• Frejon

Vi som har barn med spalt del 15

W o Z skrev 2010-03-20 18:32:26 följande:
    Ja, jag fattar inte heller, alla som berättar har det bara gått bra för. Och det trodde ju vi oxå, så därför kändes det inte som att man behövde vara nervös. Uppsala var det sjukhus som dom här automatiskt skickde remissen till. Det var Daniel som gjorde OP. Det sjuka är att den enda läkaren som kollat ordentligt och känt på gommen är barnläkaren som gick ronden efter förlossningen. Men mest arg är man för att D inte sa som det var efter OP. Det går upp mer och mer för varje dag, man ser hålet riktigt bra nu. Gröten kom upp i näsan före OP oxå, men vi räknade ju med att det skulle vara slut med det eftersom OP hade gått "bra"  Sen har han som en vit "klump" mitt bland alla stygn. Har ni haft nåt sånt? Vi har sköljt med vatten när han ätit, men den har varit där enda sen OP.
    Just han Jorma Rautio (våran läkare) sa att det ibland kan bli ett litet hål efter operation som sedan av sig själv sluter sig. Får du foto av det, så skulle du ju kunna ringa till "nån" spalt läkare och sedan skicka dem via mail till dem så de får kolla på hålet och bedömma om det är normalt eller större.
    Då vi bor så långt från Hesa, så sa han att vi skulle göra så om det blev ett hål efter op så skulle han kolla bilderan och sedan från dem bestämma om man bör komma på koll eller inte. Det blev aldrig något hål för oss så vi skickade aldrig några bilder. Kanske ni skulle få klarhet i om det behöver kollas eller inte. om ni får reda på det av en läkare som har hand om spalt barn, vanliga läkare vet inte så mycket om spalt.

Här i Vasa e de flesta läkare bara nyfikna och vill kolla Ebba i munnen då de får reda på att hon haft spalt. Säkert pga att de inte kommer i kontakt med spalt barn så ofta. Då e de ju svårt för dem att veta om det är normalt eller inte efter en op sådant som ni nu råkat ut för.
  • Frejon
    W o Z skrev 2010-03-22 18:25:34 följande:
    Ringde Akademiska och fick tag på läkaren, så i morron får vi komma dit och visa upp W. Vi prövade förra veckan oxå, men då fick vi bara prata med en sköterska. Nu har W fått värsta snor-förkylningen på köpet, stackarn. Gröt och snor forsar ur näsan vid middagsbordet.
    Stackarn, men bra att ni får komma på koll.
  • Frejon

Det är i V 12 av graviditeten som gommen sluts. Om det händer nått i den veckan så att gommen inte sluts så sluts den inte alls.
    Kan ju vara medicin, rökning, m.m ...detta kanske förklarar varför olika barn har olika lång gom, olika stort hål, på vissa barn har gommen hunnit sluta sig en bit men inte fullt.

• Frejon
    Tessou skrev 2010-03-23 17:41:14 följande:
    Jag varken röker, dricker alkohol eller äter någon medicin.. så får oss var det slumpen som gjorde att han fick gomspalt. Läste den där artikeln jag skrev om, när vi va hos mamma i helgen.. konstigt att en läkare säger sådär - att det beror på katten.. Monica71; Mm.. han ville liksom helst gå därifrån såfort som möjligt om man undrade något. Gillar nog Valdemar och Malin bättre på det sättet. W o Z; Hur har det gått???
    tror inte heller att det beror på katten, skulle va konstigt, men kanske det då var därför Ebba fick spalt, vi hadde två katter, nu har vi tre

Nä jag tror ocså att det var slumppen för oss, inget genetiskt, finns inte i släkten

Jag tror bara de vill hitta svar, fast det kanske inte finns några....
  • Frejon
    OneOfAKind skrev 2010-03-27 17:47:29 följande:
    Hej tjejer! Snubblar in här då jag via ultraljud för 1½ vecka sedan fått konstaterat att bebisen i magen med största säkerhet har LKG-spalt. Skönt att det finns andra att diskutera detta med för det snurrar ju massor med frågor i huvudet just nu!
    Jag säger som alla andra VÄLKOMMEN.

