• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

NeWil skrev 2010-05-04 21:00:08 följande:
    Hej alla Emmaljunga-fans. Jag har ett problem som kanske har diskuterats här i tråden tidigare. Vi köpte en Emmaljunga Cerox 2.0 med hårdlift till vår lilla Emma. Detta då vi främst ville ha en bra sittvagn eftersom den används längst. Nu när vi börjat använda hårdliften så inser jag att det ju inte finns något litet sol/vind-skydd i locket på hårdliften (alltså inte citykorgen utan hårdliften). Hur har de tänkt där?! Bebisen får ju all vind på sig och är totalt oskyddad. När jag var in till Babyproffsen och frågade om de visste nåt smart tips var en annan mamma inne och hade precis samma problem som jag... hur tänkte Emmaljunga här? Nån som har ett bra tips på hur vi löser detta? Så väldigt kass design måste jag säga och jag är så besviken då jag i övrigt är så nöjd med vårt val av vagn
    Men på bilderna på hårdliften bla. emmaljungas hemsida så är det ju ett vindskydd som lock. De vi tittade på i affären hade också lock.
  • t0va
    NeWil skrev 2010-05-04 22:44:14 följande:
    Nu hittade jag: www.strickz.com/leo/bilder/20091230_2.jpg Här ser man att på själva locket brukar det ju finnas en liten "kant" som man fäller upp så att det inte blåser rakt in på bebisen om vinden kommer från det hållet som sufletten inte är ivägen på. Förstår ni hur jag menar?
    ah... du menar denna lilla kant som är bågformad på denna lift? http://www.barnnet.se/sidbilder/quiz_object/30.jpg
  • t0va

Hmm.. det har jag inte ens tänkt på, men det kanske går att sy fast en liten sån kant själv i liften, eller be en skräddare göra om du vill ha det.

För oss lutar det mer åt en quadro för den verkar ju ha en liten kant också. Mysko att det inte finns på hårdliften.

• t0va

Kollade på vagn idag igen, är helt såld på Nitron men så osäker på hur vi ska göra med lift. Vi vill inte ha citykorg det är vi säkra på, men så pratade vi om hårdlift för den skulle vara så mycket större än mjukliften, men när vi tittade på dem så kändes mjuklift vettigare.

Jag är inte helt förtjust i quadroliften, den känns så klumpig, tittade lite på en annan modell vet inte om det var babyproffsens egna. Den var lite smidigare.

Någon som har tips på andra liftar som kan funka i nitron, drömmen skulle vara en enkel mjuklift där man kan ta bort lockdelen helt och sen ha på den när det är lite kallare.

Tror vi ändå kommer köra med åkpåse sen så det känns lite overkill med quadron. Så svårt det här är att välja och få ihop det.

• t0va
    stor grön drake skrev 2010-05-06 21:04:24 följande:
    men blir inte både quadron och mjukliften åkpåsar om man tar bort bottenplattan? Det blir ju min ca 100 år gamla duolift. Har aldrig sett någon mjuk/duolift där man kan ta bort locket helt, man ska ju inte bära dem "öppna" vad jag förståt då kanterna är ganska låga.
    jodå den blir en åkpåse sen, men jag tyckte den kändes hård och klumpig, ska titta lite mer i helgen. Kanske bara som jag fick uppfattningen nu. Känner mig bara mer och mer förvirrad ju mer jag tittar i affärerna.

Ni som använt quadron som åkpåse funkar den bra som åkpåse?
  • t0va
    eec82 skrev 2010-05-08 10:59:58 följande:
    å har precis laggt ut min nitro till försälning. Kommer nog sakna den en gnutta i sommar men tänker köpa mig en ny till hösten igen då de nya kommer in. :) Tror ni 3800:- e för mycket begärt med åkpåse å fotsack?
    Det tycker jag inte alls är förmycket, vi har kollat runt lite på begagnat men bestämt oss för att köpa nytt, får hoppas att färgen vi vill ha finns kvar.

Ska iväg snart till affären och se om vi kan enas om färg, sambon vill ha svart och jag forest. :)
  • t0va
    eec82 skrev 2010-05-08 15:40:16 följande:
    forest e fin e de jag har. :) Hittar du ingen får du köpa min. *ler* skojar bara. Förstår om man vill ha nytt då priserna inte skilljer sig så mycket så man får medgarantier osv. :O)
    ;)
    Vi tog ett snabbesök i affären idag och det blev inte forest eller svart, utan vårat tredjeval dark grey. Jag tyckte inte svart som var sambons förstaval men när jag sa att jag tror det kan bli lite tråkigt och även varmt så höll han med, tittade mer på forest och den är snygg men inte helt "vi", så det blev grå. Imorgon ska vi till babyland och beställa, var på babyproffsen för att titta för de hade alla färgerna på vagnarna men det är så tråkig personal där förutom några få så vi känner oss tryggare att beställa från babyland.

Får hoppas att den färgen inte är slut nu, men på emmaljungas hemsida står att den finns. Annars kanske den inte försvinner efter sommaren ändå.

Jag ringde pappa idag och frågade om han kunde tänka sig att låna ut pengar lite om vi inte kan slanta vagnen direkt, sambon har nämligen fått besked att han får fast jobb i juni, men lönen vet vi inte än så det är ju lite svårt att planera alla inköp. Pappas kommentar var "ja men det löser vi" inte någon fråga om pris på vagn osv, jag misstänker att i alla fall mamma varit och tittat i babyaffären hos dem på villken vagn vi bestämt oss för. Jag har skrivit det på FB tidigare.

Så underbart när saker löser sig så lätt, känns lite konstigt att köpa vagn för 7000kr när man inte haft många kronor över tidigare, och till någon som man aldrig sett. Men det känns rätt vuxet :D

Blir med quadrolift också, sambon tycker det känns vettigt och jag klämde en massa idag och tog ur bottenplattan och kännde och den verkar passa oss. Blir i samma färg om det finns.

Skötväska köper vi senare för det blir ändå inte någon emmaljunga.

Är det på riktigt nu när man bestämt vagn? :D
  • t0va

Sambon vill ha en messengerväska eller liknande och sen vill jag nog ha en mindre väska med det viktigaste som kan ligga under vagnen, för jag lär kör med ryggsäck ändå. Har det idag på rullstolen med allt jag måste ha med mig, så det blir nog bara en ny lite större så vi slipper hålla på att plocka saker emellan väskorna beroende på vem som går ut med vagnen.

Tror inte det fungerar att ha en vanlig skötväska hängandes på handtaget för mig, då slår den nog i mina knän när jag ska rulla rullstolen och vagnen.

• t0va

aha, så man ska ha allt sånt under vagnen, ja det visste inte jag.

Så mycket tillbehör det finns till vagnarna, vi kollade lite snabbt även på det känns verkligen som om man har noll koll. Men nu ska vi nog klara oss ett tag i alla fall. :)

• t0va

Sen kanske det är ett alternativ att köra en Nitro när det inte är snö just för att det blir lättare att svänga och ev. köpa något begagnat till vintern om det behovet kommer. vi funderar på att göra så om det nu blir en sånhär helvetisk vinter i år igen och de inte skottar. Fast om det inte är skottat så går det kanske lite på ett ut, trögt och fruktansvärt att knuffa vagn oavsett om det är små eller stora hjul.

Jag har pyttesmå hjul fram på min rullstol och så länge som man skottat lite så det inte ligger stora vallar så kunde sambon knuffa runt mig i vintras, men där det inte var skottat så stod både jag och barnvagnarna still.

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5