Inlägg från: Fiansess |Visa alla inlägg
  • Fiansess

Emmaljunga tråd, Vol 5

Yeeeeay! Vagnen var supderduperfin, och vilket gung . Det enda är de slitna hjulen men ska ringa BP imorgon och se vad de tar här. Får man helt nya då? Med de nya ekrarna? För det är ju helt klart snyggast
    900 för en så fin vagn var verkligen ett klipp!!! Ser inte använd ut alls i tyget

fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Fiansess
    AnLj skrev 2010-09-02 18:10:51 följande:
    Gött!
    Japp, du får helt nya med plastekarna! :)
    Hoppas att du blir lika nöjd när du använder den!
    Storasyrran har gått med lillebror ute i gräset. Perfekt att kunna vinkla ner handtaget till hennes höjd .
  • Fiansess
    ÄlskarMina skrev 2010-09-03 08:57:19 följande:
    ´Hur skulle ni bädda i citykorgen i december? lillebror är beräknad till den 7dec förresten..
    ska man köpa åkpåse/lammskinn/täcke kudde??  
    Jag hade, nu i vinter, förvisso en lift men jag bäddade med en extra madrass (den i liften var så tunn-ej emmaljungas), sedan hade han overall kudde och filtar. Han höll sig varm hela tiden. I en korg hade jag nog tagit ett gosigt täcke. Känner du att han blir kall undeifrån kan du ju lägga i ett lammskinn om det blir lika kallt som förra vintern.
  • Fiansess
    Hoppfullheten skrev 2010-09-08 19:47:39 följande:
    Hej!
    Jag är ett relativt nyblivet Emmaljunga-fan. Vår son är född i april. När vi skille kolla på vagn i vintras så tittade vi inte ens på Emmaljunga när vi kom in i affären, de såg ju gigantiskt stora ut. . .  Vi ville ha en liten modern vagn. Valet föll på en Maxi Cosi Mura, då den skulle fungera bra i terräng med sina lufthjul. Visst är vi nöjda med den, men efter någon månad började jag spana efter en extra vagn att ha i stallet. Valet blev av en händelse en Emmaljunga Edge, en -04. OCH VAD JAG ÄLSKAR DENNA VAGN!!! Använder nästan bara den, tar den andra i stan eller när vi ska resa bort och behöver få in mer i bilen än bara vagnen. . .

Man vet ju inte förrän i efterhand vad det är man behöver, men med facit i handen skulle jag nog köpt bara Emmaljungan och en nyare, finare. . .

En fråga till er som kanske vet. Går City Crossen lika bra i terräng som Edgen? Och då menar jag riktig terräng, som åkrar och dyl.? Edgen tar sig ju fram överallt och barnet ligger underbart bra i den.
    Funderar på om man till nästa barn skulle skaffa en city cross då den tar mindre plats i bilen och bara ha den vagnen då. Men jag vil ha alla Edgens bra egenskaper.

Tyvärr är sufletten lite solblekt. Kan man byta den? Vagnen är i f.ö. mkt bra skick. Läste att någon skaffat en city jet till sitt chassi, ingår en suflett då? Vad är det för fästen? Skulle det funka på min Edge med sportchassi, årsm -04?

Lång inlägg, hoppas ni orkar läsa. Hoppas på bra svar av er experter!
    Jag har haft min city cross en vecka nu och jag ÄLSKAR den! Kan inte fatta varför vi inte köpt en tidigare. Den är underbar! Fjädringen kan du dessutom ställa in efter barnets vikt. Superbra!

Den tar sig nog fram överallt som Edgen, kan inte förstå varför inte? Det är ju stora breda hjul.
  • Fiansess

Hej!

Jag är på jakt efter en beg Emmaljunga syskonvagn, och skulle kolla vad det finns för modeller. På blocket skriv ju aldrig modellerna ut Skrikandes.
    Och på hemsidan visas bara Nitro Twin, är det bara den som finns nu??

Ni som har ngn av syskonvagnarna, upplever ni dom med fyra fasta hjul tunga och otympliga? Eller väldigt breda? 80cm får jag fram att de är, och det känns så väldigt stort för vår lilla hall... Och så får vi nog isf sälja CC:n som annars bara åker ner i källaren .

