Inlägg från: Mary Jo |Visa alla inlägg
  • Mary Jo

Vi som har barn med spalt del 15

elliz skrev 2010-07-30 22:34:01 följande:
    Hej!
    Vår dotter föddes med spalt den 19/6. Hon har dubbelsidig läpp samt gomspalt, och enkelsidig käkspalt.
    Vi tillhör också Sahlgrenska, och har fått tid till informationsmöte den 3/8. Känns jättesent! Vi har inte fått träffa någon alls, så varken näskrok, gomplatta eller liknande har kommit på tal.
    Neo avdelningen visade oss specialflaskan Haberman och det är den vi har kört med sen födseln..
    Man känner sig lite förvirrad, ensam och frågvis. Vi har ingen aning om någonting, och ju mer man googlar, ju sämre mår man :(
    När brukar man operera läppen egentligen? Vi har ju fått höra att det är när dem är mellan 6-8 veckor, och sedan gom vid 6 månader...Men om de nu inte opererar alls förrän vid 6 månader, gör dem både gom och läpp då?
    Förstår inte alls :( Är så rädd för allting känner jag :/

Hej och grattis till tjejen!   För drygt 5 måndader var jag i din sits,min dotter föddes med läpp och käkspalt och BB hade inga som helst kunskaper,utan skrev ut ett sketet papper till mig som jag fick läsa! Förstår att mötet känns sent,jag fick kontakt med koordinatorn dagen efter Vilja föddes så jag fick lite info iaf...

Jag vet hur jobbigt det känns,jag hade ingen aning om att Vilja skulle födas med läpp och käkspalt. men reslutaten blir SUPERFINA! du får jättegärna kolla in min blogg om du vill,finns massa bilder efter op.

www.underbaravilja.blogg.se

Kram och lycka till!

• Mary Jo
    elliz skrev 2010-07-31 10:37:03 följande:
    Tack för era kommentarer!
    Känner precis som er, BB var otroligt okunniga och det enda dem sa var bara att "sånt där fixar dem så fint idag"
    Känns ju inte jättebra, visste ju inte alls vad det innebar överhuvudtaget :(
    Nu känns det lite bättre, efter att ha googlat information själv.
    Ser fram emot operationerna, men samtidigt har man ju vant sig vid hennes utseende, det är vår Alva. Tänk om de förstör henne?Jag ska kolla in din blogg! Gillar verkligen bloggar om det, det blir en helt annan beskrivelse än att läsa faktatext!

Tack än en gång för era uppmuntrande ord!
    När Vilja skulle opereras tänkte man jättemkt på att hennes läpp skulle bli hel och att hon skulle se ut som alla andra och vi sörjde verkligen hennes läpp. Men på någon dag är man van. Dom kommer absolut inte förstöra henne,utan göra henne ännu finare är hon redan är:)
    Till mig sa dom på BB: "Oroa dig inte,dom fixar det där så bra idag. Hon kommer bli så fin."

Fan vad arg jag blev,för oss var hon redan det finaste i världen.
    ...

Lycka till:)
  • Mary Jo
    JJL skrev 2010-08-04 15:05:04 följande:
    Nu är Leos lillasyster här! 31 juli tittade lilla Lexie ut. Otroligt märklig känsla att pussa en liten hel mun...
    GRATTIS!{#emotions_dlg.flower}
  • Mary Jo
    OneOfAKind skrev 2010-08-05 21:29:45 följande:
    Stor grattis!!

Går och väntar på vår lilla spalt-prinsessas ankomst, tror inte det dröjer så länge nu. Gick in i vecka 39 idag och är supertrött samt att jag mådde riktigt illa tidigare under dagen. Tror att hon trycker på rätt ordentligt nedåt då jag blev tvungen att kräkas till slut... Ser fram emot förlossningen med skräckblandad förtjusning eller hur man ska uttrycka sig. Dels för att det ju trots allt gör rätt ont, och sen för man äntligen ska få träffa lillaskruttan och se hur pass omfattande spalten är. Men oj vad vi längtar efter henne här hemma!!! Min dotter på snart 3 undrar varje dag när lillasyster kommer och pratar mycket om att hon ska krama lillasyster och att hon ska få låna hennes saker och så vidare 
    Spännande! Hoppas det sätter igång snart! Det är så jobbig väntan i slutet! (nog för att jag blev lite överraskad när Vilja kom i v.37 men men. jag var redan nog less,haha) .. Hoppas hon behagar komma snaaart!
  • Mary Jo
    elliz skrev 2010-08-06 08:32:25 följande:
    Hej!
    Nu har vi varit på vårt första informationsmöte på Sahlgrenska. Jag blev otroligt besviken! Trodde man skulle få träffa hela teamet, att undersökningar skulle göras osv.
    Vi var där i max 15 min. Och fick endast träffa plastikkirurgen.
    Vi frågade om tejp och näskrok, och då sa han lite svävande att det är odontologernas jobb, jag skickar en remiss dit så får dem kolla på det...Så nu måste vi åka till Göteborg en gång till, för att de ska kolla på henne.
    Känns som de borde ha kunnat boka upp allt sådant samma dag?

