• aihpoz

Vi som har barn med spalt del 15

Tessou skrev 2011-02-16 17:46:11 följande:
    Tänkte mest på tiden efter operationen, men då blir det tillfällig f-penning då.

De betalade förra gången iaf... Vart menar du att jag ska ringa om intyget, till Uppsala?
    Ring till avd i uppsala och kolla om det finns nått intyg i barnets journal,finns det inte så får man ringa till barnkliniken i sitt eget landssting.Dom som skickade remissen från start till uppsala.
    ~* Liam *~
  • aihpoz

Imorgon är det dags för oss att skrivas in i Uppsala..Känns väl sisådär,hoppas att det går smidigt för skrutten bara och att man kanske får åka hem dagen efter.

~* Liam *~
  • aihpoz

Nu är vi hemkommna från Liams op av hårda gommen.Allt har gått bra men även han har fått feber nu idag när vi kom hem..undrar om det är något som hör till mer eller mindre?!
    Armskenorna gillas inte men han är duktigt ändå och håller fram armarna.
    Märker att han saknar sin napp så det känns lite jobbigt men ska nog gå bra.

~* Liam *~
  • aihpoz
    Tessou skrev 2011-03-06 14:08:28 följande:
    Elias ska ju opereras om 2 veckor, hårda gommen. Om det blir napp-kris, kan man inte ha nappen i då tills han somnar å sen ta ut den....? Kommer inte ihåg hur noga de var med mjuka delen....

Anna J 25 och aihopz;
    Så bra att era operationer gick bra!! Hmm, då kanske man ska vara förberedd på att han kommer få feber efteråt... Verkar era små ha ont i munnen?
    Vi har inte vågat ge napp denna gång även om det bara skulle ha gällt vid insomning.Men nu är det ju liksom precis där vart nappen ligger som stygnen kommer vara,när mjuka gommen gjordes så var det längre bak och nappen tog inte i på samma sätt så då fick han ha den för att somna.Nu är ju napp-fria tiden även längre mot för tidigare op,just för att det är på det stället.

Liam hade ont i munnen men försökte ändå äta även om det inte blev så mycket.Vi var noga med att ge alvedon ganska regelbundet,tror det blev var 4:e timme i över en veckas tid.Nu kan han säga ajaj ibland när han äter men inget annat,han får inte alvedon och äter vanlig mat igen.Napp får han börja ha på ons om han vill men vi har tänkt att försöka hålla den borta så att man inte behöver vänja av honom senare..
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Tessou skrev 2011-03-20 09:22:27 följande:
    Har du tips på vad man behöver packa med sig? Har glömt bort helt vad vi tog med sist - förutom att vi hade en massa Nan 1 med oss, och det fanns ju där gratis...
    Ta det vardagliga,ombyten till er alla och nå inneskor/tofflor.Vi har även tagit med några leksaker hemifrån och en eller två böcker som man vet att barnet gillar.Liam har snutte så den var ju självklart med.
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    The Maria skrev 2011-03-17 14:32:26 följande:
    Jag har en udda förfrågan. En man har kontaktat mig efter att ha hittat bilder på Ivan på min blogg. Hans fru har haft en jobbig graviditet och fick dessutom en chock när sonen deras föddes med spalt. Hon mår jättedåligt. Mannen har visat bilder på Ivan före och efter operation men hon vill inte tro att hennes pojke kommer att bli så fin. Ivans läppoperation blev oerhört lyckad men jag vet att ni också kan visa på hur lite spalten kommer att synas om något år för era barn har gått igenom precis lika lyckade operationer. Jag vet att många av er har bloggar, skulle jag kunna få länka till era bloggar i ett mail till mannen? Så att framför allt frun kan få titta? Skulle ni i så fall vilja publicera ett nytt inlägg med en bild på ert barn när denne föddes och sedan efter läppoperation? 

Jag vill så gärna visa den här mamman att Ivan inte är ett undantag, resultatet är så här bra! 

Jag slänger in ett inlägg med före och efter bilder..Även Liams op är väldigt lyckad.

zophiaa.blogg.se

~* Liam *~
  • aihpoz

Ni två som oxå hade barn som gjorde op av hårda gommen nu i slutet av jan/början på feb har alla stygnen lossnat där? På Liam sitter dom som berg..

~* Liam *~
  • aihpoz
    Sludden skrev 2011-03-30 10:44:59 följande:
    Vi har nu tragglat med smakportioner i några veckor och Elvin gillar verkligen både mat och gröt, men oj vad det kommer upp i näsan hela tiden...och då blir han irriterad och vill ibland inte äta mer fast han fortfarande är hungrig och då blir han arg och skriker och så är det bara att lägga ner ätandet och ta fram flaska...några tips? När han äter ur flaska får han aldrig upp det i näsan...
    Tydligen har det med käkspalten att göra.Våran son har ingen öppning i gommen längre men ändå kommer det lite ur näsan och då sa läkaren att det har med käken att göra..Har tyvärr inget super tips mer än att fortsätta kämpa,testa ge tjockare/tunnare mat och låt han hitta snitsen.Tog ett tag för oss med.
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Tessou skrev 2011-04-04 09:45:28 följande:
     Såg nyss när jag borstade Elias tänder att han bara har 2 stygn kvar... Han hade ganska många i början för hålet var så litet, så de fick lov att lossa på mjuka gommen för att ens kunna sy igen hålet.

Hade Liam nå under eller överbett, enligt tandläkaren? Elias hade liite överbett men det kommer troligtvis försvinna längre fram.
    Ok..Dom verkar ha börjat lossna på honom nu för jag tycker det minskat när man tittat upp. Tandläkaren tittade aldrig på honom (vilket vi är rätt irriterade över) för hon var tydligen hemma just den dagen och kunde inte be någon kollega göra detta.
    Vi hade sett framemot att få höra vad dom tyckte om hans tänder och hur dom verkar komma men nu fick vi istället inte veta någonting mer än vad vi själva ser.Verkar då inte ha något över eller underbett men sen är jag ingen expert på att bedöma det heller..
    ~* Liam *~
  • aihpoz

I fredags föddes Elias och är helt spaltfri,känns skönt att slippa gå igenom allt det en gång till.

~* Liam *~
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15