Inlägg från: fridajonsson |Visa alla inlägg
  • fridajonsson

Emmaljunga tråd, Vol 5

stor grön drake skrev 2011-02-26 06:38:13 följande:
    EU standardiserade tester. Dockan väger 15 kilo, alltså är vardera sittdel godkänd för max 15 kilo, även om man tekniskt sett med syskonsitts o lift kan lasta 30+ kilo på sittdelen

Ett bra exempel är babyjogger, går man via deras internationella hemsida är viktgränsen 22,5kg (omräknat från pounds) men i EU är den endå bara godkänd till max 15 kilo...
    Ja du kan lasta 30 på sittdelen men inte i. Syskonsitsen sitter ju på ramen som håller för 30, men själva sittplattan är godkänd för 15. Så sätter du en unge på 30 kilo i sittdelen gäller inte garantin.
  • fridajonsson
    hjärtan81 skrev 2011-03-02 08:56:15 följande:
    Hej
    Har en 09 Cangaroo twin, har kört service på den och smörjt hjulen men nu undrar jag vad ska jag ha för spray hemma att göra det själv?
    Teflonspray.
    Fins i cykelbutiker, fråga annars de vet vad det är för nått :)
  • fridajonsson
    Vemi skrev 2011-03-02 22:45:56 följande:
    Hoppar in här oxå!  Har nog bestämt oss för en Nitro eller Ozone....

Tänkte oxå fråga om ngn vet när de nya färgerna komma ut? Har inte fastnat för ngn på emmaljunga... synd, för jag hittar massa fina färger från andra märken... :(
    Efter sommaren börjar 2012 komma.
    De gör dom i Augusti så runt oktober brukar de flesta ha hunnit komma :)
  • fridajonsson
    Cazzie82 skrev 2011-03-02 23:30:06 följande:
    Min nya Emmaljunga började knaka och gnissla efter bara några veckor så jag gick tillbaks med den och då tog personalen i butiken av däcken och torkade av smutsen, smörjde in med hjullagerfett  och sedan sprayade hon WD-40 i fjädringen. Efter det blev det bra.
    Men WD-40 ska man inte använda.
    Då det är en fet spray så kommer sand och annat skit fastna där. Teflonsprayen är som namnet antyder, en spray som sand och smuts inte fäster på. Så den är bättre!
  • fridajonsson
    Vemi skrev 2011-03-03 10:19:06 följande:
    Uliise skrev 2011-03-03 09:56:09 följande:
    De presenteras i juni sedan brukar affärerna börja få in dem i juli. Ifjol såg jag de första 2011:orna i butik i mitten på juli. Sedan kommer färgerna in allt eftersom från juli-augusti, vissa färger kommer tidigt andra först till hösten.
    Tack för snabbt svar!  "trist" att vi behöver vagnen i juni då... det är då bebis beräknas komma. Men jag tycker verkligen inte om ngn färg till 100%... och så måste man ju köpa både ligg och sitt på samma gång.
    Du kan ju alltid höra med din butik om du kan få välja sittdel senare.
    Tex om du köper en citycross med citykorg. Att då bara ta ut chassiet med korgen och sen välja en 2012 sittdel löst.
    Dom vill ju säkert att du isf betalar hela nu, men fråga kan man alltid! Räkna bara med att priserna går upp på 2012orna, de gör de som oftast.
    Det blir ju lite knöligt om du ska ha en edge :D
  • fridajonsson
    Cazzie82 skrev 2011-03-03 13:31:36 följande:
    okej, det visste jag inte. Det var personalen på babyland som använde den och sa att jag skulle köpa en sån, nu har jag inte köpt det än så då ska jag kolla teflonspray istället.
    Okej.. Där jag jobbar kör vi på teflonspray på inrådan från Emmaljunga. Så köp den istället, mkt bättre!
  • fridajonsson
    Mymemlan skrev 2011-03-05 00:21:23 följande:
    Har ju en scoter-11 som jag köpte för 3 veckor sen typ. Det har släppt en svart plupp på hjulet, alltså på den där grejen som man tar bort hjulet med. Det kmr ju komma in smuts och skit då, sen är det ju inte snyggt. Nån som vet om man kan köpa ett nytt? Kan ju inte vara dyrt då det är en liten plastsak bara. :)
    Menar du locket?
    De har hänt förr att det losstan och är inget ovanligt. Gå till butiken så får du ett nytt, sen kan du ta lite superlim så sitter det :)
  • fridajonsson
    Mymemlan skrev 2011-03-05 12:19:08 följande:
    Ahh ja locket ja! Ja men vad bra, ska göra det nån dag! :) Tack.
    Vad bra att du förstod trots min kassa stavning ;)
    Om du har kvar ditt gamla så är det också bara att limma tillbaka. Vet inte varför de lossnar, om de är snål med lim från EL kanske :)
  • fridajonsson
    JwJw skrev 2011-03-07 15:04:56 följande:
    fusk haha=) hade velat ha en nitro men kanske får inse att i gävle med mycke snö är de inte praktiskt
    Äh det beror ju på vart man ska gå!
    Jag bor några mil norrut i Hudik och har en Ozone, än har ingen snö stoppat mej Cool Då går jag mest i stan och därikring, och det är inte alltid det är bra plogat.

De gånger det varit omöjligt hade inte heller en CC kommit fram bättre, eller något annat än en pansarvagn Skrattande

En gång var det faktiskt tur att jag hade en med små hjul fram då vi skulle på bvc å de var så smalt plogat att endast framhjulen kunde vara i backen för att komam fram. Hade vi haft en med fyra stora hade vi fått gå runt en bra bit .
  • fridajonsson
    Madski skrev 2011-03-07 20:03:00 följande:
    Men på nitron kan man ju låsa de svängbara hjulen och då blir dom som fasta hjul.. klockrent!
    Jo, men det gräver ändå ner sej lättare i snö, sand och lera än en med fyra stora hjul :)
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5