Helle89 skrev 2011-01-09 12:30:10 följande:
Hej. Jag har aldrig varit här inne förut men hittade äntligen en tråd som passar mig, har helt enkelt använt fel sökord.
I oktober var vi på könsUL med lilla prinsessan i magen och fick då veta att hon har läppspalt. några veckor senare fick vi gå på UL där en läkare konstaterade högersidig Läpp-käk. Enligt dom så är det nästan omöjligt att konstatera om det är i gommen eller inte, men att vi borde räkna med det.
Det blev fruktansvärt omskakande för oss och tog måånga veckor innan vi hade "accepterat" läget och slutat vara ledsna för det. Men nu när det börjar närma sig (1 månad kvar!!) så börjar man bli skraj igen. Jag är så rädd att man inte reagerar så som man tror att man ska. Vi är ju jätteföreberedda och har varit på flera UL där vi fått se henne å så, men jag är rädd att det ska vara "värre än man trott".
sen är det ju så mycket annat runt omkring. Man oroar sig för amning (de påstår att man kan amma om det inte är gomspalt?) någon som gjort det ?
Det värsta av allt är att jag är rädd att man ska skämmas för henne (hur skamligt det än är att tänka så, så vet jag ju inte hur man kommer reagera, och i vissa stunder så tänker man: TÄÄNK OM liksom. Det känns fruktansvärt!)
Det är ju inte det att vi inte längtar efter henne eller så, men jag känner mig bara rädd just nu.
Hej och grattis till tjejen i magen. Jag fick en dotter med högersidig läpp och käkspalt i februari förra året.
Jag visste inte om något så det blev lite av en chock men för mig släppte det fort. Jag hann tänka nej och jag tror min barnmorska såg det på mig för hon sa: "Tänk inte på spalten,hon är perfekt,det är bara en liten kosmetisk grej som rättas till" Och hon hade rätt.
Jag (och säkert alla andra) lärde mig att älska Vilja´s spalt. Ett större och finare leénde kan man inte få.
Dom säger att man ska kunna amma med läpp-käkspalt men varken bb eller bvc hade några bra råd så amningen funkade inte för mig. Om det blir luft mellan läppen och bröstvårtan och du inte får till greppet så vänd dig till en amningshjälpen. Dom brukar ha nån som kan komma hem och hjälpa.
Du kan få låna elektrisk bröstpump gratis och pumpa. Men pumpa blir drygt i längden. vissa orkar,andra inte. Slit inte ut dig. Ersättning funkar lika fint och man får lika fina stunder med flaskan.
Jag skämdes aldrig för Vilja. Jag visade alltid hur hon såg ut.. Folk brukar inte våga fråga så jag berättade alltid vad hon var född med. Barn däremot är ganska roliga och brukade fråga rakt fram varför läppen var trasig.
Visst kan det bli en chock att se sitt barn "på riktigt" med spalten och allt men tiden går så fort och helt plöstligt är läppspalten borta och då saknar man den. Grattis igen och lycka till!