• Fiansess
    Uliise skrev 2011-01-07 23:47:33 följande:
    Ja numera finns bara Twin Nitro.

Dessa är några av de som funnits:

Twin City Cross
    Twin City cerox
    Twin Scooter
    Twin Cerox
    Okej tack. Jag gissar att den jag är intresserad av är en Twin City Cross. Skillnaden mellan den och ceroxen är det svängbara handtaget precis som på enkelvagnarna eller?
    City Cerox, har den små hjul fram?
  • Fiansess
    micksaan skrev 2011-01-08 18:43:20 följande:
    Vi har en Emmaljunga Duo Edge-10 till vår dotter som är 9 månader, hon åker i sittdelen nu. Funderar dock vad Emmaljunga har (om dom har) någon smidigare sittvagn men som även har liggläge, och som känns ombonad under vintern. Gärna vanliga hederliga hjul också. Tycker denna vagn tar stor plats i bagaget och funderar på att byta framåt sommaren, men eftersom dottern ännu är så pass liten vill jag att den fungerar som sovvagn till nästa vinter också.

Vagnar av andra märken som någon rekommenderar?
    Scootern  tycker jag är liten och smidig, och har mycket bättre viloläge nu, inte helt liggläge dock - men nära på. Den är dock enbart framåtvänd....
  • Fiansess
    stor grön drake skrev 2011-01-09 20:06:16 följande:
    Nu bara måste jag få berätta vad jag såg idag

En cerox 360, inget fel i det, snygg var den. Matchande duokift hade den oxå. Och vinteråkpåse i den. Blev något full i flin, vi har nämligen plusgrader här idag. Vad gör de när det blir -10 eller -20 grader? lägger i värmefläkt?
    Vi har alltid åkpåsen, men skippar overall och tar bara jacka när det är milt ;).
  • Fiansess
    stor grön drake skrev 2011-01-09 20:57:51 följande:
    Har ni åkpåse i duoliften?
    Haha oj, nej vi har ju ingen lift . Då blir det ju lite väl påpälsat, det hade min son aldrig accepterat.
  • Fiansess
    stor grön drake skrev 2011-01-09 21:50:50 följande:
    Det var just det som var grejjen, såg inte barnet, bara vagnen i en trapp. Footsacken hängde på sidan, vinteråkpåsen låg "ovanpå", den ahde följt med barnet upp ur liften syntes det, och sen duoliften. Jag tog en stund på mig att beundra den då det var så snygg grön färg, men blev lite tagen av inpackningen, speciellt som vi som sagt har haft plusgrader idag. Min son hade oxå vägrat.
    Såg liknande idag. Liggkorg, åkpåse och vindskyddet/"locket" på och en liten bebis med full mundering. Fattar inte varför?! Min son satt i sin åkpåse med jacka och mössa, inte ens vantar då det blir så varmt. Vi var alltså på stan och detta var mitt inne i en affär!!
    Madebyday skrev 2011-01-09 22:57:29 följande:
    Hoppas att någon kan hjälpa mig och svara på detta. Vi har en CityCross och när vi fäller ihop den för att ha i bilen så blir hjulen låsta av chassit??! Chassit ligger alltså emot hjulen och låser dem och försvårar införandet av vagnen i bilen. Ska det vara så, eller är det något fel på vårat chassi eller hjulen?
    Kan du inte rulla vagnen? Vår City Cross går utmärkt att rulla fram o tillbaka, vi får låsa den för att den ska ligga still..
  • Fiansess

Hej på er!

Är det någon här som vet om det är någon skillnad på Scootern nu på 2011 modellerna, från 2010?

• Fiansess
    UnderYtan skrev 2011-04-05 15:25:36 följande:
    Någon här med EL Scooter 2.0 (eller tidigare version) Är ni nöjda? Plus, minus?

Jag har sen någon månad tillbaka en EL Ozone som jag älskar! Har sen tidigare en Kronan duovagn hemma men den används bara som sovvagn. Tycker det är synd att en sån dyr vagn bara ska stå. Är grymt sugen på att sälja den och istället köpa en scooter. Jag vill inte köra med min Ozone i slask och lera till och från stallet här hemma (bor på landet) så en fyrhjulig vill jag ha.