Har en tjej född 04 med gomspalt (syns inte på utsidan, då läppen inte hadde någon spalt).

Fråga på bara om du har nått du vill veta, kan ju kanske inte svara på allt men kanske på nått.
  • Frejon
    malan81 skrev 2010-03-27 23:11:42 följande:
    Hej och välkommen till denna tråd. Jag är inte lika aktiv i tråden som förut, men vi fick också veta på (rutin) ul att vi skulle få ett barn med spalt. Det de såg var att han skulle ha vänstersidig spalt och mycket riktigt. Ut kom en liten Sixten (fyller snart 2 år) med vänstersidig total spalt. Vi tyckte att det var otroligt skönt att få veta det i så god tid och vi hann förbereda oss väl innan han kom. Ingen av oss tyckte att det var särskilt jobbigt när Sixten kom utan det var mer- Ja, så ser det ut och nu går vi vidare härifrån. Det är även skönt att hinna förbereda de närmsta också (om man nu vill det) Vi tycker iaf att allt har gått jättebra och nu tänker vi nästan aldrig på att han föddes med spalt. Op har gått bra och han är som vilket barn som helst, den ända skillnaden är att han har ett ärr på läppen :) Lycka till och fråga gärna om du vill! Maria
    Jag tror också att det är bätre att få reda på det då du har bebin i magen, blir kanske inte lika stor chock då man hinner förbereda sig lite. Pga att Ebba hadde bara gomspalt som inte syns på ul så fick vi reda på det vid förlossningen.
    Kommer ihåga att man var lite chockad specielt då man inte viste nästan nått om spalt.

Minns att barnläkaren sa allt 4 gånger, jag funderade varför han upprepade sakerna 4 gånger men det var säkert för att han inte viste hur mycket vi förstod och tog in för tillfället. Man kan ju vara lite groggig efter en förlossning. Sen sa han ni tyks ju ta detta lungt, och jag sa jaha vad skall vi annars göra, vi kan ju inte göra nått åt att hon föddes med spalt.
  • Frejon
    Tessou skrev 2010-04-03 12:50:35 följande:
    GLAD PÅSK  till alla spaltbarn, deras syskon och såklart alla vi föräldrar!
    Det samma {#lang_emotions_wink}
  • Frejon
    imsa skrev 2010-04-09 22:07:22 följande:
    Hej, jag undrar lite i vilken vecka ni gjorde UL där ni såg att barnet ev har LKG? Var det rutinUL eller har ni fått extra? Sa läkarna vad som kan vara orsaken till varför det ev blir LKG? Har ni LKG i släkten? Förlåt alla mina frågor... hoppas det är ok o att du inte tar illa vid dig, för det är verkligen inte min mening. Jag har själv LKG och väntar nu barn. Kanske är det någon annan här som själv har LKG och har fått barn med det? Eller inte? Hoppas ni alla får en bra helg!
    3D ultra borde de kunna se ganska mycket på, men inte det som finns inne i munnen.
    Man kan ju betala själv också om man inte får det betalt, och känner att man vill veta.
  • Frejon
    lingonberry skrev 2010-04-12 10:44:02 följande:
    Hej alla, Trevligt att hitta till denna tråd. Vi har en kille som föddes den 29 januari med enkelsidig LKG. Han kommer opereras för första gången någon gång i maj -juni. Har en undran till er som gjort operationen. När fick ni kallelsen till op? Ca hur många veckor innan? Tycker vi borde få den snart... Kram A-M
    Välkommen

Jag skall inte svara på din fråga, Bor i Finland vi har lite andra tillväga gångs sätt här så hoppas nån annan svarar dig.
  • Frejon
    aihpoz skrev 2010-04-13 19:59:50 följande:
    Nu ska ni få höra..min make har startat en grupp på facebook för oss med spaltisar. Gå gärna med=) www.facebook.com/groups/edit.php?members&new&...#!/group.php?gid=101324773244492&ref=nf
    Hittar inte gruppen. Adressen fungerar inte för mig i alla fall.
    Vad heter gruppen så kanske jag hittar den via sökmotorn. Försökte söka på Spalt men det kom bara upp en massa annat som t ex salt bar
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15