• aihpoz

Vi som har barn med spalt del 15

Härligt

~* Liam *~
  • aihpoz

Såg nu att det fastnat papper eller nå i gommen på liam,det är lite rött kring spalten och blöder när jag petar där..Hur har ni gjort när det fastnat nått?

~* Liam *~
  • aihpoz
    Monica71 skrev 2010-03-05 16:48:47 följande:
    Hittat hit!aihpoz; provat med dryck alt tops???
    Jepp men inget funkar..dels sitter papperet så långt in ser det ut som så man får liksom inget att greppa i för att kunna dra bort och sen bitar han rätt hårt och det är svårt att både hålla och pilla ensam.
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    ELJAC skrev 2010-03-16 20:09:16 följande:
    Hej!Jag är ny här så jag vet inte riktigt hur man gör. Hoppas att ni kan läsa vad jag skriver. Har en dotter som är född med lkg (och är själv också född med det). Hon ska göra sin första läppoperation i Uppsala om en månad. Nu undrar jag hur ni som varit med om detta gjorde. Åkte ni båda två eller stannade en förälder hemma? Om ni åkte båda fick ni betala patienthotellet själva? Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med mina frågor.
    Hej och Välkommen.
    Vi tillhör oxå Uppsala och sonen har genomgått 2 operationer där än så länge.Vi har åkt båda två då det är väldigt skönt att kunna stötta varanndra och lösa av om en vill vila ett tag.Vårat hemlandsting har skrivit i Liams journal när han föddes att dom står för ev hotellkostnader,så när vi kommer till Uppsala skriver dom ut ett slags intyg därifrån som man ger till hotellet och då fakturerar dom sjukhuset i våran hemstad..Kolla upp vad som gäller för er genom att ringa till erat sjukhus och be dom kolla vad som står i dotterns journal,eller ring till avd i uppsala och be dom kolla om dom ser något.Så gjorde jag,ringde till uppsala.Sen bokar man bara rum som vanligt..
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    W o Z skrev 2010-03-19 22:06:12 följande:
    Jag är ny här, va synd att jag inte hittat upp det här forumet tidigare! Min pojke är 7 mån och har gomspalt. Han blev opererad i Uppsala förra veckan. Vi har fått infon att han bara har i mjuka delen. Nu efter 1 vecka efter OP kom det plötsligt gröt upp ur näsan igen. Jag blev supernervös och ringde sjukhuset. Då kom det plötsligt fram att spalten även gick in en bit i hårda gommen och att det hade varit svårt att få fast den. Efter OP sa läkaren bara att allt hade gått bra, så man blir ju lätt irriterad/lessen när man får höra sånt här i efterhand!Nu råkar vi bo på Åland, så jag var och visade upp honom på barnavd. här och fick antibiotika 7 dar eftersom det stygnen verkar ha gått upp i hårda gommen. Jag har letat som tusan på nätet om nån har varit med om samma sak, men hittar inget. Efterkollen i Uppsala är om ca 8 veckor, men nu känns det bara som att man bra kunde åkt till Helsingfors istället och fått honom ordentligt undersökt och opererad.Hoppas att jag inte gör er nervösa nu istället som ska operera era barn, men det känns rikitigt pissigt just nu - vilseledd liksom. Men jag kanske överreagerar...
    Hej och välkommen.
    Vi tillhör också Uppsala men har inte alls upplevt det som ni nu gjort,beklagligt och jätte trist att det ska bli så.
    Vem var det som opererade?
    Man tycker ju att dom borde ha meddelat er efter op att spalten gick lite längre fram än vad ni visste om från början.Våran Liam har både i mjuka (fast den är ju opererad nu) och hårda så vi är rätt van att det kommer lite gröt eller mat ur ena näsborren men förstår att man skulle bli nervös om det hände första gången och man var oförberedd.
    Finns det inget närmare sjukhus med kunskap om spalt för er?
    Lycka till med läkningen..
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    W o Z skrev 2010-03-20 18:32:26 följande:
    Ja, jag fattar inte heller, alla som berättar har det bara gått bra för. Och det trodde ju vi oxå, så därför kändes det inte som att man behövde vara nervös. Uppsala var det sjukhus som dom här automatiskt skickde remissen till. Det var Daniel som gjorde OP. Det sjuka är att den enda läkaren som kollat ordentligt och känt på gommen är barnläkaren som gick ronden efter förlossningen. Men mest arg är man för att D inte sa som det var efter OP.Det går upp mer och mer för varje dag, man ser hålet riktigt bra nu. Gröten kom upp i näsan före OP oxå, men vi räknade ju med att det skulle vara slut med det eftersom OP hade gått "bra" Sen har han som en vit "klump" mitt bland alla stygn. Har ni haft nåt sånt? Vi har sköljt med vatten när han ätit, men den har varit där enda sen OP.
    Vi har haft Malin som gjort båda operationerna på Liam så jag kan inte uttala mig om D.Men vad jag hört så är han relativt "ny" och vi har sagt till specifikt om att få ha Malin.Verkligen konstigt att han inte sa något till er.Antar att det kommer behövas en till op?!Klumpen har jag inte nå minne av att Liam hade,ser det ut som mat eller som något annat?
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Tessou skrev 2010-03-26 08:14:51 följande:
    Lite OT... menIdag fyller Elias 1 År!
    Grattis till honom
    ~* Liam *~
  • aihpoz

Hur gör ni med haberman nappar som inte används?
    Vi har ett paket som är oöppnat samt en flaska som inte används..Inboxa vid intressen..

~* Liam *~
  • aihpoz
    Vädtkustmamma skrev 2010-03-29 20:32:48 följande:
    Välkommen ni som är nya! Är inte inne så ofta så jag kan ha missat någon... aihpoz: Elsa använder haberman-pipen som napp! Vi försöker sluta men men...
    Alltså som napp napp,som man har när man tex ska sova?
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Vädtkustmamma skrev 2010-03-30 18:33:45 följande:
    Jajamänsan! Blev så efter läppop. då hon inte fick ha napp och då somnade hon med nappflaskan i munnen och sen ville hon inte ha vanlig napp. Svårsövd som hon var så fick hon en pip att somna på och på den vägen är det...
    Hehe där ser man..Vi fick dispans med nappen vid läggning men bara om man tog ut den direkt han somnat..
    ~* Liam *~
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15