Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

Matilda 1 skrev 2011-07-08 18:33:04 följande:
    Hoppas någon av er kan hjälpa mig eller kanske har ni ett bra tips.

Jag har försökt få rent kantbanden på en sufflet  white leatherette ( stavning? )  de är ju i vit bomull men det verkar ju omöjligt. Har använt Ta bort och tvättmedel för att få bort ingrodd smuts men efter att den torkat har det blivit som fula smutsränder som jag inte får bort nu. Suck, känns som vagnen är förstörd ju.
    testa gall eller olivtvål, de är milda (=ingen risk att de skadar ytan på resten) men endå ruskigt effektiva på fläckar
  • stor grön drake

Såg en helsvar Big Star Supreme idag... *suckar hänfört*
    Den ser mycket mer välproportionerad ut i verkligheten, det var hjulen som avslöjade den (och sen bromsen när jag kom närmare), trodde faktiskt att de hade Edge liggdel på chassit tills de hamnade jämnsides med en Mondial (men inte att det passade sig att jag skulle haft kameran med, nej nej, och inte fanns det en CC med citykorg som kunde glida upp jämtes dem heller) och jag såg ju att den var några nummer större

t0va skrev 2011-07-13 12:30:39 följande:
    Nitron har ändå rätt stora hjul för att vara små, hård packad grusväg funkar också tycker jag däremot lösgrus är ett helvete. 
    Amen till det!
    Mamma hörde fast i lösgrus med den i dag så det rykte om det, hon hade dessutom lite fart på
    Supernöjd med chassit, och jag tror det var en härifrån som sålde men frågade inte, det kom upp passligt på blocket och det visade sig att jag hade möjlighet att hämta så perfekt timing helt enkelt.
    Så nu sitter jag och sprättar lös myggnätet jag sydde fast i gamla edgen för ett år sen (som köptes via denna tråden tur att ingen moderator märkte det ) för det tänker jag minnsan inte sälja. Ska se om det passar jetten.

Vad kallar man föresten det jag kör nu?
    Edgtro?
    Nidge?
    för sen blir den ju en NitroJet men tills dess...
    butterflower skrev 2011-07-13 15:02:06 följande:
    Åh perfekt! En hel tråd med massa Emmaljunga fans och experter=)

Jag har en Emmaljunga vagn med sitt och liggdel och massa tillbehör stående i förrådet. 
    Nu tänkte jag att någn annan ska få glädje av den i stället för att den står där och samlar damm.

Men nu när jag skulle lägga ur en annons så slog det mig att jag inte vet vad det är för modell=)
    Kan det vara en Emmaljunga Smart Duo Combi, nån som vet?

Och vad sätter man för pris??? Den är använd till ett halv barn (vi köpte den men använde den aldrig)
    Den ser helt ny ut.  
    Det där ser ut som en Classic Duo Combi, smart har inte "vaggskenor" under liggdelen, och liggdelens lock är även fotsäck... Årtal får du fram från lappen som finns på chassit, och modellnamn. På äldre står det oftast chassitype (1-5) eller liknande.
  • stor grön drake
    Madebyday skrev 2011-07-13 22:06:09 följande:
    Kul att du blev nöjd Flört
    Mamma funderade om det bara var för att chassit var lägre/lättare jag köpt det, tills hon fick köra själv Hon hade missat att de två små hjulen svängde...
    (f.ö mamma som gnällt nu när 3-hjulingen är utlånad, den bor hos henne vanligtvis, för edgen var sååå mycket tyngre, humor eftersom de väger ganska samma trekkon och edge med classic-chassi )
  • stor grön drake
    Summermom11 skrev 2011-07-16 15:52:35 följande:
    Jo iofs men mena att de kanske går att få tag i fortfarande begangnat eller så
    tror inte den skulle passa med tanke på knäleder/teleskopstyre som är numera

Spider -11 har 5-punktssele, vi prövade en i lokala butiken.
  • stor grön drake
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-07-16 18:07:44 följande:
    verkade spidern bra? eller man ska nöja sig m en beg. softy? jag har själv inte kollat på några live än :P
    Jag gillade inte fotstödet, handtaget, hjulen och att sittsen vart smalare.
    Jag föredrar alla gånger vår beggade softy (med spider suflett från i år) och sonen älskar den.
  • stor grön drake
    MamaLucy skrev 2011-07-17 07:45:52 följande:
    Nån som vet vad det är för skillnad mellan duo edge combi och  mondial duo combi??
    materialet på tyget. Monial har lite exklusivare tyg medans edge är lite sportigare. I övrigt samma vagn helt och hållet. På de andra vagnarna har de exklusivare tygerna bara ett högre pris, men de ville väll ha en "lyxvagn" antar jag

Är jätteförvånad!
    Nitrochassit går inte in på längden i bilen hur jag än gör
    Är väldigt förvånad, för det gjorde nämligen edgen med classic-chassi...
    Nå, jag gillar ju vagnen endå, har kört den på dåligt belagda vägar som har mer än 1 meters höjdskildnad innåt i kurvorna, bara jag låste hjulen var det inget problem. Men kottar och nitro är dålig kombo; skulle backa uppför en lite knotig stig på 5 meter, och hela vagnen höll på att tippa mitt i allt, orsaken=en liten jädrans kotte som fått ena framhjulet att ställa sig med bredsidan till utan förvarning...
  • stor grön drake
    Madebyday skrev 2011-07-17 23:01:48 följande:
    Whaaat?! Vad är det du säger?!? Vad har ni för bil?
    I våran Skoda Oktavia (ej kombi) så gick den in på längen med både Ozone- och Nitrosittdelen, lastutrymmet mäter 100x100 cm.
    Men då behöver man ha sittdelen vänd MOT sig (på vagnen sett) och lasta vagnen med de stora hjulen först.
    Om du inte provat så gör det, hoppas det ordnar sig! Glad
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-07-17 23:38:34 följande:
    Hjälper inte o ta av bakhjulen ? :O
    Inte ens bara chassit går in...
    Är bara förvånad över att den var längre än en classic-edge, för det trodde jag verkligen inte. KAn inte vända sittdelen en del av vajern har kärvat i handtaget, så jag får skruva lite när väl jet-sittdelen är i skick att användas. Nå, den får bra rum på bredden så ingen fara, bara väldigt förvånad som sagt.
    Har en Renault Megane Scénic frånm 1998 och tycker lastutrymmet är megastort.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5