Hur hade ni andra det när ni var på ert första möte?

Vi fick i alla fall informationen om att första operationen sker vid 6 månader, då är det läppen som sluts samt mjuka gommen. Dock syr dem bara ihop läppen här, och kommer senare gå in och justera så muskler osv blir rätt.
    Vid 2 år gör dem hårda gommen, och vid 8 år första käkoperationen.
    Vi var på vårat första möte när Vilja var 6 dagar gammal. Fick åka buss 30 mil(4 timmar) för ett möte som tog ungefär 25 minuter. Jag var ju ganska nyförlöst och öm samt att amningen krånglade ju så jag var tvungen att sitta och pumpa på bussen.. Vi fick träffa tandläkare och plastikkirurgen. Fick lite info,inte så mycket mer än det vi redan läst. Hon fick näskroken och så var vi klara. Sen fick vi sätta oss på bussen med en resa på 4 timmar hem igen. 8 timmar. Fy vad jag var trött,inget jag vill göra om igen.

I Umeå slöt dom läppen när Vilja var 3 månader. Hon behöver inte göra nån fler operation som det verkar nu. Och käken görs vid 8-10 års ålder. Så nu är det ett tag kvar
  • Mary Jo
    OneOfAKind skrev 2010-08-21 22:04:27 följande:
    I onsdags kom så lilla Ella till världen med buller och bång. Vänstersidig läpp och käkspalt samt öppen upp till näsan i gommen (antar att det är det som kallas hårda gommen?). Haft några tuffa dagar med mycket kräkningar som kommer upp och täpper igen så att hon inte kan andas. Ger ersättning på flaska samt pumpar lite men tänker sluta med det senare då jag hellre umgås med mina underbara prinsessor än sitter och lägger tid på att pumpa. Är i dagsläget rätt stressad över den nya situationen och behöver verkligen lite uppmuntran om att detta kaos kommer bli bättre för just nu lider jag med Ella som mest har ont i magen eller kräks.

Första mötet med LKG-teamet i Linköping på måndag.
    Grattis till flickan! {#emotions_dlg.flower}  Tycker du gör helt rätt i att sluta pumpa,njut istället av att du har fått en liten underbar bebis!Jag vet,likt dom andra,exakt hur det känns. Alla känslor som snurrar i huvudet.. Det blir bättre! Stort grattis igen!
  • Mary Jo
    Elin7806 skrev 2010-08-24 21:58:22 följande:
    Hej, vill bara säga att de senaste inläggen i denna tråd har varit en stor lättnad för mig. Jag väntar mitt första barn i början av november och fick veta på UL i juni att han kommer att födas med dubbelsidig lkg. Det var som ett slag i ansiktet och jag var som en zombie de första dagarna. Efter ett tag kändes det bättre och ett långt tag har jag varit hur cool som helst med det, frånsett några sporadiska djupdyk..

Och jag har ju föjlt denna tråd slaviskt sen jag fick veta om lkgn och har känt mig som en usel blivande mamma då jag tyckt att alla i trågden är så hurtiga mest hela tiden, vilket jag ju själv inte har varit. Därför var det en lättnad att läsa att några av er också haft det tufft i början. Så tack för det. Nu känner jag inte lika mycket skuld å mitt barns vägnar, det är ok att vara ledsen ibland.

Tack.
    Välkommen till tråden! Alla här vet exakt hur det känns. jag visste inte att min dotter skulle födas med Läpp och käkspalt så jag kände också,precis som du beskrev,som att det var ett slag i ansiktet. Men det släpper så fort man fattar att det är ens underbara bebis

kram!
  • Mary Jo
    OneOfAKind skrev 2010-08-30 20:43:38 följande:
    Är jag gnällig eller jag jag rätt till att ha tröttnat på kommentaren "ja men sånt där gör de ju så himla fint nu för tiden"? Jag kräks på den snart!!! Ella är världens vackraste barn redan, kommer med största säkerhet sakna dagens utseende när operationen är genomförd.
    Du är absolut inte gnällig. Åh jag avskydde när folk sa så!!  Eller på BB när varje barnmorska/undersköterska sa: "Hon kommer bli så fin".  Man saknar spalten jättemycket. Idag var vi och fotade Vilja hos fotografen och när jag såg alla pyttebebisar på väggen ångrar jag att jag inte gick och tog ett sånt foto,med hennes spalt. men men:)
  • Mary Jo
    OneOfAKind skrev 2010-09-08 18:39:27 följande:

Det känns läskigt när man läser att barnen blir så himla annorlunda utseendemässigt efter läppoperationen. Jag har vant mig så vid Ellas spalt nu att jag nästan tycker att hennes storasyster som inte har spalt ser onormal ut, mycket skumt! Planerar att boka en fotografering av hela familjen framåt november när operationen börjar närma sig, sedan en efter operationen på bara Ella (man får 2 fototillfällen till priset av 1) och sen göra nåt kollage på henne före och efter. Låter det helknasigt?

Nej,absolut inte. Fota du lilla ella! Jag ångrar så himla mycket att jag inte tog fina proffs bilder.. Men men
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15