• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

AnnC skrev 2011-11-23 08:20:57 följande:
    Och oh, kom på en fråga till. Kan man tvätta en mjuklift (quadrolift) i maskinen?
    funkar finfint, tar bara 3 evigheter att torka. 
  • t0va
    Iluna skrev 2011-11-24 15:42:07 följande:
    Jag tänkte fråga om någon har ozon sittdelen? Vilken åkpåse har ni tänkt ha i vinter? Jag prövade den jag hade hemma och de blev oroligt trångt å då hade han ingen overall å var bara 6 mån. Så förstår inte hur de ska gå i vinter. Någon som har tips?
    vi har haft en från teutonia som är i dubbel flecce, så den är tunn och smidig. Annars finns det åkpåsar som är anpassade för ergonomiska sittdelar de brukar sitta lite bättre.
  • t0va
    Hoppfullheten skrev 2011-11-25 14:36:52 följande:
    Någon som har något bra tips för hur man får barnet att sitta bra i sittdelen ( har en City Cross) när det är litet?
    Kommer nog få byta citykorgen mot sittdel i vinter och då är inte lill-tjejen så gammal. Troligtvis kommer hon glida ner hela tiden. Är på jakt efter en ergonomisk sittdel, men hittar ingen i närheten där jag bor. Vill inte lägga för mycket pengar då det bara är en kort tid den kommer att användas.

Funderar själv på om man är lite händig och kan skära till en kil i skumgummi och lägga i sitsen, så att benen blir lite i uppförsbacke.

Någon som har ideér?
    Det finns kilkuddar att köpa, tror jysk har något sådant. Är skumgummi som är kilformat, vi provade med filt under rumpan men det blev inte bra, vet inte om sonen sprattlade runt för mycket så det blev en begagnad cityjet, men jag hittade en billig. 

Men testa med Wingtears tips det kanske fungerade, vi provade men då var sonen lite större men han satt rätt bra så. 
  • t0va
    MaammaL skrev 2011-11-26 14:26:18 följande:
    Min dotter satt i sittdelen sen hon var 5 månader och det har inte varit något problem? förstår inte varför det skulle bli det?
    min kotte gled ner hela tiden men det kanske blir bättre om man har en dyna under att sitta på så det inte blir så halt.
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-11-27 07:04:48 följande:
    Det är ju så olika på barn, hur snabbt de kan sitta så

Enda bilden jag har på min son i vagnen innan han kunde sitta själv:
    Du har ingen bild ;)
  • t0va
    violatricolor skrev 2011-11-29 19:23:22 följande:
    Hur stora barn har ni haft i Ozone? Vet att de ska funka upp till 3 år men blir det inte trångt med ett stort barn i, tycker de ser lite trånga ut. Vill ju gärna kunna använda vagnen till barnet är 2,5 i alla fall.
    Beror nog lite på hur stort barnet är också, min 15månaders väger ca 14kg och är 84cm lång, han har gott om plats längdmässigt men det börjar bli lite trångt nu med vinterkläder och åkpåse. Men då är han "bred" också.
  • t0va
    MsStackhouse skrev 2011-11-30 09:25:52 följande:
    Är lite velig, tur att det är ett tag kvar Bebis kommer först i Juni. Är lite inne på en EL classic och ha en quadrolift i. Är dom trånga? liften alltså.   Är lite inne på en duo edge åxå men det känns som om man inte använder liggdelen mer än ett par månader, då kanske räcker med en lift? Hmmm.. Hur som helst så ska vi ha en emmaljunga, men vilken sort, det är frågan!
    Vi hade liften till sonen som föddes mitten av augusti förra året, han hade den i 3månader sen blev det trångt. Vi hade den i en nitro. Han ville gärna vifta med armarna men det funkade inte, så vi köpte en begagnad citykorg istället och använde ihop med bara sittdelen. Sen låg liften bara, vi provade åkpåsefunktionen men den kändes stor, trång och hård. Så vi sålde den.

När sonen var kring halvåret hade vi en mjuk fleeceåkpåse modell mindre den drunknade han inte i, nu har vi en större åkpåse så jag saknar inte quadroliften.

Mitt råd är att köpa en vanlig mjuklift om ni vill ha en sådan, i denna tråd har jag bara sett en som gillar quadroliften alla andra avråder och tycker det hade varit billigare och bättre med en enkel mjuklift.
  • t0va
    060810 skrev 2011-12-01 13:05:37 följande:
    Jag lär nog inte få mitt åtgärdat i butiken det tror jag inte för de hävdar helt bestämt att man måste låsa hjulen när man inte rör sig inne i butik och "går och lullar"....
    Kan man få kontakt med Emmaljunga på något vis och få hjälp med vad som är rätt i det här?
    Jag vill inte ha en vagn som jag inte kan gå med ute på asfalt utan att hjulet ska snurra åt sidorna och skaka...
    Var ju inte därför jag köpte den...
    Jag går liksom långsamt pga dålig rygg, dåliga knän och foglossning som inte velat släppa efter 3 barn på 4 år...
    Men butiken kommer nog inte hjälpa mig tyvärr... 
    Ring en annan butik och fråga är mitt råd, emmaljunga brukar hänvisa till återförsäljarna när det gäller frågor om reklamationer.
  • t0va
    Kasihi skrev 2011-12-03 13:53:01 följande:
    Våran 2011 års modell city cross gnisslar hemskt och det är inte hjulen. Suffletten har också börjat åka bakåt när den är i upprätt läge. Vad har man rätt till? Den är ca 9-10 mån.
    Suffletten är troligen för att du har det gamla fästet det finns ett nytt som har en fjäder i sig och den sitter bättre. Prata med affären där ni köpte och se till så de byter ut det. Vi fick det på reklamation.
  • t0va
    älskarlivet81 skrev 2011-12-06 22:21:40 följande:
    Vi har en quadrolift vi ska lägga ut till försäljning på blocket, men funderar över vad man ska ta i pris? Den är inte jättemycket använd och är i färgen brown check. Nypris var 1795.
    jag fick 700 eller 800 för min dark grey som knappt vat använd, de är tyvärr inte eftertraktade.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5