• aihpoz

Vi som har barn med spalt del 15

högbergarna skrev 2010-12-07 21:48:21 följande:
    Vi har det inte heller i släkten och visste inget om det innan heller. Det upptäcktes dagen efter förlossningen. Jag tjatade och sa att han kan ju inte suga! Men ingen lyssnade på mig för jag hade ju inga barn förut så jag kunde ju inte veta! Hmpf! Nåja.. Det blev en chock som hette duga då läkaren sa att "jaha ja o här har vi en gomspalt" Sedan fortsatte han med. "då är han nog döv oxå. Kanske utvecklingsstörd för det är vanligt... å så har han kanske hjärtfel med!". Att man inte ramlade ihop på plats då.... Men det är alltså inget "fel" på sonen förutom gomspalten som för närvarande är lagad. Oproffsig läkare!
    Ser jag tillbaka så vet jag att jag mådde uselt av denna chock lite mer än ett år efter födseln. Så med facit i hand så känner jag att jag vill hjälpa o stödja andra i samma eller liknande situation. Å det blev ju bra tillslut ändå.
    Men att man kan säga en sån sak till nyblivna föräldrar! Usch vilken läkare..
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Frejon skrev 2011-01-04 09:04:26 följande:
    Hej tittar in och säger gott nytt år åt alla

Det är en stund sedan jag var inne och skrev nått, för er som inte sett mig förut så har jag en dotter på snart 7 år som föddes med gomspalt. Nu väntar vi på ett syskon till henne, vi får säkert inte reda på om barnet i magen också har gomspalt fören vid förlossningen, då man inte kan se på UL om barn har gomspalt, bara om de har läppspalt.

nå det är bara att vänta
    Fast det där verkar inte stämma.Vi fick ett utvidgat UL nu med grodan i magen och då är det en läkare som gör det istället för en barnmorska.Han sa att det är läppen man inte alltid kan se för det är en mjukdel,på 3d kan man se helt säkert.Gommen kunde han däremot se och följa såsom man bör med undantag från en vinkel där han blev lite osäker..
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Sludden skrev 2011-01-10 19:18:56 följande:
    Så kom då telefonsamtalet man både längtat efter och fasat för! Lillskrutten har fått sin första operationstid, 27 januari i Linköping. Och just nu väger han 4860...men det borde väl gå vägen :)
    Hur länge brukar man få ligga kvar? Hur snabbt piggar de på sig liksom? Tusen frågor och nervös och glad på samma gång :)
    Och för oss var det inte lika lätt som för ovan skribent.Liam hade jätte ont och ville varken äta eller dricka första dygnet.Enda som dög var min famn om jag stod eller gick,allt annat tokskrek han för.Vi fick stanna 3 nätter.
    ~* Liam *~
  • aihpoz

Här har vi också fått op tid för Liams tredje op,hårda gommen.
    Han hinner precis fylla 2år och det blir ca 2mån innan lillebror ska komma så det känns skönt.
    Den 21:a feb har vi inskrivning på ackis och dagen efter blir det op.
    Gruvar mig redan och drömmer mardrömmar.

Även jag har en blogg men skriver inte så mycket om spaltbiten längre,slinker in något inlägg eller två.
    Kika om ni vill
    zophiaa.blogg.se

~* Liam *~
  • aihpoz

Två veckor kvar tills Liam ska göra op för spalten i sin hårda gom.Känns självklart både bra men ändå jobbigt..Hoppas att han inte kommer ha lika ont som gångerna innan.

Tänkte även höra om det är någon här som har gjort 3d ul där man såg läppspalten eller mer och som kan tänkas vilja maila mig den bilden?

~* Liam *~
  • aihpoz
    The Maria skrev 2011-02-08 22:08:42 följande:
    När jag var på återbesök efter att Ivan slutit sin mjuka gom pratade jag med Malin (ni går väl också i Uppsala?) om nästa operation. Hon sa att den (hårda gommen alltså) var mycket enklare för barnet för dom får inte lika ont. Det är inte alls samma påverkan och hon menade på att barnen kom igång med maten snabbt och fick åka hem redan dagen efter.
    Jepp vi tillhör Uppsala även vi.Låter ju bra att det inte ska vara en lika jobbig op men sådär har dom sagt båda gångerna innan,att barnet blir sååååå bra smärtlindrat och brukar komma igång ganska snabbt med att äta och dricka.Har aldrig stämt på Liam tyvärr..Han har fått ha dropp i två dagar och vi har varit tvungna att tjata på personalen för att dom ska ge honom morfin då inget annat har funkat och han har haft så ont så han knappt vetat vart han ska ta vägen..Men jag håller tummarna för att det inte blir så denna gång=)
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Mary Jo skrev 2011-02-09 09:54:51 följande:
    Jag kommer ihåg sen tidigare tillbaka att My sweet shadow la ut en 3d bild av sin kille på bloggen! Det syns bra,här har du inlägget: maze.blogg.se/2010/march/om-lillebror.html#comment (Hoppas det är ok att jag länkade inlägget!)
    Hittade dom där bilderna när jag googlade men jag skulle vilja få klartecken för att kopiera och visa i min blogg..Tänkte lägga upp sådana där man ser en spalt jämsides med våra på grodan då det är många nu som ifrågasätter om man kan se sådant på 3d.
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    The Maria skrev 2011-02-09 22:45:24 följande:
    Verkar eran bebis också ha spalt?
    Nej av vad man kunnat se på grodans bilder så är allt som det ska..
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Mary Jo skrev 2011-02-10 09:05:46 följande:
    Såg nu att du hade lånat dom!:) och man ser jättetydligt att grodan inte har läppspalt iaf!
    Ja man gör ju det..
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Tessou skrev 2011-02-15 19:54:38 följande:
    Hej alla! Idag fick Elias papper om att han ska operara sin hårda del på gommen den 24:e Mars. Vi kommer vara där 3-4 nätter så han kommer nog fira sin 2-års (26:e) i Uppsala, men förhoppningsvis har vi fått komma hem!

Han får ju inte vara på dagis på 2 veckor efter operationen så vi ska ha vård av barn en varsin vecka. För visst är det vab man har - inte tillfällig föräldrapenning...?

Är så nervös redan, fast jag vet hur duktiga de är!! Och denna operation är ju mindre än mjuka delen - kan dock inte sluta tänka på hur lång tid vi fick vänta på uppvaket och allt blod han hade i munnen å näsan! Nu är han ju äldre (sist va han ca 6-8 månader) så det blir kanske jobbigare för oss denna gång....?

Kommer inte ihåg hur det funkade med hotell å så.... kan ni berätta för mig? Har glömt bort totalt - men visst är det vårat Landsting (Västmanland) som betalar för rummet?
    Medans ni är på sjukhuset är det ju t.fp och därefter kommer min man ta ut vanlig föräldrapenning,orkar inte hålla på med att vabba hit och dit.Jag är arbetssökande så jag är ju ändå hemma och han jobbar skift så han tar ut fp för endast några skift då han ändå är ledig litegranna.
    Det är olika om ens hemlandsting betalar,vissa gör det och andra inte.Ring och hör vad som står i ditt barns journal,det ser dom på avdelningen i uppsala.
    Vi har ett intyg som ligger i sonens journal så det skriver dom bara ut och vi tar med till hotellet.

Våran lilla ska göra samma op fast nu på tisdag,så jag är också ganska nervös.Dock har vi inte haft några problem med blod eller lång tid på uppvaket men däremot har han haft väldigt väldigt ont ett bra tag.
    ~* Liam *~
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15