• Boothwalker

Retrovagnstråden 19

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller en tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla på några av dessa ställen där har vi lagt in en del tips och annat kul för retrovagnsälskare:

www.retrovagnen.se
    www.retrovagn.blogspot.com

Retrovagn på facebook
    Retrovagnsforumet
    Retrovagn köp och sälj

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

Många här ser de andra i tråden som nån sorts andra familj och vi pratar gärna om lite allt möjligt. Så även om fokus ligger på Retrovagnar (eftersom det är vårt stora gemensamma intresse) så är inget egentligen OT =)

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
    ♪♫♪ Goretex mot regnet och fleece mot kall snö ♫♪♫
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-05 02:43
    Blev visst nåt mysko med de tre sista länkarna.
    Facebook - www.facebook.com/group.php
    Retrovagnsforumet - retrovagnen.mylava.net/
  • Svar på tråden Retrovagnstråden 19
  • Plly
    pergotezzie skrev 2010-04-29 18:18:52 följande:
    jo men den här marmet är ungefär lika stor som balmoralen, den verkar helt underbar, har hittat en silver cross för 459 kr på en ebay sida, hon ska kolla vad de kostar att skicka den...hoppas de inte kostar 10000 hehe,den väger ju 37 kg och man kan ju knäppa av överdelen men den blir ändå stoooor
    Hon tar 229 pund för att skicka silvercrossen till Sverige, jag har frågat :-P Snygg....
    Frågan är vad budgivningen stannar på dock...
  • Misery

om man använder brios syskonsits så vilar den inte på korgen och då blir det inget skav på den.

• Lallan
    jagäraf skrev 2010-04-30 10:54:58 följande:
    Det enda jag inte gillar med syskonsits, förutom ostabiliteten är att den kan skava på vagnen så lägg något emellan om du är rädd om vagnen.
    Det lärde ju jag mig tyvärr den hårda vägen. Tog sedan en bit plast, sådan man har i besticklådor och kastrullådor för att det inte ska låta så mycket och satte precis under färstena. Då blev inte skadan större i alla fall.
  • pergotezzie

prettypolly, inte den marmeten, den här tjejen skull bara ha 110 pund när hon skickade med fed-ex

• ElisaDay

Oj det låter ju inte så kul att det kan skada vagnen. Hmm.. kommer nog få bli en syskonvagn i framtiden ändå. Har en mamma som tycker att 2 åringar kan gå och att typ ståbräda och/eller syskonsits räcker.. men med tanke på att jag ev inte ens kommer ha henne på dagis när jag är hemma med andra barnet så säger min magkänsla att en syskonvagn kommer behövas ändå ett tag.

Får väl "pimpa" en vanlig svart syskonvagn med ex små täcken sydda i 70-talstyg, fårskinn och lite annat smått och gott.. tips? :P

• jagäraf
    ElisaDay skrev 2010-04-30 22:48:09 följande:
    Oj det låter ju inte så kul att det kan skada vagnen. Hmm.. kommer nog få bli en syskonvagn i framtiden ändå. Har en mamma som tycker att 2 åringar kan gå och att typ ståbräda och/eller syskonsits räcker.. men med tanke på att jag ev inte ens kommer ha henne på dagis när jag är hemma med andra barnet så säger min magkänsla att en syskonvagn kommer behövas ändå ett tag.Får väl "pimpa" en vanlig svart syskonvagn med ex små täcken sydda i 70-talstyg, fårskinn och lite annat smått och gott.. tips? :P
    Men om du lägger en liten tygbit emellan så är det ingen fara för vagnen. Och som Misery skrev så ligger Brios sitsar inte ens mot vagnen utan fästs bara på handtaget (tror jag). Ostadigheten är dock inte mycket att göra åt.
  • Lallan
    jagäraf skrev 2010-05-01 08:13:26 följande:
    Men om du lägger en liten tygbit emellan så är det ingen fara för vagnen. Och som Misery skrev så ligger Brios sitsar inte ens mot vagnen utan fästs bara på handtaget (tror jag). Ostadigheten är dock inte mycket att göra åt.
    Tygbit eller plast, funkar jättebra för att skydda vagnen.
  • MissMika

Jag har fått erbjudande om att slå till på en AWN vagn som verkar vara från 1960-talets mitt. Den är jättefin förutom att hjulen är slitna. Går dessa att byta ut? Det är däck av gummi-typ. Är det dyrt med nya hjul?

Hur är det med säkerheten på AWN vagnarna i övrigt? Är de ok eller finns det anledning att tänka om?

Hoppas det finns någon/några här inne som är lite mer insatta än jag själv {#lang_emotions_smile}
    Mycket tacksam för svar!

Tobbe hade rätt
  • Boothwalker
    MissMika skrev 2010-05-01 15:12:09 följande:
    Jag har fått erbjudande om att slå till på en AWN vagn som verkar vara från 1960-talets mitt. Den är jättefin förutom att hjulen är slitna. Går dessa att byta ut? Det är däck av gummi-typ. Är det dyrt med nya hjul? Hur är det med säkerheten på AWN vagnarna i övrigt? Är de ok eller finns det anledning att tänka om? Hoppas det finns någon/några här inne som är lite mer insatta än jag själv Mycket tacksam för svar!
    Slitna hjul brukar inte vara nån större fara om de inte är typ helt utslitna. Däck kan man byta antingen om man hittar en annan vagn att kassera som har däck i samma storlek. Men det kan vara lite mäckligt att byta däcken... Man kan också beställa nya. Finns tex en holländsk sida som säljer och jag såg på nån engelsk sida att det var en som sålde med... Men det är inte billigt. Men resultatet blir nog rätt bra.
    Jag är bra på att hoppa, men inte lika bra på att landa - Mowgli 4 år
  • Boothwalker
    MissMika skrev 2010-05-01 15:12:09 följande:
    Jag har fått erbjudande om att slå till på en AWN vagn som verkar vara från 1960-talets mitt. Den är jättefin förutom att hjulen är slitna. Går dessa att byta ut? Det är däck av gummi-typ. Är det dyrt med nya hjul? Hur är det med säkerheten på AWN vagnarna i övrigt? Är de ok eller finns det anledning att tänka om? Hoppas det finns någon/några här inne som är lite mer insatta än jag själv Mycket tacksam för svar!
    Ett inlägg om hjul i vår blogg
    Jag är bra på att hoppa, men inte lika bra på att landa - Mowgli 4 år
Svar på tråden Retrovagnstråden 19