Vi som har barn med spalt del 15
Nu fick jag fram den
teknikens underbarn här ....funkar aldrig på först försöket
nu är jag med också
Nu fick jag fram den
teknikens underbarn här ....funkar aldrig på först försöket
nu är jag med också
Augusti skall vi på 6 års koll till Hesa.
Får se vad dom tycker om tänderna, Ebba har börjat tappa mjölk tänderna och får nu nya, dom kommer inte rakt.
10 maj kontroll i Vasa, munpoli. Vet inte vad de skall kolla då allt sköts från Hesa men vi far dit och ser vad de tycker.
Kolla just i mappen vi fick från sjukhuset då vi var på första besök dit, för många år sedan.
Där finns en karta över hur dom gör i Hesa på tölö sjukhus med alla spalt barn. Vilka tider de har op och när de har kontroller. Försökte ladda uppden på mitt bildgalleri men det fungerade inte så jag skall skriva ner vad det står här: (detta är alltså så som dom gör med alla spalt barn i Finland, alla barn följer samma mönster, eller hur skall man säga)
Läppspalt: (endast) LKG Gomspalt (endast)
2 mån Första besök på sjukhuset (alla)
3 mån OP för läpp (läpp och lkg barn)
9 mån OP för gom (Gom och LKG barn)
3 år återbesök (alla) kontroll på polikliniken: träff med kirurgen, talterapi, öronläkare, tandläkare
4-5 år OP nr 2/3 vid behov: (LKG och gomspalts barn) denna op får man reda på vid 3 års kontrollen om den behöver göras eller inte
6 år återbesök: (alla)kontroll på polikliniken: träff med kirurgen, talterapi, öronläkare, tandläkare
7 år OP för läpp/näsa vid behov för läppspalt barn
8 år återbesök: (alla)kontroll på polikliniken: träff med kirurgen, talterapi, tandläkare
9 år möjlig OP för läpp och LKG barn om nått ännu behöver göras
10 år återbesök för läppspaltss barn: kontroll av kirurg och tandläkare
10 år återbesök för LKG och gomsplats barn: Kontroll av kirurg, tandläkare och talterapi
12 år återbesök för LKG barn: kontroll av kirurg, tandläkare
14 år återbesök för LKG barn: kontroll av kirurg, tandläkare
16 år återbesök för LKG barn: möjlig OP
18 år återbesök: (alla) kontoll av kirurg och tandläkare
Får ni i Sverige nått liknande eller är det inte lika strukturerat? Jag tycker det var jätte bra då vi fick detta så viste man från början vilka år/månader man skall på koll när OP är osv.
Hej! Jag har en liten tjej på 1 år med dubbelsidig LKG och är ny här...Jag letade på internet efter något om dagis och spalt och hittade detta! Jag har lite samma fundering som ett annat inlägg, hur är det egentligen med dagis och spaltbarn?? Är det självklart att "vanliga" dagis tar emot spaltbarn? Min dotter är inget vidare bra på att äta, äter långsamt och lite åt gången. På grund av att hon har en väldigt bred spalt komemr den inte slutas förrän hon är 2 år ca. Jag är lite vilsen för egentligen skulle jag behöva börja jobba innan hon är färdigopererad i gommen i alla fall men det känns osäkert om det är möjligt. Förutom maten är hon hur pigg och kry som helst, men sen med talet- säger bara mamma och hej och lala...Hur har det varit för er med dagis, ätande osv? Jättetacksam för tankar kring detta.
6 års kontroll på måndag....får se vad de säger
Hej tittar in och säger gott nytt år åt alla
Det är en stund sedan jag var inne och skrev nått, för er som inte sett mig förut så har jag en dotter på snart 7 år som föddes med gomspalt. Nu väntar vi på ett syskon till henne, vi får säkert inte reda på om barnet i magen också har gomspalt fören vid förlossningen, då man inte kan se på UL om barn har gomspalt, bara om de har läppspalt.
nå det är bara att vänta
Fast på våran lille kille såg de att han hade gomspalt på ultraljudet vi gjorde i Linköping, på vanliga rutinultrat såg de bara läppspalten.
Sorry jag skriver som en kråka