Inlägg från: fridajonsson |Visa alla inlägg
  • fridajonsson

Emmaljunga tråd, Vol 5

mmn1 skrev 2012-07-07 15:54:53 följande:
    Är det någon här som vet om det är svårt att byta bakaxel på en city cross? Vi har fått en ny på garanti då vår broms slutade att fungera. Jag ville inte att de skulle skicka iväg vagnen då jag inte kan vara utan den så de beställde hem den och skulle byta i butik. Idag kom den och de var bara komma in med vagnen. Ringde försäkerhetsskull för att kolla att de fanns någon som kunde byta den. Fick då till svar att sånt görs aldrig på helhen och den som kunde buta gick precis på sem. Varför inte upplysa mig om detta för en vecka sen då vi var där? :/ han jag prata med sa att han aldrig hade gjort det men säkert kunna fixa det, länns inte så säkert. Sen sa han även att vi vat någorlunda händiga kunde vi säkert fixa det själva. Detta är ett garanti ärende så min första tanke är, får vi ens det?! Någon som kan hjälpa mig i denna fråga?

Den ska bytas av personal i butik för att de ska finnas garanti OM något skulle ähnda med axeln senare. Tråkigt att de inte informerade men åk in en annan dag så det blir riktigt gjort :)
  • fridajonsson
    R3becca skrev 2012-07-09 21:19:03 följande:
    Oh! My bad. Jag uppfattade det som att du var ute efter att sälja det nu

Alla EL-vagnar som tillverkats från -05 och framåt har EasyFix-fästen på chassit.
    (förutom vagnar som t.ex. scooter och cerox)

Du får nog kanske söka efter ett begagnat isåfall, tror jag.
    Jag fick inte köpa enbart chassi hos en återförsäljare - av någon anledning :/ 

Fråga en annan återförsäljare!
    Du SKA kunna köpa ett löst chassie, de ska beställa det som reservdelar så går det. Sisst jag pratade med EL var det inga problem, är ÅF själv. 
  • fridajonsson
    gravid36år skrev 2012-07-18 10:09:43 följande:
    Har nu köpt en begagnad Nitro City från 2009 för 3200 kr med hårdlift och sovpåse.Glad

Första barnvagnen och känner mig nöjd med köpet. Hoppas det var ett bra val.

Tvekade länge mellan Nitro city och City Cross...

Vad har ni för lås till era vagnar? Vågar man lämna en vagn utanför t ex. ett kafé olåst? O Bara tar in
    liften? Eller hur gör ni?
    Vi kör på lås från Clas Ohlsson.
    Vajjer med kodlås så man slipper glömma nyckeln ;) 
    Kostar under hundringen. nackdelen är väl att "låspiggen" inte går att dra mellan ekrarna på hjulen, beror dock på hjulmodell. Men din Nitro borde ha samma hjul som våra Ozone och på den gick de inte. 

Så långe man har något att låsa fast vagnen i, lyktstolpe, trappräcke, hundring osv så funkar det kanon.  
  • fridajonsson
    fridajonsson skrev 2012-07-18 19:50:59 följande:
    Vi kör på lås från Clas Ohlsson.
    Vajjer med kodlås så man slipper glömma nyckeln ;) 
    Kostar under hundringen. nackdelen är väl att "låspiggen" inte går att dra mellan ekrarna på hjulen, beror dock på hjulmodell. Men din Nitro borde ha samma hjul som våra Ozone och på den gick de inte. 

Så långe man har något att låsa fast vagnen i, lyktstolpe, trappräcke, hundring osv så funkar det kanon.  

Men hundring menar jag en sån metallring man brukar kunna knyta fast hundar i utanför mataffärer, inte en hundralapp ;)
  • fridajonsson
    cocos87 skrev 2012-07-19 15:12:35 följande:
    Hej!
    Jag har nyss beställt min nya vagn, en emmaljunga nitro city. den kommer i slutet av augusti och jag längtar tills jag får köra pärlan
    Men jag har hört att det kommit vinterhjul till nitron, är det någon som vet vart man kan köpa dessa? 

ALLA butiker som säljer Emmaljunga kommer kunna ta in dessa då de nu finns i EL´s egna sortiment :) Så gå diut du köpte vagnen :)
  • fridajonsson
    stor grön drake skrev 2012-08-02 16:58:24 följande:
    De är lika breda på bredaste stället, men nitro/ozone blir längre. Classic, smart och CC chassin går in på längden i vår bil, men inte nitro.
    Vi hade Ozonen och då sittdelen är rätt liten så tar just den delen mindre plats än Nitro. Man kan lätt ta av den. vika in fotstödet och sen lätt lägga den i mitten på chassiet så tar den mindre plats då Nitrons ryggstöd+suflett tar mer

• fridajonsson
    cocos87 skrev 2012-08-04 16:55:11 följande:
    Men kommer vagnarna som är beställda v33? Jag har bokat min vagn och bara väntar nu ;)

nej, det beror på vilken vagn i vilken färg du beställt. Varje vagn har "sin" leveransvecka och det kan skilja några veckor mellan. Fick du inget leveransdatum när du beställde?
  • fridajonsson
    Ekot skrev 2012-08-05 12:55:54 följande:
    Så orättvist, kan fortfarande inte beställa via butikerna här i sthlm, medan jag vet flera i gbg som beställde 2013 årsmodell för en månad sedan. Hoppas vår modell finns så vi kan få vagnen i tid...

De låter konstigt..

Man kan redan nu som ÅF logga in och beställa av -13 sortimentet så det kanske så att just de i Sthlm inte kan låter vällding knepigt.. Kanske inte personalen vet att de kan göra detta? 
  • fridajonsson
    PeppoZ skrev 2012-08-06 14:43:49 följande:
    Någon som vet om alla färger kommer till alla modeller förresten?
    Ja, svaret är Nej. Alla modeller kommer inte ha alla färger. Tex så kommer visa PP färger fortsätta men då bara på Scooter. Sen görs ju Ozone i mkt färre färger än alla andra som det varit tidigare osv.. Är de nån spec färg i spec modell du tänkte på?
  • fridajonsson
    060810 skrev 2012-08-06 19:58:39 följande:
    Okej, ja då har ju den säljaren noll koll, men jag har bara haft bra erfarenhet av mindre butiker och deras service. Tycker de är mycket bättre på service än de stora kedjorna.

var itne så säker på¨att de stora vet mer än de mindre.
    Vet t.ex en BH som butte ett helt sportchassie då fästningen på teleskopstyret släppt. I vanliga fall öppnar man fästen och fixar, men de bytte hela chassiet då de inte visste bättre.. 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5