Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

t0va skrev 2010-04-08 11:54:57 följande:
    Men hårdlift eller mjuklift är frågan... den mjuka är ju mindre men där behöver man väl inte lika mycket kläder och sånt? Bebis ska komma i augusti så den åker säkert liggande i vinter...  Va tycker ni andra som har testat med barn i vagn, är det bättre med hårdlift och sen massa kläder och sånt eller vad tror ni?
    Har en gammal duolift, och med ett separat fårskinn i börjar den nu bli lite kort för vårat gnuff (5 månader) men det klarar sig nog en månad till. Hade liften varit pälsfodrad, som quatroliften, skulle utrymmet vara bättre. Sen beror det lite på barn, vår trampar ju ner allt i fotändan så det hjälper till att det blir kort snabbt.
    Med fårskinn, duolift och vindskydd har vi varit ute i -20 till -25 grader i vinter och det enda vi haft extra har varit mössa, och han har varit så himmelens varm och go varje gång vi plockat upp honom.
    091109 ♥ Linus ♥
  • stor grön drake
    SaraSelinda skrev 2010-04-13 21:51:56 följande:
    Nu är jag fullständig medlem av denna tråd då jag sålt min Bugaboo Cameleon och beställt en Emmaljunga Nitro City med färgen Pro Bordeaux! =)
    Bara att trava över till listtråden och skriva in dig där då
    091109 ♥ Linus ♥ dragon-pup.blogspot.com
  • stor grön drake
    Anna kaffekanna skrev 2010-04-14 09:12:32 följande:
    Hej igen, kikar in med mina frågor med jämna mellanrum. Tog ingen av dom begagnade vagnar jag funderade på sist, kom fram till att svängbara framhjul inte är det bästa för oss då vi skall bygga hus o flytta en bit ut på landet med grusväg o sånt. Men nu har jag igen hittat en billig begagnad som är super snygg i alla fall o en färg jag gillar. En Edge duo sport cryptonite. Har för mig att jämfört med tex city crossen som vi funderat på så är dom högre o lite tyngre, stämmer det, om nån har erfarenhet av båda? Den har ju teleskopstyre, men kan den ändå vara för hög för mig som är i minsta laget (157 cm) själv? Har haft tex en emmaljunga twin cerox syskonvagn innan o den tyckte jag närmast var så låg att ryggen ville gå av när man sku lyfta ur barnen så den får gärna vara något högre, det har jag inget emot. Vet nån om det går att byta till andra däck på den eller är den för tung för dom lätta hjulen som ceroxen o citycrossen har? Jag hatar luftdäck...vi har haft tre vagnar med luftdäck o punktering med ett par må¨naders mellanrum hela tiden, jag blir galen. Så jag skulle gärna köpa andra däck till den i så fall. tack på förhand igen för råd
    vår edge är från 06 och har aldrig haft punktering. tror inte det går att byta hjulen om det är kugghjulsbroms, men jag kan absolut ha fel.
    alla säger att den är tung, och visst, att lyfta i och ur bilen, men att köra känner jag ingen skillnad på edgen och vår 3 hjuling med svängbart framhjul som vi har som bilvagn.
  • stor grön drake
    NorrVimpel skrev 2010-04-14 18:41:54 följande:
    Är det någon som har en Emmaljung från mitten av 90-talet, typ 96? Jag har köpt en men det saknar det där "täcket" som är spänt över liggdelen. Jag tänker att jag kan sy ett men det skulle vara bra om jag kunde få hjälp med att mäta hur det skall se ut, om det är någon som har som kan mäta. Annars får jag väl mäta på vagnen och klura ut en egen lösning till hur det kan tänkas göras.
    Kan du mäta din liggdel så kan jag kolla mot min om den är lika stor. De har inte ändrat allt för mycket, min mjuklift som passar perfekt är från hedenhös Om de är lika stora kan jag mäta mitt "lock", ska endå hämta upp det ikväll
  • stor grön drake

Tyvärr Nym, min Edge verkar vara en storlek större, några extra cm på alla ledder. Men "locket" är enkelt konstruerat. Vänd liggdelen upp-och-ner och rita av den. Sidorna på min är 8cm breda och framflärpen 16cm hög (men måt upp till fäst-knapparna i suffletten för ditt mått.

• stor grön drake
    NorrVimpel skrev 2010-04-14 21:01:27 följande:
    Tack för att du mätte och för förslaget om hur man skall göra . Hur är den fäst runt om jag har knappar vid sufletten men ingen annanstans, är det resår eller så annars?
    det är tryckknappar vid sufleten, jag hittade samma storlek i sytillbehörsbutiken. Irundeln nertill är det en bit resår på var sida, mitt bak är det tomt, men lägg runt hela du.
    Materialtips. ett material som matchar utsidan av vagnen, om möjligt med lite eller mycket vattenavstötande egenskaper (går att impregnera vanligt tyg) fibervadd mellan uppr på och så ett mjukt fint bomullstyg innerst.
  • stor grön drake
    pluttmaja skrev 2010-04-21 16:18:02 följande:
     Jag ville egentligen ha en lift med egen sufflett då jag misstänker att lillan som blir 2år i sommar inte kommer vilja sitta under en stor sufflett. Men jag kanske har fel...
    testa med emmaljungas hårdlift, enligt måtten på hemsidan (man får gå via vanliga nitron) så är den lika bred sim twin duoliften och smalare än quatroliften.
  • stor grön drake

Emmaljunga har även adapter för Graco skydden med bas

t0va skrev 2010-04-21 21:09:10 följande:
    En fråga om hårdlift vs. quadrolift, säljarna vi pratat med sa att hårdliften är större för bebis att ligga i men jag får inte ihop det. Kollade på måtten och hårdliften är 75cm lång och 30cm bred, medans quadron är 75cm lång och 33cm bred, betyder det att det är bredare för bebis att ligga i en quadro?
    quadrolift yttermått 83x38x21, innermått 79x32x18 enligt emmaljungas hemsida...
    hårdlift mått 75x30x19

Blandar försäljaren på något vis med de gamla duoliftarna kanske?
  • stor grön drake
    eec82 skrev 2010-04-22 08:57:46 följande:
    samma sak här fast ser det inte som ett problem mer en vanesak, att putta fram vagnen lite innan jag drar den bakåt å går av.
    samma med min edge
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5