• Tessou

Vi som har barn med spalt del 15

Elias öron har börjat blöda lite då å då nu efter han fått rör... Har det varit så för er andra också?
    Han har fått nå recept på nå droppar att ha i som innehåller antibiotika.

ELIAS 090326
  • Tessou

Jag sökte också vårdbidrag men fick inte beviljat... Hade jag vetat då Elias föddes att det fanns hade jag sökt redan då. Men hon sa att när han blir äldre och vi måste åka till logoped och tandläkare så blir det säkert beviljat.

ELIAS 090326
  • Tessou

Hej alla! Idag fick Elias papper om att han ska operara sin hårda del på gommen den 24:e Mars. Vi kommer vara där 3-4 nätter så han kommer nog fira sin 2-års (26:e) i Uppsala, men förhoppningsvis har vi fått komma hem!

Han får ju inte vara på dagis på 2 veckor efter operationen så vi ska ha vård av barn en varsin vecka. För visst är det vab man har - inte tillfällig föräldrapenning...?

Är så nervös redan, fast jag vet hur duktiga de är!! Och denna operation är ju mindre än mjuka delen - kan dock inte sluta tänka på hur lång tid vi fick vänta på uppvaket och allt blod han hade i munnen å näsan! Nu är han ju äldre (sist va han ca 6-8 månader) så det blir kanske jobbigare för oss denna gång....?

Kommer inte ihåg hur det funkade med hotell å så.... kan ni berätta för mig? Har glömt bort totalt - men visst är det vårat Landsting (Västmanland) som betalar för rummet?

ELIAS 090326
  • Tessou
    aihpoz skrev 2011-02-16 08:48:09 följande:
    Medans ni är på sjukhuset är det ju t.fp och därefter kommer min man ta ut vanlig föräldrapenning,orkar inte hålla på med att vabba hit och dit.Jag är arbetssökande så jag är ju ändå hemma och han jobbar skift så han tar ut fp för endast några skift då han ändå är ledig litegranna.
    Det är olika om ens hemlandsting betalar,vissa gör det och andra inte.Ring och hör vad som står i ditt barns journal,det ser dom på avdelningen i uppsala.
    Vi har ett intyg som ligger i sonens journal så det skriver dom bara ut och vi tar med till hotellet.

Våran lilla ska göra samma op fast nu på tisdag,så jag är också ganska nervös.Dock har vi inte haft några problem med blod eller lång tid på uppvaket men däremot har han haft väldigt väldigt ont ett bra tag.
    Tänkte mest på tiden efter operationen, men då blir det tillfällig f-penning då.

De betalade förra gången iaf... Vart menar du att jag ska ringa om intyget, till Uppsala?
    ELIAS 090326
  • Tessou

Elias ska ju opereras om 2 veckor, hårda gommen. Om det blir napp-kris, kan man inte ha nappen i då tills han somnar å sen ta ut den....? Kommer inte ihåg hur noga de var med mjuka delen....

Anna J 25 och aihopz;
    Så bra att era operationer gick bra!! Hmm, då kanske man ska vara förberedd på att han kommer få feber efteråt... Verkar era små ha ont i munnen?

ELIAS 090326
  • Tessou
    aihpoz skrev 2011-03-07 22:35:21 följande:
    Vi har inte vågat ge napp denna gång även om det bara skulle ha gällt vid insomning.Men nu är det ju liksom precis där vart nappen ligger som stygnen kommer vara,när mjuka gommen gjordes så var det längre bak och nappen tog inte i på samma sätt så då fick han ha den för att somna.Nu är ju napp-fria tiden även längre mot för tidigare op,just för att det är på det stället.

Liam hade ont i munnen men försökte ändå äta även om det inte blev så mycket.Vi var noga med att ge alvedon ganska regelbundet,tror det blev var 4:e timme i över en veckas tid.Nu kan han säga ajaj ibland när han äter men inget annat,han får inte alvedon och äter vanlig mat igen.Napp får han börja ha på ons om han vill men vi har tänkt att försöka hålla den borta så att man inte behöver vänja av honom senare..
    Elias är inne i en period då han vill ha nappen i munnen hela tiden. Jag säger ''du ska inte sova nu'' och så tar jag nappen. Efter några sekunder tar han nappen, sätter sig i sängen och stoppar den i munnen Hjärta han är inte dum direkt... Men det kan bli ett himla liv vissa gånger... så det blir intressant å se hur veckorna kommer bli framöver.
    ELIAS 090326
  • Tessou
    aihpoz skrev 2011-03-07 22:35:21 följande:
    Vi har inte vågat ge napp denna gång även om det bara skulle ha gällt vid insomning.Men nu är det ju liksom precis där vart nappen ligger som stygnen kommer vara,när mjuka gommen gjordes så var det längre bak och nappen tog inte i på samma sätt så då fick han ha den för att somna.Nu är ju napp-fria tiden även längre mot för tidigare op,just för att det är på det stället.

Liam hade ont i munnen men försökte ändå äta även om det inte blev så mycket.Vi var noga med att ge alvedon ganska regelbundet,tror det blev var 4:e timme i över en veckas tid.Nu kan han säga ajaj ibland när han äter men inget annat,han får inte alvedon och äter vanlig mat igen.Napp får han börja ha på ons om han vill men vi har tänkt att försöka hålla den borta så att man inte behöver vänja av honom senare..
    Har du tips på vad man behöver packa med sig? Har glömt bort helt vad vi tog med sist - förutom att vi hade en massa Nan 1 med oss, och det fanns ju där gratis...
    ELIAS 090326
  • Tessou

Elias opererade sin hårda del 24 Mars och allt gick bra!!! Det var ett mycket mindre hål och operation än vad Daniel först trodde...   Elias var glad, pigg, drack och åt som han skulle direkt efteråt så vi fick åka hem den 25 istället för den 26.... Så han fick fira sin 2-årsdag hemma!

Han har inte behövt några manchetter för armarna en enda gång.... och att vara utan napp går jättebra! Han verkar inte ens komma ihåg vad det är!!! Så vi ska nog sluta upp med napp helt och hållet från å med nu.
    Han har inte haft ont heller efteråt, han har inte varit nå ledsen alls!! Riktigt duktig kille.......

aihpoz skrev 2011-03-29 20:39:44 följande:
    Ni två som oxå hade barn som gjorde op av hårda gommen nu i slutet av jan/början på feb har alla stygnen lossnat där? På Liam sitter dom som berg..
    Elias stygn ser ut att kunna lossna när som helst...
    ELIAS 090326
  • Tessou
    aihpoz skrev 2011-03-29 20:39:44 följande:
    Ni två som oxå hade barn som gjorde op av hårda gommen nu i slutet av jan/början på feb har alla stygnen lossnat där? På Liam sitter dom som berg..
     Såg nyss när jag borstade Elias tänder att han bara har 2 stygn kvar... Han hade ganska många i början för hålet var så litet, så de fick lov att lossa på mjuka gommen för att ens kunna sy igen hålet.

Hade Liam nå under eller överbett, enligt tandläkaren? Elias hade liite överbett men det kommer troligtvis försvinna längre fram.
    ELIAS 090326
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15