Inlägg från: honeydew |Visa alla inlägg
  • honeydew

Emmaljunga tråd, Vol 5

MEW85 skrev 2014-02-20 10:21:46 följande:
    Hej!

Jag har en Nitro från 2012 och väntar nu syskon och funderar på att byta chassi till super viking.

Passar citykorg och sittdel till nitro på super viking-chassit? eller måste man köpa nya?

Tack på förhand!

Ja båda delar passar på supervikingchassit. Det blir en Supernitro då
  • honeydew
    kokos skrev 2014-03-30 17:16:37 följande:
    Jag skulle behöva ett nytt chassi till min city cross -09. Var hittar man det? Pris?

Blocket eller lokala köp o sälj-sidor på Facebook. Finns även en stor grupp som heter Emmaljunga. Där kommer det dagligen ut vagnar, chassin och sittdelar m.m. Många som skickar mot fraktkostnad.
  • honeydew
    kokos skrev 2014-03-30 17:16:37 följande:
    Jag skulle behöva ett nytt chassi till min city cross -09. Var hittar man det? Pris?

Går att beställa som reservdel hos återförsäljare men är väldigt dyrt, kostar i princip lika mycket som en ny vagn.

Begagnat chassi kan kosta allt mellan 500-3000kr beroende på modell, år och skick. Går att fynda om man håller ögonen öppna.
  • honeydew
    kokos skrev 2014-04-01 11:45:32 följande:
    Hittade ett chassit för 500kr

Toppen! Vilken tur!
  • honeydew
    Malinn81 skrev 2014-05-09 09:58:46 följande:
    Hej orkade inte läsa.. Har en Emmaljunga scooter 2011 tänkte sälja den nu ,går det att ta loss tyget på sittdelen som går ner på fotstödet? har försökt lite men gett up då inte jag förstod hur man gjorde..

Sitter väl ihop med hela sitsen. Men allt det går att ta av och slänga in i tvättmaskinen  Man behöver dock ha skruvmejsel (eller vad det nu var för skruvar) för att få loss den på sidorna. Suffletten går dock inte att ta loss från bågarna så den får man tvätta för hand.
  • honeydew
    mammaSöt skrev 2014-06-19 13:23:47 följande:
    Någon som sett färgerna för 2015? Hörde rykte om att d kommer rosa! Någon som kan bekräfta..???? Super intron

Nej inte helrosa, men en svart med inslag av rosa och vitt, typ som en Black/pink.

Super viking /liten viking kommer med både ljusrosa, mörkrosa, rosarandig och rosa blommor (magnolia) på fyra olika suffletter och tillbehörspaket med dynor, skötväskan och suffletter. Även mörklila kommer.

Det kommer en lila sittdel till supernitro, och även city cross och scooter.
  • honeydew

Mondial kommer med en helrosa liggdel (har ej sett någon matchande sittdel...) lite åt pastell/babyrosa hållet.

• honeydew

mammaSöt skrev 2014-06-21 14:25:55 följande:

Låter toppen!!! Säg till om ni upptäcker bilder att se på snart! Är sååå förväntansfull!!!

Hittade en bild.. Får se om jag lyckas ladda upp

• honeydew
    mammaSöt skrev 2014-06-21 19:54:35 följande:
    Å va fin! Opraktiskt med vitt dock... Ingen bild på den svar/rosa???

Nej tyvärr inte, har bara sett den på en pytteliten bild i nya katalogen. Alla återförsäljare ska ha fått en katalog, så åk till närmsta butik och be att få kika i den! Fanns mycket fint
    Elins mamma 2010 skrev 2014-06-21 17:37:20 följande:
    Hej! Jag har en Nitro City sittvagn från 2011. Nån som vet vilka av Emmaljungas olika "liggvagnsdelar" som passar till det chassit? Eller det kanske bara är just Nitro-delar som passar?

Alla liggdelar med easyfix-fästet passar, (ej lilla viking eller monkey). Liggdelar från city cross (samma som nitro) och super viking passar. Även från duo edge, men den är lite större och ser lite oproportionerligt ut till nitro-chassit, tycker jag.

Annars kan du även köpa en mjuk- eller hårdlift och lägga i nitro-sittdelen
  • honeydew

Jag tror tyvärr inte Big Star kommer säljas i Sverige.. Den finns inte med i svenska katalogen. Bara på produktsidan som finns länk i ovan, som visar alla modeller som tillverkas (och säljs även utanför Sverige).
    Eller är det någon som har hört annorlunda?

• honeydew
    förväntansfull2014 skrev 2014-07-21 20:16:46 följande:

Hej

Har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Har en Emmaljunga City Korg å sonen på 2 månader tycker nu sedan det blev varmt inte om att ligga i vagnen. Upplever det som att han blir för varm i den. Någon annan som upplevt detta eller har förslag på hur vi kan göra vagnen svalare. Vill ju hemskt gärna kunna gå på promenader nu när vädret är helt underbart

Pröva lägg en frottéhandduk i botten, ovanpå madrassen som bebis ligger mot. Det hjälper faktiskt bättre än man kan tro, iaf på våra barn. En del säger att äkta fårskinn ska kyla då det är varmt, men det har ej funkat för oss..

Sen försöka ha så luftigt som möjligt. Öppna sufletten så mycket det går, utan att barnet får sol på sig. Använd inte solskyddsgardin, blir bastu i vagnen.
  • honeydew

Ja det blir tungt att bära citykorgen med en bebis i.. Pröva i en barnvagnsaffär, lägg i en tyngd på 5-8 kilo. Sen så ska man få mig sig skötväska m.m. Hade satsat på en mjuklift.

• honeydew

Nej, Viking är mindre, lättare och mer kompakt än Super Viking. Det passar ej att ha samma sitt- och liggdel till de olika vagnarna.

Beror på vad ni har för behov. Skulle säga att Viking är en cityvagn, som passar genom tunnelbanespärrar och smala hissar. Den har mindre hjul.

Super Viking är som sagt större. Har större liggdel, sittdel, hjul m.m. Går att sätta på syskonsits. Klarar terräng lite bättre men är tyngre och större ihopfälld än lilla Viking. Man kan även byta sittdel och sätta på t.ex en nitro-sittdel ifall man ej vill ha en ergonomisk sittdel (blir då en Super nitro).

Så jo, det är lite skillnad

• honeydew

[quote=74779801][quote-nick]vindruvan skrev 2015-01-31 23:51:13 följande:[/quote-nick]Snor frågan lite. ;)

Är det samma chassi till Super viking som Super nitro?

Stort tack! :)[/quote

Ja det är samma chassi till båda, är bara sittdelarna som skiljer dem åt. Finns lite olika hjul och färger att välja mellan.

Med Super Nitro bestäms chassit av vilken färg på sittdel man köper. Med Super Viking får man välja fritt vilken kombo man vill köpa (fattar ej affär man ej får det till Super Nitro dock, men så är det..)

• honeydew

Men det ska väl gå att byta till sport-handtaget, eller har jag fel? Beställs som reservdel och det kan man väl skruva dit själv

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5