Inlägg från: fridajonsson |Visa alla inlägg
  • fridajonsson

Emmaljunga tråd, Vol 5

nu finns 2013 katalogerna ute i butik!

spring och hämta! 

• fridajonsson
    älskarlivet81 skrev 2012-08-10 09:49:21 följande:
    Finns det inte myggnät i vanliga citykorgen?
    Nej de finns det inte.
  • fridajonsson
    älskarlivet81 skrev 2012-08-10 21:07:36 följande:

jo, men känns väldigt onödigt att köpa ett sådant extra. Då kan man lika bra köpa den,nya korgen, blir väl nästan samma pris då.
    Nja, inte riktigt samma pris. det beror ju iofs vart du köper myggnätet men vi tar 49.- 

Sen har de delat upp korgarna, Supreme i vissa färger och City Korgen i de andra. Så vill man ABSOLUT ha en viss färg så få man ta den korgen som finns i just den. jag tror de var lite hälften, hälften uppdelat ungefär.
  • fridajonsson
    MariaN skrev 2012-08-13 20:13:37 följande:
    Klickade in på Emmaljungas hemsida och kikade på nyheterna. Vi har redan köpt vagn nu eftersom det är mindre än 1 månad kvar till BF. Men vi köpte en Emmaljunga Nitro och nu fick jag syn på att det kommit vinterhjul till. Vet ni om dom vinterhjulen kommer passa till 2012-modellen? Det borde väl vara samma för jag hittade ingen info om att dom gjort om chassit..?

Tacksam för svar! 

Ja de passar, ska monteras av ÅF och kostar 600.-
  • fridajonsson
    Hoppfullheten skrev 2012-08-26 14:05:16 följande:
    Har bestämmt mig för att beställa en Scooter S nu... Har velat fram och tillbaka. Älskar City Crossen där lilltjejen sover SÅ bra, men vill ha rörlig hjul, vi har nu ståbräda till storebror och blir lättare att köra då oxå... Var tom inne på att byta till en Nitro bara för att få den härligt stora sittdelen, men lillan är 1 år nu så det är väl tyvärr lite onödigt...

Kan inte bestämma mig för vilken färg... Är ine på PP Dark grey, mannen inne på PP Light grey... PP Coffee är ju oxå snygg... Vad tycker ni? Svårt när man inte kan se färgerna "live"...  Hur lång tror ni leveranstiden är?
    Har du kollat i din butik?
    De har börjat skicka ut de första färgena nu och vi i vår butik fick in en vagn i dark grey i förra veckan :)
  • fridajonsson
    Vagntokigmamma skrev 2012-08-26 22:50:54 följande:
    ska kolla på några beg. emmaljunga vagnar i veckan. någon expert som vet vad jag ska kolla efter så inte d e nåt fel på vagnen ???? 
    d jag mest e rädd för e om vagnen e vinglig åt sidorna, går detta isf. att fixa ??? Någon som vet ?? något annat man ska kolla efter ? tacksam 

Kolla så årtal stämmer överrens om vad säljaren säger, klisterlapp på chassiets nedre del. 

Är den en City Cross så kolla om de har de svarta kryss-staget, sitter som en pinne mellan axlarna i fram. Brukar behövas bytas då de har en förmåga att ge med sej efter ett tag. Vissa årsmodeller fick detta staget och det var inte den bästa lösningen.

Kolla även så hjulen går att ta av, att de smörjt och hållt efter noga. Vet fler som köpt beg. och hjulen varit fast på då de varit dålig att håla rent just i axlarna.

Kolla även däcken, hur slitna de är. Går på runt 1000.- att byta alla fyra. Lite beroende på modell.

Kolla även hur slapp sufletten är, ibland behöver fästena dras åt elelr bytas beroende på om de är skruvade eller nitade.

Hoppas de var till någon hjälp :)        
  • fridajonsson
    Vagntokigmamma skrev 2012-08-26 22:50:54 följande:
    ska kolla på några beg. emmaljunga vagnar i veckan. någon expert som vet vad jag ska kolla efter så inte d e nåt fel på vagnen ???? 
    d jag mest e rädd för e om vagnen e vinglig åt sidorna, går detta isf. att fixa ??? Någon som vet ?? något annat man ska kolla efter ? tacksam 

Är de välldigt vingliga som du är rädd för är de oftast de svarta kryss-stagen som har släppt. Det går att få bytt hos en ÅF men oftast till en kostnad om inte garanti finns kvar. Tänk även på att garantin oftast gäller första köparen.
  • fridajonsson
    yodi skrev 2012-09-02 20:16:20 följande:
    den är nog bättre än en vanlig city korg men fortfarande är det lite skillnad, bland annat så är den riktiga edge liggdelen lite större.

Ja hela 4cm på längden i innermått. I övrigt är den bara större utvändigt.. Så för barnets skull är det inte mkt skillnad.
  • fridajonsson
    Vagntokigmamma skrev 2012-09-01 22:43:53 följande:
    av m alla tyger, in i maskinen 40 grader tvättmedel. så har jag tvättat det. :P sätter d på vagnen igen o låter d torka där. dock har jag då inte satt i sittbrädan men antar att d inte finns nån sittbräda i ozonen :P 
    Skura av hjulen med en disktrasa m lite diskmedel o vatten. + hela chassit :P kan även tvätta varukorgen i maskinen, ta ur brädan :P 
    Ozonen har träplatta i sitsen, ta ur den innan!
  • fridajonsson
    FemE skrev 2012-09-02 16:12:40 följande:
    Har nyss köpt en CC från 07 tror jag det är. Tycker det känns som det är mycket "gung" även i sidled ska det vara så?
    Om du kikar mellan framhjulen, en bit upp sitter det som en svart pinne mellan höger och vänster chassiedel??

Oj, vad svårt det var att förklara men hoppas du förstår. Det är med all sannolikhet kryss-staget som behöver bytas. Kolla efter pinnen, finns den så åk in till närmsta ÅF.  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5