Men det är ju inte fullt ligglägge på scootern och den är framåtvänd så jag har inte bestämt mig om det är dumt än. Min dotter är 11 månader om det nu spelar någon roll.

Tacksam för lite input! :)
    Jag har tidigare haft en Scooter till min dotter och var supernöjd!! Ska nu köpa en 2.0 till sonen, men ser att det är många som säljer förra årets modeller på blocket redan, så jag funderar på vad det är som gör att så många redan säljer?

Min son är snart 15 mån och har suttit framåt ett par månader nu, mestadels iaf,  så just det bekymrar inte mig. Det är väl liggläget isf, eftersom det inte är fullt, men jag tyckte det var väldigt bra ändå på den scootern jag hade innan. 2.0 sägs vara ännu bättre, så jag tror det ska gå bra. Han sover i vagnen 3 dagar/vecka nämligen så då måste den vara bekväm förhonom...

Har nu en city cross, men jag känner precis som du att det är onödigt eftersom den inte används särskilt mycket längre. En smidig scooter hade jag använt betydligt mer .
  • Fiansess
    Eddam skrev 2011-04-07 13:16:54 följande:
    Vi har haft en Scooter 2.0.
    Jag gillade den mycket! Vi bytte när sonen var ca 1,5 år. Nackdelen var att den endast är framåtvänd (något som varken jag eller sonen gillade). Sen växte tyvärr sonen ur den. Bågen över knäna är trång och har man ett stort barn (speciellt under vinterhalvåret men tjocka kläder) går det inte ihop. Fotstödet är väldigt kort och smalt om man jämför med dom gamla scootrarna.
    Att det inte går att få i fullt liggläge var inget som helst problem. Sonen sov lika bra i den som i vilken vagn som helst. Den ärr väldigt lätt och smidig!
    Men jag skulle inte vilja byta till en vagn som endast är framåtvänd till ett barn under 1,5 år men man måste ju känna efter vad ens eget barn gillar.
    Så den är alltså smalare över benen än de äldre scootrarna? Hmm då får jag kanske fundera över en beg ändå... Min lillkille är normalstor, men tanken är ju att kunna använda den även till vintern och han sover i den varje ledig dag så den måste vara bekväm.... Gillar varukorgen bättre och att det är mer liggläge på nya modellen...
  • Fiansess
    Elisabeth83 skrev 2011-04-08 16:11:01 följande:
    Suck! Köpte idag en Emmaljunga Scooter från -07. Jag var tvungen att ta tåg för att hämta den och ta dottern under armen för att kunna ta hem den... och när jag kommer dit är den möglig :( Jag hade ju inget annat val än att ta den! Den är främst på sidorna och vid mittstycket (det som barnet har mellan benen).... Går det att få bort. Vågar ju inte ha dottern sovandes i den nu! Går det att köpa ny klädsel? Och vad kostar det i så fall... sååå besviken. Tänkte inte  ens tanken på att fråga efter mögel.. trodde inte människor sålde mögliga saker! I alla fall inte utan att nämna det.. 
    Har också råkat ut för det. Fruktansvärt med säljare som inte kan tala om sådant!!! Men tvätta klädseln med flytande tvättmedel i maskin så går det säkert bort.
  • Fiansess
    Elisabeth83 skrev 2011-04-08 19:22:29 följande:
    Hur får man bort själva sittdelen. Den sitter liksom fast? Måste man skruva isär? Tvivlar på att det går bort.. lite fläckar gör inget.. men jag vill ju inte att möglet ska göra dottern sjuk! 
    Jag hade ju visserligen en 09 Scooter, men där fick jag bort allt, och på min cc får jag med bort allt. Sitter med tryckknappar. Har du testat?
    Sufletten får man tvätta i badkaret, eller mitt tips är att skrubba med våtservetter. Det får bort typ allt .
  • Fiansess

Jag har frågat tidigare, men fick inget svar. Är det någon som vet vad som skiljer/om det skiljer ngt med scooter 2.0 2011 från 2010-modellerna?

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5