar tex som heter typ "Vi äldre mammor" och det är bra, då vet jag som UNGMAMMA att jag inte har där att göra.

Nä, man kan störa sig på mkt, men man ska nog välja vart man lägger sin energi

• MikuAndSaraLi

Visserligen är jag ung mamma (blev gravid när jag var 18, fick barn när jag var 19 och har fyllt 20 sen dess) men inget jag går runt och identifierar mej med, precis - det hade ju sett för tokigt ut xD
    "Ja hej, jag heter Miku - jag är en UNG mamma!"

• KossanMuu

Jag har inte fördommar mot unga mammor, bara de som kallar sig för det. Brukar säga en del om personen när de känner ett behov att använda det epitetet.

♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • Lillan1971

Precis för det är ju det många gör. Var ju som sagt också ung när jag fick barn, aldrig att jag gått runt och sagt att jag är ung mamma, jag är Linda och mamma:)

MikuAndSaraLi skrev 2010-03-05 12:55:39 följande:
    Visserligen är jag ung mamma (blev gravid när jag var 18, fick barn när jag var 19 och har fyllt 20 sen dess) men inget jag går runt och identifierar mej med, precis - det hade ju sett för tokigt ut xD "Ja hej, jag heter Miku - jag är en UNG mamma!"
    Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • Lillan1971

Har inte heller fördomar emot unga mammor. Alla mammor e mammor oavsett ålder, sen är alla olika "bra" på de. Tror inte heller att dom som går runt och söker bekräftelse genom att skylta med att dom är UNGA föräldrar är sämre för de, men de känns lite... Ja du förstår säkert:)

KossanMuu skrev 2010-03-05 12:58:26 följande:
    Jag har inte fördommar mot unga mammor, bara de som kallar sig för det. Brukar säga en del om personen när de känner ett behov att använda det epitetet.
Svar på tråden Unga föräldrar